Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2012, 13:02
eva384
eva384 is offline
volgens de schoolpsych heb ik schitzofrenie.. ik heb er een paar vragen over want de info op internet is echt moeilijk te begrijpen. ik ben 16 Maar dus ik vroeg me af Wat is precies het verschil tussen je eigen gedachtes en de gedachtes van andere in je hoofd? En kun je ervan 100% genezen? Waarom krijg je het pas op latere leeftijd en waarom word je er niet mee geboren? Ik hoop echt dat iemand antwoord geeft
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-07-2012, 13:54
Verwijderd
Je moet Schizofrenie niet zien als twee personen.

"De gespletenheid bij schizofrenie uit zich niet, zoals vaak wordt gedacht, in een meervoudige persoonlijkheid, maar in een beeld waarbij de samenhang in het denken, tussen waarneming en gedachten en tussen emoties en gedachten in ernstige mate is afgenomen, althans voor anderen minder goed invoelbaar is."

Hoezo lees je de Wikipediapagina niet even door? Daar is te vinden dat het mogelijk is om te genezen (maar zoals ik het lees, krijg ik de indruk dat dat niet vaak gebeurt).

Edit: Waarom je er niet mee geboren wordt? Zie het als een snee op je huid. Daar word je ook niet mee geboren, maar je kunt het wel oplopen. Behalve dan dat schizofrenie wel even wat ingewikkelder werkt / wordt opgelopen, en het speelt zich af in de hersenen.

Laatst gewijzigd op 14-07-2012 om 13:59.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2012, 14:31
eva384
eva384 is offline
bedankt voor je reactie !
Met citaat reageren
Oud 14-07-2012, 15:28
Pluis
Pluis is offline
Schizofrenie is een lastige aandoening waarvan eigenlijk nog niet bekend is hoe het precies ontstaat. Wel is duidelijk dat erfelijkheid een rol speelt. Je kan er niet van genezen, maar psychoses die je erbij kunt krijgen kun je met medicatie wel laten stoppen en een nieuwe psychose kan je ermee voorkomen.
Je vraag over de gedachtes is een hele moeilijke. In principe is alles wat je in je hoofd denkt (en dus niet de dingen die je hoort en ziet en voelt) jouw gedachte. Het vervelende alleen is dat je hersenen je bij schizofrenie voor de gek kunnen houden, waardoor het net lijkt alsof iemand anders je dingen vertelt, of dat je dingen ziet, voelt of hoort die er eigenlijk niet zijn. Dat laatste noemen we hallucinaties.
Oud 14-07-2012, 16:01
Verwijderd
Naar aanleiding waarvan heeft de schoolpsych (psycholoog?) dat vastgesteld? Kun je bij hem terecht voor een uitgebreide uitleg? Dan kan hij ook vertellen waarom hij dit denkt en het wat persoonlijker uitleggen, echt gericht op jou. Het is namelijk nogal wat om te horen te krijgen dus goed geïnformeerd worden door de juiste persoon.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2012, 17:08
M. Tettenbaum
M. Tettenbaum is offline
Ik zou inderdaad eens om wat meer informatie vragen.
Oud 15-07-2012, 12:10
eva384
eva384 is offline
het is nog niet vastgesteld, omdat de schoolpsycholoog daar geen goed diploma voor heeft. Veel dingen wijzen er wel op. waarom ik het niet aan haar heb gevraagd; nou omdat ik best wel schrok (ik had er nog nooit van gehoord.) en toen was het vakantie. binnenkort moet ik naar een echte psycholoog. Tjah en dan zie ik wel verder thanks voor jullie antwoorden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten