Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-07-2012, 14:01
htcxe
htcxe is offline
Hoi allemaal,
Ik heb al een keer meegelopen op de VU bij farmaceutische wetenschappen.. Nu vraag ik me af: wat is nou het verschil tussen farmacie (UU) en farmaceutische wetenschappen (VU)?
Kan iemand me vertellen hoe de studie farmacie is?
Is er bij farmacie veel wiskunde?
Thanks!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-07-2012, 14:52
Violina
Violina is offline
Hey,

Ik studeer farmacie @ UU maar heb ook mensen gesproken van farm.wetsch. uit Leiden.
Verschil komt ongeveer hier op neer dat farmacie opleidt tot apotheker en farmaceutische wetenschappen tot onderzoeker. In de bachelor farmacie krijg je dus, naast de vakken, trainingen e.d. die op het apothekersvak gericht zijn (communicatie met patiënt, vergaderen en overleggen, hoe patient/verpleegkundige iets uitlegt over de medicijnen etc). Als je wilt kun je met de keuzevakken alsnog de richting van het onderzoek op en de master Drug Innovation doen ipv de master Farmacie (waarin je opgeleid wordt tot apotheker). Weet je zeker dat je iets met patienten oid niets vind, dan zou ik voor FW kiezen, als je het nog niet zeker weet kun je beter farmacie kiezen omdat je dan allebei de kanten nog op kan. Je kunt niet swtichen van FW naar Farmacie,.

Met farmacie kun je:
- openbaar/ziekenhuis/industrie apotheker worden (master farmacie)
- het onderzoek in (master drug innovation)
- een andere kant op (bijv master forensisch onderzoek, kijk hier even http://www.uu.nl/university/bachelor...s/default.aspx)

Met farmaceutische wetenschappen kun je:
- onderzoek
- voorlichting/management oid
- les gaan geven (maar dat kan in principe voor alle studies)

Om goed te kunnen vergelijken kun je het best naar de vakken kijken:
farmacie:
http://www.uu.nl/faculty/science/NL/...013_120605.pdf

fw:
http://www.vu.nl/nl/Images/Jaarschem...cm9-250762.pdf

Over farmacie: je krijgt scheikundige vakken, biologische/medische vakken en farmacie vakken.
Vb, SK vak: 'fysische en analytische chemie'. Hier leer je de fysische kanten van de scheikunde (bijv onder welke hoek een druppel zalf goed op de huid zit) en de analyserende kant (bijv hoe je met spectrofotometrie een concentratie kunt bepalen).
Vb. Bio/med vak: 'intercellulaire communicatie'. Hier leer je welke receptoren er aanwezig zijn, en wat er beinvloed wordt als daar een medicijn aan bind. Bijvoorbeeld hoe een beta-blokker werkt en hoe je daar de bijwerkingen van kunt verklaren.
Vb. farmavak: Dat zijn vakken waarin je leert hoe je bijv capsules/zalf bereid of een protocol voor de assistent schrijft o.i.d.

Door deze afwisseling vind ik het een heel leuke studie. Wiskunde valt erg mee, daarvoor zou ik de studie niet laten. Voor farmacie zijn het meer rekenvaardigheden. Die vallen veel mensen wat tegen in het begin en daarom organiseren ouderjaars extra lessen daarvoor.

Heel lang verhaal geworden. Als je nog meer wilt weten kun je me een berichtje sturen. Verder zou ik niet te veel op open dagen afgaan als je wilt kiezen tussen deze twee. Met een dagje meelopen zie je meer.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2012, 08:39
JosC
JosC is offline
Hoi htcxe,

ik heb nog even aan onze voorlichter FAR gevraagd hoe zij het verschil ziet tussen Farmaceutische wetenschappen en Farmacie.
Het verschil tussen Farmaceutische wetenschappen en Farmacie is dat je bij Farmaceutische wetenschappen wordt getraind in het ontdekken en ontwikkelen van nieuwe medicijnen of het verbeteren van huidige geneesmiddelen. Farmacie is de studie waarmee je wordt opgeleid tot het beroep apotheker. Je houdt je dan bezig met de uitgifte van medicijnen die al op de markt zijn.

Bij Farmaceutische wetenschappen ga je aan de slag om nieuwe moleculen te ontdekken en ontwikkelen die ziekteprocessen in het menselijk lichaam kunnen beïnvloeden. Je houdt je bijvoorbeeld bezig met het ontwerpen en maken van een nieuw molecuul, of het zoeken van een nieuw molecuul door het screenen van stoffen, het testen en verhogen van het gewenste effect van dit molecuul (farmacologie) en verlagen van het ongewenste effect (toxicologie). Vervolgens wordt een potentieel nieuw geneesmiddel pre-klinisch getest (met dierproeven) en ook klinisch, met patiënten en/of gezonde vrijwilligers. Ook wordt de toedieningsvorm (infuus, pil, etc) bepaald.

Bij Farmacie ben je meer bezig met het leren maken van zalfjes en papjes. Ook leer je over interacties tussen geneesmiddelen als een patiënt er meerdere tegelijkertijd neemt. Bijvoorbeeld antibiotica die de werking van de anticonceptiepil kan verminderen.

Natuurlijk zijn er ook vakken die in beide studies aan bod komen, zoals biochemie (de scheikundige processen in je cellen), fysiologie (de werking en functie van het lichaam) en kinetiek (snelheid van chemische reacties). Maar bovenstaande is het belangrijkste verschil!

Hopelijk heb je er iets aan!
Met citaat reageren
Oud 19-07-2012, 15:54
Violina
Violina is offline
Citaat:

Bij Farmacie ben je meer bezig met het leren maken van zalfjes en papjes.
Dat valt tegen. Er is maar 1 vak waarin dat gedaan wordt (van de 24 vakken) waarin je echt daarmee bezig bent, 1 vak waarin het een kleine rol speelt en 1 vak waarin je het leert ontwerpen. Echt uitvoeren doe je eigenlijk nauwelijks, in de apotheek helemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2012, 10:14
Verwijderd
Zalfjes en papjes klinkt ook wel suf

Wat ik nog wilde zeggen is dat door bachelor/master-systeem, je niet nu al helemaal vastzit met je keuze. Je kunt relatief eenvoudig toch nog een andere master kiezen, zelf heb ik nog gekeken naar de master Drug Innovation, terwijl ik geen farmacie óf farmaceutische wetenschappen heb gedaan. Je kunt dus ook kijk naar wat andere eigenschappen van de studie om je keuze te maken, omdat je het einddoel toch nog een beetje kunt aanpassen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten