Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2011, 18:08
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
Ja een beetje een raar vraag maar die moet ik beantwoorden.
6. Wie maakt het geld?
Ik was net aan het googelen maar ik kon niks vinden?
Ik hoop op reacties.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2011, 19:34
Chariot
Chariot is offline
En dat is alles wat je weet, alleen de vraag 'wie maakt het geld?' Waar gaat het hoofdstuk over? Welke informatie krijg je?

Koninklijke Johan Enschedé maakt papiergeld voor Nederland, volgens internet in ieder geval. De Nederlandse Bank speelt ook wel weer in rol in deze wereld.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 20:05
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
Oh bedankt voor jullie reacties ik heb het antwoord: De Nederlandse euro-bankbiljetten worden gedrukt door de drukkerij Johan Enschede uit Haarlem. De euro-munten worden geslagen bij de Nederlandse Munt in Utrecht. Zowel het drukken als slaan gebeurt met behulp van machines. De Nederlandse Bank bewaart en beheert vervolgens de munten en briefjes.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 20:44
Stff
Stff is offline
alle banken maken ook geld
Oud 17-01-2011, 06:48
Tazer
Tazer is offline
Citaat:
alle banken maken ook geld
Ohja? Volgensmij zijn 't de (speciale) drukkerijen en muntpersers die geld maken. Dit geld wordt verspreid door de Nederlandsche Bank.
Oud 17-01-2011, 11:53
the economist
the economist is offline
Nee, da's niet juist.

Johan Enschede maakt het papiergeld, en de Ned munt maakt muntgeld. Dit is chartaal geld.

De banken 'maken' giraal geld.
Dat gaat zo: als jij naar de bank gaat voor een lening, en aan het eind van de middag (na wat zware gesprekken) kom jij met 1000 euro de bank uitgelopen, dan heeft de bank geld gecreëerd dat er eerst nog niet was. Dus geld gemaakt.

Om goed te weten waar je over praat, moet je eerst je onderwerpen even 'benoemen, definieren. Zodat je weet waar je het over hebt, en iedereen over hetzelfde praat.
Zelfs bij zoiets simpels als 'geld', moet je even weten wat je bedoelt. Dus chartaal of giraal.

Trouwens, als valsemunters geld drukken dat zo echt is dat het een tijd(je) in omloop is en iedereen het vertrouwd, dan is dat niets meer en niets minder dan ook geld.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2012, 17:44
niemand2012
http://www.youtube.com/watch?v=d3mfkD6Ky5o
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten