Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2012, 12:36
asnxoxo
asnxoxo is offline
Hallo allemaal,

Kan iemand mij misschien uitleggen wat beschouwende ethiek precies inhoudt? Ik kan het namelijk in mijn boek/internet nergens vinden ..
Mocht je het weten, zou je mij dit dan zsm kunnen uitleggen met (het liefst)een casus erbij waar dit begrip in wordt toegepast?

Alvast bedankt

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2012, 17:39
Verwijderd
Ethiek wil een antwoord op de vraag geven wat 'juist handelen' inhoudt. Beschouwende ethiek zoekt dat antwoord eerder in abstracte theorieen die concrete casussen omvatten dan in concrete casussen zelf.

Dat is hoe ik zelf 'beschouwende ethiek' begrijp. Ik zou er niet blind op varen als ik jou was. Wikipedia heeft vast veel over ethiek te vertellen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2012, 18:13
Woeki Hypo
Woeki Hypo is offline
Misschien moet je zoeken onder “contemplatieve ethiek”. Deze ethiek maakt o.a. deel uit van de ethiek van Aristoteles. Maar komt ook bij andere filosofen voor. Op grond van een tweedeling van de ziel in een onredelijk en redelijk element onderscheidt Aristoteles ethische en dianoëtische (intellectuele) deugden.

Een onderscheid tussen praktische en theoretische (beschouwende of contemplatieve) deugden kunnen we ook in de huidige tijd zonder kennis van Aristoteles zonder problemen overnemen. Wie kent niet de uitdrukking “Eerst denken, dan doen”. Daarbij heeft de filosoof, wijsgeer of denker vaak een neiging een hoge waarde toe te kennen aan zijn eigen contemplatieve activiteiten of die van de wijze met zijn of haar wijsheid. Wie geeft hem of haar ongelijk?

Pas op! Ik weet niet of je aan bovenstaande iets hebt in de ogen van je leraar.
Ik ben namelijk eerder eigenwijs dan wijs.

Woeki Hypo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten