Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2012, 23:23
justmexi
justmexi is offline
Hoi hoi!

Ik heb vreselijke dromen.. al weken maanden zelfs al jaren lang.
mijn vriend en ik zijn al 3 jaar bij elkaar en hij is een geweldige jongen waar geen kwaad of iets in zit( ik 18 hij 22), en ik droom over hem.

bijna elke nacht word ik huilend wakker, of schreeuwend.
ik droom altijd het zelfde : Dat hij vreemd gaat..
steeds met een ander meisje, of soms wel 2 of 3 keer het zelfde meisje. zelfs in de details door.. en dit zijn ook de enige dromen die ik me kan herinneren.
Door die dromen word ik ook steeds wantrouwend als hij een berichtje krijgt van een normale vriendin via whatsapp of facebook chat. Zelfs al wanneer we door de stad lopen en iemand hoi tegen hem zegt. Ook als hij met vrienden afspreekt krijg ik de zieke gedachte al in mijn hoofd : zal hij niet met een meisje afgesproken hebben?
Dit gevoel blijft ik de hele dag door houden elke dag, dag in dag uit., maar als ik het hem vraag zegt hij dat er niks aan de hand is en ik me helemaal geen zorgen hoef te maken, want Ik ben zijn vriendinnetje, en zal dat ook voor altijd blijven!
soms huilen we er samen om, en ik bijna elke avond. Omdat dit echt een impact heeft op onze relatie.
Als het waar is, en ik kom er achter, dan spring ik echt van een brug ofzo af.. want zonder hem kan ik echt niet leven..

even ter informatie :
Ik heb waarschijnlijk een depressie/ bipolaire stoornis (loop bij het Riagg)
ADD
2 x is het al gebeurt dat een meisje hem af probeerde te pakken van mij, door mij zwart te maken. (2 verschillende meiden)

mijn ex is zeker 7 keer vreemd gegaan.. wat ik hem elke keer vergaf omdat ik hem niet kwijt wilde. Maar hem wel niet meer vertrouwde

herkent iemand dit.. of wat dan ook

help!

edit: de reacties met hulp zoeken heb ik niks aan.. want ik loop al bij het Riagg.
hier moet ik nog een paar maanden wachten. maar deze maanden ga ik het echt NIET vol houden.

Laatst gewijzigd op 17-06-2012 om 23:51. Reden: edit toevoeging.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2012, 23:35
Verwijderd
Je bent nogal jaloers en wantrouwend aangelegd. Je kunt er niks aan doen dat je dit droomt, maar je kunt wel wat aan je gedrag daarna doen. Je vriend verdient het niet en als je het op geen enkele manier los kunt laten, zou ik als ik jou was eens hulp zoeken om je onzekerheid aan te pakken.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 00:34
timohtie
timohtie is offline
denk niet dat je er veel aan hebt als iemand het herkent, want men ziet het wel hetzelfde als jij maar ervaart (dus referentiekader perceptie bla) het anders dan jij. en jouw reactie is gewoon wat heftiger en je laat je wat verder meeslepen in je verwachtingen etc. maar voor zover ik weet is dat van je reactie iets dat bij ADD hoort

het is wel goed dat je vriend ervan weet en er zo voor je is. misschien moet je je meer afvragen waarom je vriend nog bij je is? hij weet ervan, hij steunt je en ik neem aan dat hij ook van je gesteldheid afweet dus waarom zou je focussen op je angst als je datgene waar je bang voor bent nog niet verloren hebt? het lijkt mij dat je er gewoon wat vaker voor moet zitten om aan de positieve dingen te denken, zoals dat je vriend je erin steunt en dat hij jou niet kwijt wil.
Oud 18-06-2012, 10:39
Pluis
Pluis is offline
Wat vervelend dat je van die nare dromen hebt! En als je al zo onzeker en wantrouwend wakker wordt, is het natuurlijk niet gek dat je dat gevoel overdag meeneemt. Probeer eens een briefje in de buurt van je bed te leggen dat je kan zien als je wakker wordt waarop staat "Dromen zijn niet echt", of een andere tekst van die strekking. Als je dan wakker wordt van zo'n droom lees je dat briefje een paar keer voor, en misschien geeft dat een klein beetje rust om de komende tijd door te komen tot je bij het riagg terecht kunt.
Oud 18-06-2012, 14:58
Verwijderd
Vertrouw je vriendje.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 15:07
Em.
Em. is offline
Citaat:
Je kunt er niks aan doen dat je dit droomt
Maar misschien wel! Ik heb er niet echt heel veel verstand van, maar dromen komen voort uit je eigen gedachten en die kun je wel veranderen. Tenminste, je hebt mensen die lucide kunnen dromen (en ik denk dat iedereen dat wel kan leren) en misschien helpt zoiets ook wel bij de TS? Dat ze leert in een droom tegen zichzelf te zeggen dat het niet echt is/de droom te veranderen naar iets anders dan een vreemdgaand vriendje. En dan eventueel in combinatie met voor jezelf herhalen (of opschrijven!) dat wat je net gedroomd hebt niet echt is en dat je vriendje niet vreemd is gegaan.

Je zou misschien even kunnen googlen naar lucide dromen. Wat ik me ervan herinner (ik heb ooit heel lang geleden er een stuk over gelezen) was dat je je - overdag dus - moest leren af te vragen of je droomde. En dan zou je leren dat ook in je dromen je af te vragen, daarna zou je ontdekken dat je droomde en dán is het een kwestie van weten dat je die hele droom kunt aanpassen.

En dat in combinatie met hardop tegen jezelf vertellen dat dromen niet echt zijn (wellicht helpt het ook om zoiets duidelijk voor jezelf te maken vóórdat je gaat slapen) zorgt er misschien voor dat je minder schrikt van die dromen of dat je die dromen minder heftig kan maken?
Oud 18-06-2012, 15:12
Verwijderd
Om dit verhaal op te lossen met lucide willen gaan dromen is nogal een long shot

En als de dromen verdwijnen is TS waarschijnlijk nog steeds onzeker bij het minst of geringste.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 15:36
Em.
Em. is offline
Citaat:
Om dit verhaal op te lossen met lucide willen gaan dromen is nogal een long shot

En als de dromen verdwijnen is TS waarschijnlijk nog steeds onzeker bij het minst of geringste.
Ja, wellicht wel. En het lijkt me dat inderdaad onzekerheid de oorzaak van de dromen zijn, maar dat het ook nog eens versterkt wordt door die dromen, dus dat iets aan die dromen doen ook wel helpt bij zekerder worden. Tenminste, dat idee kreeg ik uit het verhaal. En ik weet niet of het echt werkt, maar het leek me een mogelijkheid om iets aan die dromen te doen.
Oud 18-06-2012, 15:58
Verwijderd
Misschien werkt dat wel ja
Maar ik zou er wel mee oppassen! Je kunt gemakkelijk gevangen komen te zitten in je droom, dat je dus wel weet dat je droomt, maar je lichaam niet kunt bewegen. Een vriend van me heeft dat weleens. Lees je dus eerst goed in voordat je eraan begint
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 16:03
justmexi
justmexi is offline
heel erg bedankt voor jullie reacties
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 16:10
justmexi
justmexi is offline
ik heb iets gevonden .. de betekenis als je droomt dat je partner vreemdgaat :

Dromen dat je partner vreemdgaat, duidt op je angst om verlaten te worden. Je zou een gebrek aan aandacht kunnen ervaren in je relatie. Aan de andere kant zou het erop kunnen duiden dat je het gevoel hebt dat je niet kan aan de verwachting van anderen kan voldoen.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2012, 16:14
brocoliboy
brocoliboy is offline
je angst komt waarschijnlijk voort uit je eerste relatie
( die gast die 7 keer vreemd ging )
maar niet elke jongen is zo!!
Met citaat reageren
Oud 21-06-2012, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Misschien werkt dat wel ja
Maar ik zou er wel mee oppassen! Je kunt gemakkelijk gevangen komen te zitten in je droom, dat je dus wel weet dat je droomt, maar je lichaam niet kunt bewegen. Een vriend van me heeft dat weleens. Lees je dus eerst goed in voordat je eraan begint
Ja, inderdaad, wel mee oppassen. Ik had ook een keer zo'n droom, dat ik mijn droom zelf kon bepalen en de volgende dag was ik echt helemaal de kluts kwijt. De droom werd heel chaotisch en uiteindelijk werd alles niet zoals ik wilde en werd alles weer teruggedraaid. Daardoor raakte ik heel erg in de war de volgende dag. Ik was er de hele dag mee bezig. Ik weet niet zeker of het zo'n droom was, maar soms is het niet fijn om zo te dromen, lijkt me. Misschien ervaar jij het wel anders. Dat kan ook.

Ik denk dat je moet proberen je vorige relatie achter je te laten. Je hebt nu een andere vriend en hij is niet zoals je vorige. Dat heeft hij ook tegen je gezegd en je moet hem vertrouwen. Probeer eens niet de hele dag bezig te zijn met dingen controleren of hem verdenken, maar gewoon eens genieten van elkaar. Misschien dat je dan wel heel fijn droomt.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 17:12
EenManOpEenVork
EenManOpEenVork is offline
angst van het verleden nog, en je vind hem gewoon zo lief dat je bang bent hem kwijt te raken. Wss helpt dit geen ene reet, maar zelfs al zou hij vreemd gaan, dan verander je er toch niets aan, dus heb gewoon een leuke tijd met je vriend. Als je je zorgen maakt lost dat niets op, als hij vreemd gaat doet hij dat toch wel.

EDIT: mensen gaan nu rare verhalen ophangen over lucid dreaming, maak je niet druk. We kijken niet naar Inception (please trek je niets aan van die film), je kan niet in een droom gevangen komen te zitten. Zolang je maar pneumatisch geïnduceerd lucide droomt (god, dat klinkt raar) en niet door je lichaam te laten slapen en je hoofd wakker te houden (niet om je bang te maken, maar als je dat doet slaap je miss de komende week niet.... sleep paralysis is niet leuk). Zelf heb ik soms lucide dromen uit mezelf, ik heb nooit iets gedaan om deze op te wekken maar ik heb nooit problemen gehad, hoort ook niet zo, geen gevaar aan wat dat betreft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten