Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2012, 18:11
Verwijderd
Als je op je 18de gepakt bent voor diefstal ( heel dom/kinderachtig iets kleins van een paar euro bij een grote winkel) en verder nooit in aanraking bent geweest met politie krijg je dan 7 jaar later een VOG voor werk in een (zorg)instelling/ziekenhuis ( die richting) denken jullie?

Is dit na 7 jaar wel of geen strafblad? ik twijfel daarover omdat het oorspronkelijk een boete was alleen uiteindelijk doordat ik die boete niet heb betaald en de taakstraf ook al niet een aantal dagen zitten werd.

Bij een mbo opleiding stellen ze de eis dat je geen strafblad mag hebben.. dus eigenlijk kan ik die opleiding niet gaan doen? of zullen ze hier niet zo snel achter kunnen komen denken jullie?

Kan het zo zijn dat dit soort dingen na je 21ste vervallen?
En hoe kan ik zelf er achter komen of dit strafblad nog te zien is? ik kan nergens vinden waar je dat aan kunt vragen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-05-2012, 20:29
Daantjer
Daantjer is offline
Je kan kijken of je een verklaring van goed gedrag kan krijgen, als je die hebt stellen ze geen vragen meer...
Oud 04-05-2012, 10:07
Verwijderd
Ja die ga ik aanvragen

Alleen bij de opleiding zelf staat: Je mag geen strafblad hebben

En die heb ik dus wel, maar hoe komen ze daar dan achter?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 13:03
Axel11
Axel11 is offline
Sinds 1 april 2004 bestaat het "strafblad" waarin alleen onherroepelijke rechterlijke veroordelingen werden geregistreerd niet meer. We kennen sindsdien het "uittreksel justitiële documentatie". Dit krijg je al als je alleen nog maar verdachte bent van een misdrijf. Diefstal is een misdrijf, dus het is geregistreerd. Diefstal blijft meestal 30 jaar geregistreerd staan, ongeacht of je nou veroordeeld bent of niet.

Mensen die ten onrechte als verdachte zijn aangemerkt, kunnen hun gegevens weer laten verwijderen. Maar in jouw geval is daarvan geen sprake.

Vervolgens de vraag of je een VOG kunt krijgen. Als je je alleen ooit een keer schuldig hebt gemaakt aan diefstal wordt slechts tot 4 jaar terug gekeken. Aangezien dit 7 jaar geleden is gebeurd, zul je waarschijnlijk een VOG krijgen

Tot de slot de vraag t.a.v. je school: je school heeft geen inzage in je strafblad/uittreksel. Je school kan vragen een VOG te laten zien en daarbij houdt het wel op.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Sinds 1 april 2004 bestaat het "strafblad" waarin alleen onherroepelijke rechterlijke veroordelingen werden geregistreerd niet meer. We kennen sindsdien het "uittreksel justitiële documentatie". Dit krijg je al als je alleen nog maar verdachte bent van een misdrijf. Diefstal is een misdrijf, dus het is geregistreerd. Diefstal blijft meestal 30 jaar geregistreerd staan, ongeacht of je nou veroordeeld bent of niet.

Mensen die ten onrechte als verdachte zijn aangemerkt, kunnen hun gegevens weer laten verwijderen. Maar in jouw geval is daarvan geen sprake.

Vervolgens de vraag of je een VOG kunt krijgen. Als je je alleen ooit een keer schuldig hebt gemaakt aan diefstal wordt slechts tot 4 jaar terug gekeken. Aangezien dit 7 jaar geleden is gebeurd, zul je waarschijnlijk een VOG krijgen

Tot de slot de vraag t.a.v. je school: je school heeft geen inzage in je strafblad/uittreksel. Je school kan vragen een VOG te laten zien en daarbij houdt het wel op.
Bedankt voor je antwoord.
Dus in feite kan ik zeggen dat ik geen strafblad heb tegen de school?
Ik dacht dat ze dan bij een VOG kunnen aanvragen en dan naar alles terug kijken dus niet alleen die 4 jaar ( gezien de voorwaarde geen strafblad)
Is het niet mogelijk dat een instelling dus verder terug laat kijken dan 4 jaar? want dan zou ik alsnog niet aangenomen worden op die opleiding lijkt me?
Ik wil niet dat ik dalijk die opleiding heb gedaan en dan later alsnog niet aan een baan kom.. dat zou ook balen zijn.

Nog een vraag ik kan niet vinden hoe ik een elektronische VOG aanvraag via digiD, elke keer is het alleen voor bedrijven? weet iemand de precieze link/uitleg voor mij?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 14:20
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Bedankt voor je antwoord.
Dus in feite kan ik zeggen dat ik geen strafblad heb tegen de school?
Ik dacht dat ze dan bij een VOG kunnen aanvragen en dan naar alles terug kijken dus niet alleen die 4 jaar ( gezien de voorwaarde geen strafblad)
Is het niet mogelijk dat een instelling dus verder terug laat kijken dan 4 jaar? want dan zou ik alsnog niet aangenomen worden op die opleiding lijkt me?
Ik wil niet dat ik dalijk die opleiding heb gedaan en dan later alsnog niet aan een baan kom.. dat zou ook balen zijn.
De vraag "heb je een strafblad?" is eigenlijk slecht geformuleerd. Tegenwoordig heeft iedereen die een simpele boete krijgt voor 95 rijden op een weg waar je 80 mag al een strafblad... Het beste is om gewoon tegen je school te zeggen dat je 7 jaar geleden een diefstal hebt begaan. Kun je ook mooi alle omstandigheden uitleggen.

De instelling kan geen VOG aanvragen zonder jouw toestemming. En een reden om verder terug te kijken zie ik ook niet.

Laatst gewijzigd op 04-05-2012 om 14:31.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 14:30
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Nog een vraag ik kan niet vinden hoe ik een elektronische VOG aanvraag via digiD, elke keer is het alleen voor bedrijven? weet iemand de precieze link/uitleg voor mij?
Dat komt doordat alleen bedrijven/instellingen de VOG online kunnen aanvragen. De organisatie vraagt de VOG aan. Vervolgens krijg jij een e-mail en moet je toestemming geven door op een link te klikken en in te loggen met je Digi-D.

Als je de VOG zelf wil aanvragen, moet je dit formulier invullen en inleveren bij je gemeente: http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...-personen.html

Let erop dat je ook dan de VOG alleen kunt aanvragen als het bedrijf/instelling/organisatie het formulier mede ondertekent. Je kunt nooit helemaal zelfstandig een VOG aanvragen. Dit omdat de instelling moet omschrijven wat je functie inhoudt.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 21:22
Ivo
Ivo is offline
Iedereen kan een aanvragen VOG én krijgen. Het is tenslotte een Verklaring Omtrent Gedrag. Slechts een verklaring, geen oordeel. In die verklaring kan wel staan dat je in het verleden betrokken bent geweest bij belastende feiten. Of dat zo is, hangt weer af van welke feiten je bij betrokken bent en waar je de verklaring voor aanvraagt. Alleen feiten die relevant zijn voor het doel worden aangemerkt.

Het is vervolgens aan de organisatie die de verklaring vraagt om over jou te oordelen als wel of niet geschikte kandidaat.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 23:59
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Iedereen kan een aanvragen VOG én krijgen. Het is tenslotte een Verklaring Omtrent Gedrag. Slechts een verklaring, geen oordeel. In die verklaring kan wel staan dat je in het verleden betrokken bent geweest bij belastende feiten. Of dat zo is, hangt weer af van welke feiten je bij betrokken bent en waar je de verklaring voor aanvraagt. Alleen feiten die relevant zijn voor het doel worden aangemerkt.

Het is vervolgens aan de organisatie die de verklaring vraagt om over jou te oordelen als wel of niet geschikte kandidaat.
Nee, een VOG wordt geweigerd als de Minister oordeelt dat je gedrag niet geschikt is voor de functie die je wil uitoefenen. Het is eigenlijk wel degelijk een verklaring van goed gedrag.

Bovendien moet een (potentiele) werkgever de aanvraag mede ondertekenen.

De organisatie kan natuurlijk wel besluiten je toch aan te nemen als je VOG wordt geweigerd.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 10:00
Verwijderd
Maar als ik toestemming geef, krijg ik het dan eerst te zien stel het word geweigerd? ( dus niet eerst de werkgever) ..
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 11:17
Hawahaai
Hawahaai is offline
Bij mij ging het zo: ik vulde mijn deel van het aanvraagformulier in. Daarna stuurde ik het naar mijn toekomstige werkgever en die vulde hun deel in. Zij stuurden het terug naar mij en ik heb de aanvraag gedaan bij het gemeentehuis. Een paar weken later kreeg ik decverklaring met de post thuisgestuurd en ik heb deze weer naar mijn werkgever gestuurd.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 11:22
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Maar als ik toestemming geef, krijg ik het dan eerst te zien stel het word geweigerd? ( dus niet eerst de werkgever) ..
Ja, je krijgt de weigering alleen zelf thuisgestuurd.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2012, 12:58
Verwijderd
Oke bedankt voor de antwoorden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten