Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Eva;
Citaat:
Laatst gewijzigd op 26-07-2012 om 11:10. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Samuel:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 26-07-2012 om 14:27. Reden: EDIT - Typfoutjes |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 28-07-2012 om 12:16. Reden: Quote tags, zoals alle anderen dat hebben |
![]() |
|
Henk
Henk keek naar de vallei. Zag de huizen en wist dat hij gearriveerd was. Alleen een ogenschijnlijk onoverbrugbare helling scheidde hem nog van waar hij wilde zijn. Hij had geen flauw idee hoe hij daar kon komen. Dus pakte hij de gitaar van zijn rug en begon te spelen. En te zingen. Toen er vlak bij hem een musje kwam zitten, moest hij automatisch denken aan de film van Shrek. Gelukkig zong hij nooit zo hoog. Toch zou het hem niet verbaasd hebben als het musje dood was neergevallen. Het was al behoorlijk warm.
|
Henk
Henk had zijn gitaar weer opgeborgen. Na uitgebreid langs de rand van de vallei te hebben gelopen, was hij tot de conclusie gekomen dat er maar één weg was naar beneden. Hij zou via de waterbaan moeten. Zou het meisje dat hij een paar dagen geleden had ontmoet zich in het water gestort hebben? Het was een vreemde ontmoeting geweest. Het meisje had geen antwoord willen geven op zijn vragen. Midden in het gesprek was ze opgestaan en weggelopen. Hij was haar achterna gegaan, maar op een gegeven moment was hij haar kwijtgeraakt. Toch wist hij zeker dat ze nog in de buurt was. Sterker nog, hij was ervan overtuigd dat hij haar daar beneden kon vinden. Ineens zag hij de tassen. Hij wist direct waarvoor ze bedoeld waren. Voorzichtig legde hij zijn gitaar in de tas. Voor de zekerheid propte hij de tas vervolgens in nog een tweede tas. Hij moest er niet aan denken dat zijn gitaar kapot zou gaan. Dat zou hetzelfde betekenen als dat hij zelf kapot zou gaan. Enigszins benauwd keek hij naar beneden. Het leek hem zeer waarschijnlijk dat zijn laatste uur was aangebroken. Hij dacht aan waar hij vandaan gekomen was. Aan de reden waarom hij op weg was gegaan. Met de tassen in zijn hand sprong hij in de waterglijbaan. Gleed naar beneden. Raakte doorweekt. Kwakte niet bepaald zachtzinnig op de grond. Op avontuur gaan was vaak bijzonder vernederend.
||
Samuel:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Offtopic: tikfout alert, Kitten! 'hij zijn tuintje bekenen'
Eva zag de dag zich ontspinnen in de vallei. De waterbaan maakte geluid, waardoor het nog wel eens druk kon worden in het gehuchtje. Ze wist zelf niet zo goed meer wanneer ze in de vallei was gekomen en nog minder van de tijd ervoor. Ze herinnerde zich wel wat dingen. De verwarde staat van de wereld in de tijd van Pink Floyd, met ellenlange nummers die voor niemand te begrijpen waren. En dan was er ook nog de bom. Het was wel wat lang geleden voor de bom, bedacht ze, maar dat deerde niet. Misschien kwam het wel uit een boek. Na haar heerlijke ontbijt van melk en koekjes was het dan toch maar tijd om de zon te trotseren en echt buiten te komen. Ze had de cowboy al in zijn tuin zien kijken. Waarschijnlijk was het oogsttijd. Nooit een verkeerde tijd, dacht ze, want ze wist dat Samuel best aardig kon koken. En vers uit de tuin was toch vaak beter dan de blikjes die sommige nieuwelingen in de tassen meebrachten. Hoewel... dat was ook al weer een tijd terug, dat ze blikjes had gezien. Het zachte, holle gitaarspel door het vogelgezang door hadden de dag een mooi wijsje gegeven. Eva zag een meisje wat verdwaasd rondlopen. 'Dat zag er bekend uit!' dacht ze. Andere mensen die het ook allemaal niet wisten waren vaak veel beter dan diegenen die alles heel zeker wisten. De mensen die aan je deur komen om 'met je te praten', wat vooral ontaardt in 'tegen je praten' om je te overtuigen van het gelijk van 'hun' kant van het verhaal. Toen ze zelf van de waterbaan afging, had ze samen met wat van haar boeken ook een blaadje meegenomen dat ze op een van die gesprekken had gekregen. 's Avonds kon ze daar altijd hard om lachen. 'Enfin', zei Eva. Het meisje had haar al in de gaten gekregen en stapte bedremmeld op haar af. 'Hoi', zei ze. 'Hallo', zei Eva, 'je bent hier zeker nog niet zo lang?' Het meisje leek wat verrast, alsof ze plichtplegingen als voorstelrondjes had verwacht. 'Ik ben Eva, je hebt mijn huisje vast al eens gezien. Hoe lang ben je hier al? Wat vond je van de waterbaan? Samuel heeft je zeker gevonden hè?' Het meisje kon het allemaal niet bijhouden. 'Wacht wacht wacht!', zei ze, 'ik ben Danny.' Eva humde instemmend. 'Ik ben hier denk ik sinds gisteren. Ik heb eieren gekregen. Ik vond de waterbaan best aardig, maar kwam niet helemaal op het goede moment aan...' 'Ik weet het!' kirde Eva, 'ik werd wakker van je!' Ze zag Danny wat roder kleuren en excuseerde zich. 'Dat is allemaal niet erg hoor, leuk dat je er bent! Er komen allerlei mensen de vallei in de laatste tijd en dat mag ook wel, want de afgelopen tijd is het erg rustig geweest!' 'Hoe lang ben jij hier al dan?' vroeg Danny. 'Oh, dat weet ik niet. Ik weet sowieso niet zo veel, maar dat maakt het leven wel een stuk leuker. Je moet je eens voorstellen hoe fijn het is als je niet zeker weet of je wel melk en koekjes in huis hebt en ze dan tóch in je keuken vindt. Net als vanochtend. Ik vond het een prima ontbijt!' 'Melk... en koekjes?' vroeg Danny, 'daar kun je toch niet van ontbijten? Moet je niet brood eten?'. 'Soms', zei Eva, 'maar niet alles is hier wat het lijkt. Beter nog, niet alles is hier zoals het zou moeten zijn.' Danny dacht er even over na. Misschien was de vallei toch niet zo eng als ze dacht. Eigenlijk zou ze ergens moeten wonen. Maar eerst de belofte aan Samuel, meehelpen met het avondeten. 'Ik moet misschien maar eens gaan,' zei ze, 'want ik moet aardappels uit de grond trekken voor het avondeten.' 'Leuk! Ik help wel mee. Ik weet niet zo goed welke aardappels Samuel wil, maar als we gewoon eens aan de slag gaan hebben we in ieder geval wat te eten vanavond. Wacht maar, ik pak een boekje over tuinieren, dan komt het vast allemaal goed!' Eva dook terug haar huisje in, griste een boekje uit de kast en nam Danny mee naar Samuels groententuintje. 'Oh,' zei ze. 'Wat is er?' vroeg Danny, 'is er iets mis?' 'Ik heb De complete gids voor de kattenkapper meegenomen... Nou ja, daar kan het vast ook wel mee!' |
![]() |
|
Henk
Henk had nooit zo'n moeite met het stellen van prioriteiten. Hij vloekte. Zocht naar zijn tas en probeerde te controleren of de gitaar heel was zonder de tas te openen. Dat lukte niet. Hij vloekte opnieuw. Pas toen merkte hij op dat er een cowboy aan zijn voeten stond. De man keek spottend op hem neer en Henk voelde onmiddellijk wrevel bij zich opkomen. De wrevel verdween toen de man voorzichtig zijn tassen opende, zijn gitaar eruit haalde en zachtjes met zijn handen over de gitaar heen streek. 'Volgens mij heeft ie de reis overleefd,' zei de man. Hij stak zijn hand uit en stelde zich voor. Henk stond op. Zijn spieren protesteerden. 'Ik ben Henk,' zei Henk. De man knikte. Hij zag eruit als iemand die wist wat hij deed. Iemand die hier al eeuwenlang leefde en nergens meer van opkeek. Henk hoopte maar dat hij nu niet direct een waslijst aan regels kreeg opgelegd. Hielden cowboys van regels?
||
Samuel
Citaat:
|
Verwijderd
|
Eva was terug naar haar huisje gegaan. Danny was nog geroepen door Samuel om een spade te halen en kon het verder met De complete gids voor de kattenkapper allemaal wel rooien. Haar eigen kruiden stonden er best aardig bij. Toch voelde ze zich wat schuldig, omdat ze niet zo goed wist wat ze verder bij kon dragen aan het geheel. Er waren allemaal nieuwelingen in het dorp gekomen, waardoor er leven in de spreekwoordelijke brouwerij was gekomen. Die waterbaan was een fantastisch idee. Eva wist niet zo goed of Samuel het ding bedacht had, of dat hij hem gewoon zo gevonden had. Hij was toch niet de oudste in het hele dorp?
Ze trok een boek uit de kast en las over hoe de jeugd zich steeds miserabeler voelde. Hoe de wereld aan hen voorbij leek te razen. Eva kende het gevoel, maar het was een gevoel van een lange tijd geleden. Deze onbestemdheid joeg haar een beetje op. Haar ogen gingen steeds sneller over de pagina's tot ze besefte dat ze de tekst helemaal niet meer in zich opnam. 'Dan maar naar buiten', zei ze tegen zichzelf. Ze kon wel wat gezelschap gebruiken, maar wist niet zo goed van wie, of hoe. Misschien zou ze eens wat nieuwelingen opzoeken. Of oudjes. Oliver had ze al een tijdje niet meer gezien. Ellis was sowieso teruggetrokken, dus of die zich ooit zou laten zien was maar de vraag. Met Julia voelde ze wel wat verwantschap. Zij leek even weinig van de wereld te begrijpen, of ze wist op zijn minst niets. Misschien wilde Eva wel met Julia praten. Eerst stapte ze maar weer eens naar buiten. Ze hoorde niets meer in de groententuin van Samuel, waarschijnlijk waren ze al klaar met wat ze wilden doen. Zelf wilde ze ook wel een tuintje maken. Achter haar huis had ze wel wat ruimte. Veertig bij veertig passen, dat moest genoeg zijn voor een paar bedjes. Haar huisje was niet meer dan twee kamertjes, maar ze had nog wat dakruimte waar ze oude dingen kon bewaren. En ze had een schoorsteentje, wat niet onbelangrijk was met de komende winter. Ze vond het een schattig huisje, maar ooit zou ze wel groter willen wonen. De keuken en de slaapkamer waren bijna helemaal wat ze nodig had. De wc was een ouderwets hokje buiten en wassen gebeurde in het meertje waar de waterbaan uiteindelijk op uit zou komen. Een tuintje achter haar huis zou wel een mooie aanvulling zijn. Eva telde nog eens de passen van het stukje land dat ze voor ogen had en trok daarna de lijnen in het zand. De bedden moesten boven de grond uitkomen, afgezet met planken en in ieder bed moest één soort staan. Zo had ze het eens gelezen in een gedicht. Het idee was mooi. Ze wist alleen niet precies hoe ze het moest doen. Eerst moest ze hout hebben. Samuel had hout genoeg, maar Eva wilde niet steeds bij hem zeuren om zijn kennis. Hij had al genoeg te doen. Liever koos ze ervoor om wat rond te dwalen, kijkend naar de lege stukken grond waar waarschijnlijk de huizen moesten komen voor de nieuwe bewoners. Ze wist niet zo goed wat voor huizen het zouden worden, soms was het steen, maar vaker was het hout. Waarschijnlijk moesten er ook wat bomen gekapt worden. Dat was iets dat Samuel niet zo graag leek te doen, alsof hij bang was voor het bos. Eva wist niet precies waarom. Ze hoorde af en toe wel wat, maar nooit iets echt engs. Ze stapte de bosrand in op zoek naar stukken hout waar planken van gemaakt konden worden. Zonder nadenken liep ze verder, tot ze toen de schemer inviel even niet meer wist hoe ze terug moest komen. |
![]() |
|
Henk
'Ja, je moet alleen wel de kamer delen met Danny,' had Samuel gezegd, waarna hij op het meisje gewezen had dat hij al eerder ontmoet had. Henk was er vrij zeker van dat Danny zou weigeren om met hem in één kamer te slapen. En gelijk had ze. Het maakte niet uit, hij had er geen bezwaar tegen om buiten te slapen. Dat had hij de afgelopen dagen immers ook gedaan en het weer was er mooi genoeg voor. Henk gebruikte de handdoek die Samuel hem gegeven had om zich af te drogen. Zijn broek trok hij weer aan, het T-shirt legde hij op de handdoek. Het voelde wel wat onprettig, die natte pijpen tegen zijn benen, maar het zou vanzelf wel weer drogen. Toen er een vlieg rond zijn oor zoemde, werd hij opnieuw herinnerd aan zijn kennismaking met Samuel. Die had gezegd dat er geen regels waren, waarna hij een hele monoloog hield over hoe het er hier aan toeging en dat hij zelf moest uitvinden wat zijn talent was. Samuel leek al besloten te hebben dat zijn talent omgaan met bijen was. Terwijl het overduidelijk was dat Henk zijn talent allang gevonden had. Hij had toch niet voor niets zijn gitaar meegenomen? Toch was hij best bereid om een keer te kijken of hij honing kon vinden. Hij hield wel van een boterham met honing. Het beeld van Winnie the Pooh aan een ballon kwam bij hem op. Wrevelig schudde hij zijn hoofd. Dat was voorbij. Hier zou een nieuw leven beginnen.
||
Ellis
Citaat:
||
Julia:
Citaat:
|
![]() |
||
Oliver:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
De schemer viel in en Eva was maar op een stronk hout gaan zitten. Lopen had nu toch niet zo veel zin meer. Het zou zo makkelijk moeten zijn; een vallei is een soort kuil. Welke kant je ook opgaat, als het misgaat klim je hoger. In theorie zou het diepste punt in het middel moeten liggen. Ze kon zich alleen niet zo goed meer herinneren hoeveel ze geklommen had. Het dichte bos maakte het onmogelijk om naar de bergrand te kijken. Ook het geluid van water hoorde ze niet, maar dat was niet gek. Water hoor je immers niet overal. Als er nou weer iemand zich van de waterbaan af zou storten, dan zou ze het waarschijnlijk wel horen.
Zou ze wat roepen? Samuel had een keer tegen haar gezegd dat het bos gevaarlijk was, maar dat had ze terzijde geschoven. Nu dacht ze er toch wat anders over. Wie weet wat hier rondliep! |
![]() |
|
Henk
Henk had besloten om de omgeving te gaan verkennen. En honing te zoeken. Hij hing zijn gitaar om zijn naakte bovenlijf en liep het huis van Samuel uit. Er waren niet veel huizen hier, maar toch wel zo veel dat je het als een gehucht kon beschouwen. Er leek zelfs een soort kruidenier te zijn. Hij zag Samuel en Danny, die bezig waren op een stukje land. Een eindje verderop stond nog een andere vrouw, maar omdat hij geen zin had om hen onder ogen te komen, besloot hij de andere kant op te gaan. Het was warm geworden, maar tussen de bomen was het koel. Na een tijdje kwam hij op een open plek. Een prachtige plaats om gitaar te spelen. Ineens kwam er een vrouw tussen de bomen tevoorschijn. Henk schrok, maar probeerde dat niet te laten merken. In plaats daarvan begon hij harder te zingen, blij dat hij eindelijk wat publiek had.
|
Julia:
Julia had wat rondgedwaald door het dorp onder het mom van haar zoektocht naar melk, maar eigenlijk zocht ze naar de nieuweling. Ze begon langzaamaan het gevoel te krijgen dat ze de rest van haar leven niet in een isolement wilde doorbrengen; ze had zichzelf immers al genoeg van de buitenwereld geïsoleerd door in een vallei in the middle of nowhere te gaan wonen. Ze hoopte dat een vriendschap met de nieuweling een goed begin zou vormen van een nieuw sociaal leven, maar haar speurtocht in het dorp was niet succesvol geweest, dus besloot ze het bos in te trekken, om wat wilde koeien te melken zodat ze haar flessen zou kunnen vullen. Het was jammer dat de koeien op de boerderij van het dorp al gemelkt waren, het had haar een boel tijd en moeite kunnen besparen. De buitenlucht en de bosgeur zouden haar goed doen, vertelde ze zichzelf. Laatst gewijzigd op 07-08-2012 om 10:51. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Wat staat er onder jouw ctrl-v? Deel#1314 Machiavelli | 500 | 04-02-2005 11:09 | |
Verhalen & Gedichten |
mijn verhaal over het korte leven van een jong meisje Verwijderd | 15 | 17-05-2003 22:55 |