Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2012, 19:44
pimp88
pimp88 is offline
Hey,

Momenteel ben ik 3e jaars wiskundige (WO) en ik erger me steeds meer aan de vorm van onderwijs.
Ik wil graag dingen echt ontdekken hoe ze zijn en desnoods uren lang stilstaan bij een klein detail alleen ik erger me dood aan de werk druk, waardoor ik eerder alles half doorneem dan een paar dingetjes helemaal. Al mijn punten haal ik wel alleen ik wil zo graag echt de diepte in duiken en mijn diepe ambities verwezenlijken (hier meer over later ). Momenteel voel ik me echt gefrustreerd door het onderwijs systeem dat ik dingen moet doen die anderen mij opleggen waardoor de nadruk jammer genoeg meer op een tentamen halen neerkomt dan echt hetgene begrijpen.

Mijn ''wilde'' plan is dus om een uitkering te gaan trekken en mijn bibliotheek pas te behouden bij de Universiteits Bibliotheek en echt de dingen induiken waar ik in wil duiken. Dit klinkt als een laffe uitvlucht waarbij ik gewoon hetgene wil doen wat leuk is en veel ga feesten, nee dat is het niet. Ik ben altijd al min of meer self-educated geweest en ik heb een enorme disipline.

Waarom ik dit wil doen? Omdat ik veel irrelevante dingen (in mijn ogen) aan het leren ben terwijl ik computer programma`s wil programmeren met concurrerende AI systemen of algorithme optimalisaties of enorm ingewikkelde wiskundige dingen wil leren. Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik echt graag een steentje wil bijdragen aan deze maatschappij alleen dat de vorm van onderwijs niet geschikt (genoeg) voor mij is om de kennis op te doen die ik wil opdoen. Het zorgt voor enorm veel stress voor mij om maar telkens niet toe te geven aan mijn eigen impuls om iets te creeeren en ipv daarvan maar bezig met een school opdracht.

Mijn grote vraag is of dit uberhaupt wel verstandig is om te doen? Zelf ben ik nog hard aan het twijfelen dus geef aub wat scherpe kritiek .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2012, 19:55
Em.
Em. is offline
Ik vraag me af of je ooit aan werk op enig niveau denkt te komen zonder diploma en met enkel een verhaal over dat je er heel veel over gelezen en geleerd hebt. Is het geen beter idee om dan naar zelfstudies te gaan kijken? Dus dat je wel bij een instelling zit en lesmateriaal krijgt (dat niet allemaal even boeiend en leuk is, want dat houd je) maar dat je wel je eigen tempo mag bepalen en uiteindelijk een diploma kan halen. Of, wat me het verstandigst lijkt, even doorbijten, een diploma halen en dan gaan werken en je dán (daarnaast) verdiepen in dingen die je interessant vindt.

Om zomaar te stoppen met een studie (ik neem aan dat je als 3ejaars bijna je bachelor hebt? of hoever zit je?) lijkt me onverstandig, zeker als je niet van plan bent om een andere studie te gaan doen. Ik betwijfel ook ten zeerste of je zomaar een uitkering krijgt omdat je geen zin meer hebt in verder leren, dus ik denk dat je in praktijk dan weer moet gaan leren of baantjes moet nemen ŕ la postbezorger en achter de kassa zitten. En dat is nog veel inhoudslozer dan wat je nu doet/wat je kunt doen als je een bachelor wiskunde hebt.
Oud 15-06-2012, 20:12
Verwijderd
Ik geef je twee perspectieven.

Perspectief 1: Je bijt door de vervelende periode heen en maakt je studie regulier af. Daarna volg je een promotietraject en solliciteer je bij universiteiten. Lukt het je daar binnen te komen dan mag je voor de rest van je carriere je eigen onderzoeken doen met een flink loon. En de maatschappij vindt je interessant en toont je respect. Geen zin in promotie? WO parttime baan om rond te komen en in de middag ga je je eigen onderzoeken doen.

Perspectief 2: Je stopt je reguliere studie en gaat de uitkering in. Daar staat de gemeente je niet toe in bibliotheken te zitten maar stopt je in een sociale werkplaats om 'werkervaring' op te doen. De gemeente blijft je in je nek hijgen en lastig vallen totdat je a) de fabriek in duikt waarbij je je wiskunde onderzoeken al helemaal kan vergeten b) je in de aow kan. Je leeft arm en de maatschappij zal een pesthekel aan je hebben en uitkotsen.

De keuze lijkt me niet moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2012, 20:16
pimp88
pimp88 is offline
Citaat:
Ik geef je twee perspectieven.

Perspectief 1: Je bijt door de vervelende periode heen en maakt je studie regulier af. Daarna volg je een promotietraject en solliciteer je bij universiteiten. Lukt het je daar binnen te komen dan mag je voor de rest van je carriere je eigen onderzoeken doen met een flink loon. En de maatschappij vindt je interessant en toont je respect. Geen zin in promotie? WO parttime baan om rond te komen en in de middag ga je je eigen onderzoeken doen.

Perspectief 2: Je stopt je reguliere studie en gaat de uitkering in. Daar staat de gemeente je niet toe in bibliotheken te zitten maar stopt je in een sociale werkplaats om 'werkervaring' op te doen. De gemeente blijft je in je nek hijgen en lastig vallen totdat je a) de fabriek in duikt waarbij je je wiskunde onderzoeken al helemaal kan vergeten b) je in de aow kan. Je leeft arm en de maatschappij zal een pesthekel aan je hebben en uitkotsen.

De keuze lijkt me niet moeilijk.
Dank u voor het duidelijke perspectief . Ik kies voor perspectief 1!
Met citaat reageren
Oud 15-06-2012, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Dank u voor het duidelijke perspectief . Ik kies voor perspectief 1!
Goeie keuze.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2012, 21:20
Em.
Em. is offline
Ik heb het trouwens even nagezocht en ik vond dit:

Citaat:
Bent u jonger dan 27 jaar en wilt u in 2012 een bijstandsuitkering aanvragen? Dan moet u eerst zelf vier weken actief naar werk zoeken. In die periode mag u nog geen bijstandsuitkering aanvragen. Ook moet u bekijken of u nog een nieuwe opleiding kunt gaan doen, of uw oude opleiding kunt afmaken.

(...) Lukt het niet om werk te vinden en kunt u geen opleiding volgen? En heeft u hiervan bewijsstukken, zoals sollicitatiebrieven en afwijzingen daarop? Dan mag u na deze vier weken een aanvraag voor een bijstandsuitkering indienen. (...)

Zodra u een bijstandsuitkering aanvraagt, maakt de gemeente samen met u een plan van aanpak. Hierin staat:

hoe u uw kansen op betaald werk kunt vergroten, bijvoorbeeld met een cursus of een werkstage;
wat de gemeente daarbij van u verwacht, en;
hoe de gemeente u daarbij gaat helpen.

Wordt u een bijstandsuitkering toegekend? Dan krijgt u bij de toekenningsbrief ook dit plan van aanpak toegestuurd. U moet zo snel mogelijk beginnen met de activiteiten die in uw plan van aanpak staan.
bron

Oftewel, je krijgt écht niet zomaar een uitkering. Als je het zou proberen zou je waarschijnlijk een schop onder je kont krijgen van de gemeente met de boodschap 'ga maar lekker je studie afmaken/weer opnieuw oppakken'. Wat ik ook wel zo eerlijk vind, want de bijstand is een vangnet voor mensen die simpelweg niet anders kunnen omdat er geen werk voor hen is, en niet voor mensen die niet zo'n zin hebben in hun studie en een beetje gesubsidieerd in bibliotheken willen rondsnuffelen.
Oud 16-06-2012, 00:57
Verwijderd
Als je meer dan 40u nodig hebt om aan de verplichtingen van je studie te voldoen, dan is deze eigenlijk te moeilijk voor je.

ik ga er eens vanuit dat je die 40 niet haalt.. Dan nog heb je minstens 40 uur aan vrije tijd. Die mag jij prima invullen met verdiepend werk. Hoe verder je komt, hoe meer je zelf mag kiezen. Maak het dus gewoon af en ga steeds verder richting lekker zelf alles kiezen. Want nu lekker zelf kiezen houdt in dat je in alle opziichten shit creeert. Totaal niet haalbaar en al heel snel niet meer leuk.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2012, 15:48
pimp88
pimp88 is offline
Citaat:
Als je meer dan 40u nodig hebt om aan de verplichtingen van je studie te voldoen, dan is deze eigenlijk te moeilijk voor je.

ik ga er eens vanuit dat je die 40 niet haalt.. Dan nog heb je minstens 40 uur aan vrije tijd. Die mag jij prima invullen met verdiepend werk. Hoe verder je komt, hoe meer je zelf mag kiezen. Maak het dus gewoon af en ga steeds verder richting lekker zelf alles kiezen. Want nu lekker zelf kiezen houdt in dat je in alle opziichten shit creeert. Totaal niet haalbaar en al heel snel niet meer leuk.
Pessimistische zeikerd ben je zeg jezus......
Met citaat reageren
Oud 25-06-2012, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Nee hoor, dit was realistisch en om je te behoeden voor gemakzuchtige foutieve keuzes. Wat vind je er precies pessimistisch aan?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2012, 16:13
vlindertje07
vlindertje07 is offline
Citaat:
Waar slaat dat nou weer op?

Ik ben het trouwens met Lusi eens. Naast je studie heb je als het goed is nog meer dan genoeg tijd om dingen te doen die je leuk vindt. Tenminste, ik neem aan dat het je allemaal gemakkelijk afgaat, aangezien je graag de diepte in wil en ingewikkelde wiskundige dingen wilt leren. Ik vind mijn studie ook maar weinig uitdagend, maar naast de 20u per week die ik daaraan kwijt ben, lees ik verdiepende boeken/artikelen en doe ik onderzoek. Het is ook niet alsof daar op de universiteit helemaal geen mogelijkheden toe zijn... En later heb je nog tijd genoeg om te doen wat je echt leuk vindt.

Daarnaast geloof ik dat het niet helemaal de bedoeling is om maar een uitkering aan te vragen, omdat het schoolsysteem je niet bevalt. Met jou nog velen, even doorbijten dus.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 19:50
Violina
Violina is offline
Misschien kun je halftijds gaan studeren en zo iets meer tijd voor je studie maken?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten