Ik heb geen droom. Ook niet echt een doel, al helemaal niet toen ik op de middelbare school zat. Ik wou gewoon zo snel mogelijk weg daar, dus in een zeker opzicht kun je dat een doel noemen. Het is gewoon belangrijk dat je je beseft dat zonder ervoor te werken er niets gaat gebeuren. Daar moet je jezelf elke dag aan herinneren. Zo deed ik het in ieder geval. Als je iets leuks wil gaan doen is dat prima, maar pas nádat je klaar bent met je huiswerk. Het is nogal een valkuil om te denken 'Oh, het is niet zoveel dat doe ik dan en dan nog wel.' Je hebt dan niet ineens veel meer zin, en daarom gaat het uiteindelijk toch nog langzamer dan je denkt. En dan krijg je het niet af, en hoe meer je achterloopt hoe vervelender het is om het weer bij te werken. Dus zorg ervoor dat je in je agenda direct opschrijven wanneer je welk huiswerk af moet hebben, en maak het dan zo snel mogelijk. Maak gewoon afspraken daarvoor in je hoofd. En daar kan ik je dan weer verder niet bij helpen, dat werkt bij iedereen anders. Voor mij houdt het in om internet gewoon even weg te klikken (of soms gewoonweg te blokkeren) en te beginnen en doorgaan. Ik stop niet heel snel om iets te eten of te drinken, ik ga het liefste gewoon in 1 klap door. Ik stop al helemaal nooit op vaste tijden, ik stop als ik een keertje een hoofdstuk af heb of iets dergelijks. Ik heb ook huisgenoten die het juist totaal anders doen, en zeggen ik studeer een uur, dan een kwartier pauze en dan weer een uur. Of die gewoon 's avonds sowieso niet studeren maar leuke dingen gaan doen. Dat is iets wat je gewoon voor jezelf moet uitzoeken.
Wat betreft wiskunde: Neem bijles. En veel oefenen. Wiskunde is echt veel doen. Samenvattingen maken kán wel, maar had voor mij weinig zin.
Verder, bedenk ook heel goed dat als je nú niet je best doet, je daar later spijt van gaat krijgen.
|