Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2012, 20:09
jaronh94
jaronh94 is offline
Ik word deze zomer 18 en heb nu m'n HAVO diploma net gehaald en ben nu aan het twijfelen om naar het MBO of HBO te gaan. Ik ben bang dat het helemaal mis gaat op het HBO, dat ik vaak moet doubleren. Misschien als ik eerst naar het MBO ga en daarna HBO ga doen gebeurd dat waarschijnlijk niet.

Als ik naar het MBO ga kan ik het eerste jaar overslaan. Er is waarschijnlijk ook een overgangsjaar tussen het MBO en het HBO, je doet dan het laatste jaar van het MBO (jaar 4) en het eerste jaar van het HBO in 1 jaar. In totaal dus 6 jaar voor een HBO diploma.

1: HBO (met de kans dat ik vaak moet doubleren)
2: MBO, daarna HBO

Wat moet ik doen?
Geef me advies...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2012, 20:38
brands
brands is offline
Welke opleiding zou je op het MBO dan wel HBO willen gaan doen?
Oud 20-06-2012, 21:32
jaronh94
jaronh94 is offline
Civiele Techniek

Op de MBO school wordt het Weg en Waterbouw genoemd.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2012, 22:34
Verwijderd
Op het mbo ga jij je stierlijk vervelen. Het is echt letterlijk niets doen 80% van de dag. Tenminste, zo ervaar ik de ict-beheerder opleiding.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2012, 23:56
Inspire
Inspire is offline
Citaat:
Ik word deze zomer 18 en heb nu m'n HAVO diploma net gehaald en ben nu aan het twijfelen om naar het MBO of HBO te gaan. Ik ben bang dat het helemaal mis gaat op het HBO, dat ik vaak moet doubleren. Misschien als ik eerst naar het MBO ga en daarna HBO ga doen gebeurd dat waarschijnlijk niet.

Als ik naar het MBO ga kan ik het eerste jaar overslaan. Er is waarschijnlijk ook een overgangsjaar tussen het MBO en het HBO, je doet dan het laatste jaar van het MBO (jaar 4) en het eerste jaar van het HBO in 1 jaar. In totaal dus 6 jaar voor een HBO diploma.

1: HBO (met de kans dat ik vaak moet doubleren)
2: MBO, daarna HBO

Wat moet ik doen?
Geef me advies...
Er zijn heel veel mensen op het HBO die met een 6jes cultuur net hun diploma hebben gehaald, of zelf makkelijk hun diploma hebben gehaald zonder iets uit te voeren.

Hoe dan ook, je kunt toch gewoon mooi 'met een frisse start' beginnen? Als jij gewoon naar de lessen gaat, thuiswerk doet en leert voor de tentamens, dan moet het HBO makkelijk lukken. Het gaat om de instelling... Ik zou zeker voor HBO gaan!

Overigens, op het HBO kun je (op 99.9% van de opleidingen) niet doubleren. Het is óf je haalt je gevraagde hoeveelheid studiepunten, óf je moet eraf.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2012, 08:20
Verwijderd
Als je een opleiding wil doen waar je heel makkelijk doorheen wandelt, weinig moeite hoeft te doen om jet te snappen, vrijwel geen huiswerk hoeft te maken en met weinig inspanning hoge punten haalt, moet je mbo gaan doen. Mbo is over het algemeen praktijkgerichter dan het hbo. Als je denkt dat je gemotiveerd genoeg bent om te studeren, moeite wil doen om goede punten wil halen en een bepaalde uitdaging nodig hebt in je schoolwerk, ga dan het hbo doen. Zoals gezegd, is doubleren vaak geen optie, het is een kwestie van genoeg studiepunten halen om over te mogen, anders moet je stoppen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2012, 22:24
Mark52
Mark52 is offline
Ik zou het MBO niet aanraden als je HBO aankunt. Je zit daar over het algemeen langer op school, terwijl je minder leert. De mensen op het MBO zijn over het algemeen weinig gemotiveerd, waardoor het moeilijk is om zelf gemotiveerd te blijven. Aan de andere kant heb je wel een voorsprong op de anderen wanneer je al bepaalde basis op het MBO opgedaan hebt voordat je naar het HBO gaat.

Als het een opleiding is die je echt leuk vindt dan zou het toch geen probleem zijn om je ervoor in te zetten? Als je intelligent genoeg bent om aan een HBO opleiding te beginnen en je zet je voldoende in dan zou het volgens mij geen probleem moeten zijn. Het heeft heel veel met inzet en motivatie te maken of je het haalt of niet.

Als je denkt dat je het echt niet haalt wegens een gebrek aan intelligentie of motivatie dan zou ik het HBO niet aanraden. Zeker omdat je tegenwoordig een langstudeerboete van 3000 euro betaald als je te lang over de opleiding doet (op het HBO of UNI). Waarom denk je precies dat je vaak zal doubleren?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2012, 22:25
Mark52
Mark52 is offline
Ik vergeet erbij te zeggen dat HBO-opleiding ook vaak bepaalde eisen stellen waar je aan moet voldoen om door te mogen naar het tweede jaar. Denk aan het behalen van een bepaald aantal studiepunten.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2012, 22:18
Lomyrne
Lomyrne is offline
Ik heb VMBO gedaan. Daarna maar naar het MBO gegaan, dit heb ik in 3 jaar gedaan en het was heeeeel easy! Nu heb ik HBO gedaan, het was pittiger, maar ik heb het met gemak gehaald. Nu doe ik een (pre)Master, hier moet ik hard voor werken, maar het lukt me prima!

Dus ik zou gewoon lekker HBO gaan doen, dat kan je best!
Oud 25-06-2012, 10:20
highplaces
highplaces is offline
Ik ken twee mensen die havo hebben gedaan en daarna naar het MBO zijn gegaan. De ene is na een week gillend weggerend en heeft zich aangemeld op het HBO. De andere vond de opleiding te makkelijk en is 'm uiteindelijk versneld gaan doen. Als jij gewoon goed gemotiveerd bent, moet je de opleiding makkelijk aan kunnen. Het voordeel bij MBO is wel dat je er al heel praktijkgericht mee bezig bent en later op het HBO vrijstelling kunt krijgen.
Oud 25-06-2012, 10:32
Simon
Simon is offline
Ik denk dat motivatie heel belangrijk is: misschien dat je je havo net hebt gehaald omdat je er echt niks aan vond. Als je wél enthousiast bent over de inhoud van je vervolgopleiding, en weet wat je er mee wil, is het een stuk leuker om er hard voor te werken.
Oud 25-06-2012, 12:12
Martiño
Martiño is offline
Ik zou naar de open dagen/meeloopdagen van beide opleidingen gaan.
Kijk eens in het voorlichtingsmateriaal van beide opleidingen wat je er precies mee gaat worden (of bel even met de opleiding). MBO civiele techniek klinkt misschien aantrekkelijker omdat het niveau lager is, maar de beroepen die je er mee kunt uitoefenen vind je misschien helemaal niet leuk!
En kijk ook eens naar doorgroeimogelijkheden (kun je na MBO civiele techniek bijvoorbeeld instromen bij HBO civiele techniek?).

Verder: als jij écht graag MBO wil gaan doen, dan moet je MBO gaan doen, ook al heb je een havodiploma. Voor sommige beroepen heb je nu eenmaal alleen maar opleidingen op MBO niveau, en ook daar is het voor een groot gedeelte wat je er zelf van maakt, als jij heel veel inzet toont kun je uitblinken of versneld afronden.
Overigens moet ik wel zeggen dat in het geval van Civiele Techniek me in jouw geval HBO beter lijkt (en als het te lastig gaat kun je nog altijd teruggaan naar het MBO!), tenzij je echt heel graag met je handen en actief bezig bent.

Succes!
Oud 25-06-2012, 14:19
Verwijderd
Je redt je wel op het HBO, hoor. Ik heb zelden gehoord dat iemand die Havo heeft gedaan HBO te moeilijk vond. Als je graag een specifieke MBO-opleiding wil doen, dan ga je daar natuurlijk voor, maar doe je het alleen vanwege het niveau, dan kun je bekijken wat de opleiding inhoudt, maar zou ik me niet teveel zorgen maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten