Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
,,Op ieder potje past een dekseltje''
![]() Geef het wat tijd, ooit zul jij ook vast iemand tegenkomen die jou leuk vindt. Er heftig naar op zoek gaan moet je niet doen, daarvan word je alleen maar wanhopiger. Overigens is het een goede stap dat je je gevoelens neerschrijft. Soms kan het opschrijven van je eigen gevoelens opluchten, omdat je het even van je af schrijft. Maar heb je geen beste vriend o.i.d. met wie je het erover kunt hebben? Het hoeft niet per se een ouder of leerkracht te zijn, maar kan een leeftijdsgenoot zijn. Met leeftijdsgenoten zou ik zelf altijd het eerst praten over bepaalde onderwerpen. Voor het ,eenzaam zijn' zou je wellicht meer met vrienden kunnen afspreken? Ga naar een vereniging waarbij je iets doet wat je leuk vindt (sport, hobby), zodat je ook daar mensen om je heen hebt. Over dit probleem an sich valt wel een alternatief te bedenken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Met vrienden afspreken? Ik zou al lange tijd eens graag uitgaan, maar mijn ouders houden mij daarin heel kort. Ik mag ook niet altijd buiten en uitgaan lukt niet gezien ik meestal om 21 uur ten laatste moet thuis zijn. Het is te gek voor woorden als ik aan mijn ouders zou vragen om uit te gaan, want die gaan mij nogal eens raar bekijken en 9 kansen op 10 mag dat toch ook weer niet. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar ben 17 weet heus wel hoe ik me moet gedragen en wat de gevaren zijn hoor. Maar dat begrijpen ze precies dan weer niet. Ik zou heel graag (zeker op deze leeftijd) veel meer vrijheid krijgen zodat ik me eens goed kan amuseren. Want ben dat alleen zijn achter mijn pc zo beu. Ik wil nieuwe vrienden en vriendinnen leren kennen om plezier mee te maken. (op de manier zoals het hoort natuurlijk) |
![]() |
|
Ik denk dat het niet is 'een vriendin vinden -> zekerder worden' maar 'zekerder worden -> een vriendin vinden'. Zelfs vóórdat je begon over dat je onzeker was, wilde ik je al vertellen dat je zelfverzekerd moest zijn. Pas als je zelfverzekerd ben, begin je echt met opvallen door wie je bent, uitstralen dat je blij bent met jezelf (en dat je niet per se iemand nodig hebt, want als je door elk compliment aan iemand vast zou blijven plakken maakt dat je niet interessant) en gaat contact leggen beter en makkelijker. Je hoeft niet arrogant te worden of wat dan ook, maar gewoon blij en tevreden met jezelf. Zo waren de mensen die op mij verliefd werden, standaard de mensen bij wie ik me heel zeker voelde (vaak nog omdat ik ze stom vond en niet de moeite waar en daardoor me niet druk maakte over wat ze vonden dus echt vriendjesmateriaal leverde het niet op
![]() ![]() Edit: en ga er wellicht eens met je ouders over praten, over dat meer vrijheid en de kans vrienden te maken (en volwassener te worden en om te leren gaan met vrijheid voordat je ineens uit huis bent en alles zelf moet doen enzovoort).
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Daar niet van vind ik het gek dat een 17-jarige van ouders nog restricties opgelegd krijgt van ,niet altijd naar buiten mogen' en ,ten laatste om 21:00 thuis zijn'. Goed, ouders willen hun kind natuurlijk beschermen voor al het wel en wee, maar moeten ook inzien hun kind toch bijtijds wat losser te laten. Ga daar eens een gesprek met hun over aan. Wanneer je wat inzicht toont en misschien in stapjes de drempel verder weg legt, dat je dan al ergens komt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Als je je zo door je ouders laat beperken in je doen en laten, vrees ik dat je voorlopig net zo onzeker en teruggetrokken zult blijven als nu. Ik bedoel.. probeer eerst maar 'ns thuis voor jezelf op te komen
![]() Probeer daarnaast zoveel mogelijk contact te hebben met andere mensen, zou ik zeggen. Afspreken met vrienden, praatje maken met winkeliers/OV-reizigers, aansluiten bij 'n sportvereniging, etc. in 't kader van 'oefening baart kunst'. En ken je verder geen introverte meiden? Die zouden eventueel bij je kunnen passen, omdat ze iets in jou in zichzelf herkennen ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() @Azn, Hoe pak ik dat aan voor mezelf opkomen? Ik ben tot nu toe eigenlijk veel te braaf geweest en altijd maar naar iedereen geluisterd. Maar dan kom je in zo'n situaties als deze terecht, en daar wil ik nu weer uit raken. Weet alleen niet hoe. |
![]() |
|
Je gaat gewoon met je ouders zitten, of met een van hen, en je zegt pap/mam, ik wil graag eens 's avonds uitgaan en nieuwe mensen leren kennen. En als ze nee zeggen dan zeg je iets in de zin van ik ben bijna 18 en wat bij volwassen worden hoort is dat je je eigen leven leert opbouwen. En dat lukt niet als ik elke avond thuis zit.
En ik weet niet welk niveau je doet qua opleiding, maar geef ook aan dat veel leeftijdsgenootjes op deze leeftijd al op kamers gaan wonen en studeren, en dat jij ook graag op je eigen benen wil leren staan.
|
![]() |
hoe ik het hier lees is dat je nogal onzeker bent, (te)veel nadenkt over wat mensen denken over jou en daarmee te weinig zelfrespect hebt. je komt niet op voor je eigen rechten en ideeën totdat andere mensen (hoe aso het ook is) jou rechten + ideeën en daarmee jou gewoon vergeten 0_0
bijvoorbeeld die avondklok van je ouders komt doordat zij vinden dat jij niet zeker genoeg van jezelf bent en zij denken dat op te lossen door onzekerheden weg te nemen (wat als zeer verstikkend wordt ervaren). als jij gewoon laat zien dat jij je ook gewoon een jongen bent van 17 die prima een hele nacht weg kan blijven en zeker van zijn zaak is laten de meeste ouders je gewoon gaan. zo niet dat kun je het altijd met gesprek doen, maar je moet weten wat je wilt dan komt er een middenweg bij twijfel gebeurt er niks en houd in gedachte: door één ruzie word je heus niet op straat gezet of raak je vriendschappen kwijt, maar mensen luisteren wel naar jou
||
Citaat:
Mijn ouders begonnen heel chill te worden toen ik braaf op tijd thuis kwam altijd (in tegenstelling tot de tijd ervoor, dan kwam ik uren te laat thuis en mocht ik niet meer weg). Als jij (bijna) altijd op tijd thuis bent, kun je dat ook aanhalen, dat je heus niet gek gaat doen als je een paar uurtjes langer van huis mag blijven en dat je een goed gevoel voor verantwoordelijkheid hebt. De optie die erna komt, is puberaal doen en je ouders negeren. Neem de straf als een man, leg nogmaals uit dat je bijna 18 bent en dat 9 uur een belachelijke tijd is voor iemand van jouw leeftijd. Ik hoop dat je ouders gewoon voor rede vatbaar zijn, want dat is veel makkelijker ![]()
|
![]() |
Ik heb het al gedaan gekregen (ging redelijk vlot) dat ik binnenkort voor de eerste keer naar een fuif mag gaan. Ben een benieuwd...
Zeggen dat ik bijna 18 ben doe ik meer dan eens en dat helpt inderdaad ook wel wat. Ze mogen tenslotte hun jeugd niet vergeten op die leeftijd he. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
Vraag: vingeren, wat kan ik nog meer doen? anoniemert | 141 | 15-01-2017 16:22 | |
Seksualiteit |
wat kan ik nog meer doen? stephanbruoyly | 1 | 05-01-2013 01:59 | |
Liefde & Relatie |
Help wat kan ik hieraan doen? JustWe | 5 | 24-05-2007 09:07 | |
Algemene schoolzaken |
wat wil/kan ik hierna doen? Verwijderd | 5 | 20-05-2006 11:03 | |
Liefde & Relatie |
Wat moet ik doen? Bloempjuh | 15 | 08-05-2004 14:06 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Wat kan ik nu nog doen?? Alexander | 21 | 21-08-2000 17:29 |