Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2012, 14:16
sabrin005
sabrin005 is offline
Gisteren begon het allemaal, maar ik weet het niet zeker, misschien dat het al eerder aan de gang was, maar tijdens het douchen voelde ik een soort van bobbeltje op m'n linker borst
als ik met m'n vinger er overheen ga voelt het als een soort harde knikker
maar ik weet nu niet zeker of dit echt te maken heeft met borstkanker, tenminste dat hoop ik niet,, want het kan ook wel zijn dat het een botje is ofzo? :$ ik heb geen idee
ik ben echt bang dat dit met kanker te maken heeft.. want mijn borsten zijn zelf ook niet gelijk aan elkaar, tenminste zo lijkt dat wel.. misschien dat dit ook een symptoom kan zijn.
maar ik wil ook niet aanstellerig overkomen door bijv gelijk naar huisarts te gaan,
want stel dat ik het mis heb dan schaam ik me echt erg
Heeft dit ook met een bepaalde leeftijd te maken, dat je dit kunt krijgen?
of kan iedereen er wel mee te maken hebben? Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2012, 14:22
Verwijderd
Het kan ook gewoon een kliertje zijn en dat soort bultjes komen nou eenmaal als je borsten in de groei zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2012, 14:23
Em.
Em. is offline
Ik heb ook bobbels in mijn borsten. Zullen wel melkklieren zijn ofzo. Het is in ieder geval niet een bobbelloze huidflap met alleen maar vet erin. En dat borsten ongelijk zijn is ook best normaal, volgens mij hebben de meeste vrouwen wel min of meer ongelijke borsten (een enkeling zelfs met zoveel verschil dat het rot wordt met bh's en alles). Ik zou als ik jou was even voelen of er niet toevallig ook zulke dingen in je andere borst zitten.

En verder: bij twijfel toch maar naar de dokter gaan. Die kijken echt niet gek op van mensen die een knobbeltje voelen en daardoor heel bang worden. En die kan je vast veel beter uitleggen wat het wel is en wanneer je je pas echt zorgen moet maken, als het niets is.
Oud 20-05-2012, 14:36
Martiño
Martiño is offline
Hoe oud ben je? De kans dat je op jonge leeftijd borstkanker krijgt is heel erg klein, en het komt bij jonge vrouwen eigenlijk bijna nooit voor. Het is heel goed dat je alert bent, maar er is geen reden voor paniek.

Hoogstwaarschijnlijk voel je inderdaad een melkklier of een opgezwollen lymf/talgkliertje. Dat ontstaat vaak door hormonen en omdat je nog in de groei zit, en gaat vanzelf weer weg.
Als je je er zorgen om maakt kun je naar de huisarts gaan (die is daar voor, dus daar hoef je je niet voor te schamen!), die kan je geruststellen en eventueel door middel van een echo-onderzoek kijken wat de bult precies is. Als het geen klier is die is opgezwollen, kan het nog wel eens een cyste zijn, maar ook die zijn niet kwaadaardig.

En geen enkele vrouw heeft perfect gelijke borsten. Je bent waarschijnlijk nog in de groei, dus je borsten ook! Dat betekent dat je ook wel eens een verdikking in je borsten kunt voelen, maar als zoiets vanzelf weer weggaat kun je er ook vanuit gaan dat het onschuldig is.
Oud 21-05-2012, 18:47
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Simpel.

Zowiezo naar de dokter. Hij/zij is de enige die echt kan beoordelen wat er aan de hand is, wij niet.
Oud 22-05-2012, 10:13
sabrin005
sabrin005 is offline
Citaat:
Hoe oud ben je? De kans dat je op jonge leeftijd borstkanker krijgt is heel erg klein, en het komt bij jonge vrouwen eigenlijk bijna nooit voor. Het is heel goed dat je alert bent, maar er is geen reden voor paniek.

Hoogstwaarschijnlijk voel je inderdaad een melkklier of een opgezwollen lymf/talgkliertje. Dat ontstaat vaak door hormonen en omdat je nog in de groei zit, en gaat vanzelf weer weg.
Als je je er zorgen om maakt kun je naar de huisarts gaan (die is daar voor, dus daar hoef je je niet voor te schamen!), die kan je geruststellen en eventueel door middel van een echo-onderzoek kijken wat de bult precies is. Als het geen klier is die is opgezwollen, kan het nog wel eens een cyste zijn, maar ook die zijn niet kwaadaardig.

En geen enkele vrouw heeft perfect gelijke borsten. Je bent waarschijnlijk nog in de groei, dus je borsten ook! Dat betekent dat je ook wel eens een verdikking in je borsten kunt voelen, maar als zoiets vanzelf weer weggaat kun je er ook vanuit gaan dat het onschuldig is.
Oke, heel erg bedankt..
ik ga er gewoon vanuit dat het een opgezwollen lymf/talgkliertje is :$
Het doet trouwens ook beetje pijn als ik tegen het bobbeltje aan druk, is dat normaal denk je? :$ (het bobbeltje zit rechtsboven )
Met citaat reageren
Oud 22-05-2012, 10:51
Verwijderd
Als het een opgezwollen kliertje is, kan dat goed pijnlijk zijn. Het zou dan wel binnen drie weken weg moeten zijn. Dus als het niet binnen drie weken weg is, laat het dan toch even nakijken door je huisarts. Eerder mag ook, als je je zorgen blijft maken. Dat is nooit aanstellerig. De huisarts kan je dan eventueel ook uitleg geven over hoe je het beste zelfonderzoek kunt doen.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2012, 23:13
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
Bobbeltjes/Kliertjes/etc zijn heel normaal en goedaardig op 'scholieren'-leeftijd.

Als je je echt zorgen maakt:
Teken een stamboom van je familie. Hoeveel vrouwen hebben borstkanker gehad? hoeveel zijn eraan overleden?
Als je goed naar het plaatje kijkt, weet je of je naar de huisarts moet gaan, of niet.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2012, 23:31
Martiño
Martiño is offline
Dat niemand in je familie borstkanker heeft gehad wil niet zeggen dat je immuun bent ofzo.
Oud 23-05-2012, 09:59
*oma*
*oma* is offline
Toen ik een jaar of 14 was had ik ook eens die angst. Ik ben toen gewoon maar naar de dokterr gegaan en er was dus niets aan de hand (ik geloof dat het iets met groei te maken had).
Oud 23-05-2012, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Als het een opgezwollen kliertje is, kan dat goed pijnlijk zijn. Het zou dan wel binnen drie weken weg moeten zijn. Dus als het niet binnen drie weken weg is, laat het dan toch even nakijken door je huisarts. Eerder mag ook, als je je zorgen blijft maken. Dat is nooit aanstellerig. De huisarts kan je dan eventueel ook uitleg geven over hoe je het beste zelfonderzoek kunt doen.
Dit inderdaad
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten