Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2012, 21:51
hippocrates
hippocrates is offline
Afgelopen jaar (5VWO) was best wel een moeilijk jaar voor mij op het gebied van school. Omdat het eerste deel van het jaar een grote verandering was in mijn persoonlijk leven t.o.v het jaar ervoor, heb ik weinig focus op school gelegd. Daardoor heb ik een enorme achterstand opgelopen gedurende het jaar. In het begin stond ik dan ook meer dan 20 minpunten (terwijl 2 punten het maximum is wat je mag hebben om over te gaan). Nou heb ik na het eerste jaar mijn leven een beetje normaal gekregen en heb ik me echt kapot lopen werken voor school zodat ik nu mijn laatste proefwerkweek ,met nog maar 2 minpunten op het moment, in ga. Maar naarmate ik meer leer voor de aankomende proefwerken, hoe meer ik het gevoel krijg dat ik misschien maar vrijwillig moet blijven zitten. Ik heb het gevoel dat ik wel kan overgaan, omdat ik al heb bewezen om meer dan 18(!!) minpunten weg te werken en nu op overgaan sta, maar ik merk ook dat ik gewoon zo een dikke achterstand heb dat als ik overga ik het volgend jaar misschien wel extreem moeilijk ga krijgen. Ik lig op zo veel vakken dik achter (ookal sta ik nu voldoende) en mijn examenlijst is ook allemaal 6'en. Wat vinden jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2012, 07:36
Verwijderd
Volgens mij wordt VWO6 over het algemeen als makkelijker ervaren. Of heb ik dat fout? Ik denk dat je vooral naar je gevoel moet luisteren. Ik had vorig jaar precies hetzelfde en ik zag het niet zitten om maar nét aan naar HAVO5 te gaan om er daar vervolgens achter te komen dat het niet lukt of te slagen met net 6'en. Je moet er misschien ook nog rekening mee houden dat de exameneisen om te slagen volgend jaar strenger zijn.
Ik ben uiteindelijk blijven zitten en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Je krijgt alle stof opnieuw, haalt hogere cijfers en kan gewoon veel beter je examen ingaan. Misschien kan je op school praten om te kijken wat er daar wordt gezegd?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2012, 08:25
Kitten
Kitten is offline
Ik zou dit met je mentor overleggen. Je zit in V5, dus ik denk dat je mentor op een volwassen manier met je kan praten. Hij/zij weet waarschijnlijk veel beter hoe je er voor staat qua progressie naar je examen dan jij. Bovendien kan hij praten met je andere docenten, die daar ook hun visie op zullen hebben.
Oud 11-06-2012, 11:38
Kim
Kim is offline
Ha hippocrates, lastige keuze zeg. Misschien inspireert dit je: http://www.scholieren.com/artikel/20...k-blijf-zitten
Met citaat reageren
Oud 11-06-2012, 12:12
Verwijderd
Als je dan toch over gaat, kan je dan niet beter gewoon proberen en zien hoe het gaat? Als je zo nodig wil blijven zitten kan dat volgend jaar ook nog, lijkt me?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2012, 17:59
Verwijderd
Als je echt het gevoel hebt dat je basis niet goed is, dan zou je beter het jaar opnieuw kunnen doen (of in de zomervakantie zorgen dat je je basis op orde krijgt, daarvoor kun je docenten om hulp vragen). In 6vwo wordt niet veel moeilijke stof meer behandeld, maar er wordt wel vanuit gegaan dat je verder kunt bouwen op de kennis die je zou moeten hebben. Als ik jouw was, zou ik net als hier gezegd is, op school overleggen en kijken wat de docenten ervan denken.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2012, 22:09
ikben-jantje
ikben-jantje is offline
het jaartje dat je zelf kiest om te blijven zitten zou je best veel spijt van kunnen krijgen er gaat wel een jaartje verloren maar het licht natuurlijk aan jou ambities en wat jij graag wilt hebben het enige wat je zou kunnen doen is zelf eens goed de min en pluspunten en wat het in de toekomst zou kunnen brengen als je dat jaartje over doet veel succes ermee
Met citaat reageren
Oud 22-06-2012, 12:23
Schrödinger
Schrödinger is offline
6VWO is vrij simpel, een beetje zelfvertrouwen kweken kan echter wellicht geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2012, 13:03
LotLiesDoor
LotLiesDoor is offline
Het ligt eraan denk of je dit jaar veel cijfers hebt gehaald die je mee neemt naar volgend jaar die niet zo goed waren. Anders kan je nog problemen krijgen met je examen volgend jaar. En idd of je denkt dat je basis wel goed genoeg is en dat je niet te veel gemist hebt in het begin van het jaar?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2012, 20:52
the economist
the economist is offline
6 vwo is toch ook veel herhalen. Als jij van het type olifantengeheugen bent, wat je eenmaal geleerd hebt zit er wel in, dan kun je dat zeker aan als je een overgangsbewijs hebt. vergeet je ook weer snel, juist omdat het stampwerk is geweest, dan kan het lastiger worden.
ik zou niet teveel naar de tussenscore kijken. Als de eindlijst goed is, en je mag op basis daarvan over, dan betekent dat ook dat al je docenten er wel vertrouwen in hebben. dan ben jij nog de enige die dat vertrouwen niet zo heeft.
Dan zou ik zeker zeggen: ga d'r voor.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten