Hoi allemaal,
Tja waar zal ik beginnen, ik ben een drieling en toen ik in groep 2 zat (ben je dus 6 jaar) werden wij uit elkaar gehaald. Dat kwam doordat ik niet zo goed in leren was als mijn zusjes, ik bleef dus eigenlijk zitten! Van te voren moest ik veel testen afleggen en ik herinner me heel goed dat ze zeiden dat als ik goed mijn best zal doen we niet uit elkaar werden gehaald zouden worden. Voor mij was het dus een bevestiging dat ik het niet goed gedaan had.
Ik werd na een jaar alleen gezeten te hebben depressief en dat werd alleen maar erger toen ik naar speciaal onderwijs moest. Ik kwam hier in de klas met kinderen met adhd en veel autistische mensen. Ik heb hier veel geleerd over hun gedrag enzo en daardoor respecteer en waardeer ik hoe ze in elkaar zitten. Ik heb er bijvoorbeeld bewondering voor dat ze zo positief kunnen blijven.
Toen ik namelijk in groep 8 de CITO-toets moest doen was ik bang om bevestiging te krijgen dat ik het niet kon. Gelukkig had ik echter net basis bereikt.
Toch ontwikkelde ik in de 1e klas van het middelbaar een angststoornis omdat ik bang was om niet geaccepteerd te worden. Dit omdat ik veel onzekerheidstraining kreeg, terwijl ik juist zo goed wist wat ik wilde bereiken en wat ik vond. Ze vonden me altijd negatief, maar ik wist zelf toch wat ik kon, ja of nee?
Ik herinner me altijd die bevestiging dat ik niet goed mijn best had gedaan. Mijn depressie werd in die tijd ook steeds erger en ik ging ook steeds minder naar school. Dit was vooral omdat ik niet wilde en bang was voor die bevestiging dus.
Uiteindelijk bleek ik een post traumatische stress stoornis te hebben en na emdr-therapie gevolgd te hebben ben ik bijna uit mijn depressie gekomen en ging het steeds beter.
Maar nu, ongeveer een half jaar verder, voel ik de angst en depressie weer opkomen. Zo moet ik bijvoorbeeld volgend jaar stage gaan lopen en dat durf ik echt niet!
Ik vraag me af of iemand dit herkent en zou willen reageren.
Liefs, Leonie
Zo, dit is iets leesbaarder
Ontopic, pas toe wat je geleerd hebt bij je therapie. Dat klinkt simpel, maar je hebt de vaardigheden niet voor niets gekregen. Had je therapie aan de hand van een boek, schema's, etc. Pak ze er even bij.
Bedenk je; als je nog in therapie had gezeten, wat zou je therapeut dan waarschijnlijk zeggen als je met deze situatie naar voren zou komen?