Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2012, 17:08
Guinie
Guinie is offline
Vandaag zijn we met het gezin naar een grot (in frankrijk) geweest. Maar de driekwartier dat we er waren, ben ik duizelig geweest. Ook klopte mijn hart heel snel en had ik het gevoel ingesloten te zijn, dat ik niet weg kon als het mis zou gaan. Toen ik na de grot buiten op een bankje in de schaduw (het is hier heel warm) zat, ging het weer wat beter.
Ik betwijfel alleen of dit claustrofobie is. Tussen de symptomen staan namelijk ook doodsangst en angst om wc's en liften in te gaan. Maar die dingen ontbreken bij mij.
Ligt dit gewoon aan de warmte, of is dit wat anders?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2012, 17:41
Greenscarfed
Greenscarfed is offline
Ik heb dit ook.
Ook snel in trams/bussen/trein/files/veel volk...
Je mag niet steeds denken ALS het misgaat,
ik heb dit eerder omdat ik veel last heb van m'n maag en darmen, en ik denk altijd WAT ALS ik hier slecht kom en niet weg raak..
het is verstandig om jezelf bewust te maken dat er niets ergs kan gebeuren, anders maak je jezelf alleen maar banger.
tenenwiebelen helpt bij mij nogal, en me er op concentreren. (lijkt dom maar werkt soms echt)
Het lijkt me dus idd wel wat claustrofobie, misschien was het gwoon een paniekaanval door de (drukte?) donkere gangen etc. er zijn veel mensen die echt niet op hun gemak zijn in grotten. Omwille van je hartslag en duizeligheid zou ik dit een paniek aanval noemen, waardoor die komt is door misschien de claustrofobie. Je hoeft niet perse overal bang in te zijn dan, denk ik. (ben geen expert) maar je bent niet de enige ! was het in de grot erg warm?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2012, 18:49
Sommerfugl
Sommerfugl is offline
De grotten waarin ik geweest ben waren juist vaak koud, ook als het buiten erg warm was?
Wat je omschrijft klinkt wel als claustrofobie (hoewel ik hier verder niet veel ervaring mee heb). Ik denk dat angsten als dus onder andere claustrofobie, maar ook bijvoorbeeld hoogtevrees, bij verschillende mensen ook anders zijn. De één zal wel last hebben van hoogtevrees wanneer hij of zij buiten op een toren staat, de ander ook als hij binnen staat of in de bergen zit. En misschien dat mensen met claustrofobie ook wel bang kunnen zijn in kelders, maar niet in liften. Nogmaals, ik heb er verder ook geen ervaring mee.
Wat je beschrijft over het ingesloten zitten lijkt me in elk geval niet iets wat door de warmte komt. Maar je hoeft natuurlijk niet direct claustrofobie te hebben, het kan ook zijn dat je je gewoon niet op je gemak voelt in grotten, dat hebben wel meer mensen.
Heb je weleens eerder zoiets gehad wanneer je in een kleine ruimte was?
Oud 25-07-2012, 19:07
Verwijderd
Er zijn mensen die alleen angst ervaren in bijvoorbeeld grotten en smalle gangen in gebouwen, het hoeft nu zo te zijn dat je in iedere kleine ruimte bang bent hoor. Ik kan me ook wel voorstellen dat een grot enger is dan een wc; bij een wc kun je de deur open doen en dan ben je al weer uit die ruimte, maar bij een grot zul je eerst nog een stukje moeten lopen voor je weer buiten bent.

Probeer er rekening mee te houden (dus neem bijvoorbeeld een flesje water mee), maar ga toch grotten in en probeer je dan af te leiden door te letten op hoe mooi het is bijvoorbeeld. Het kan ook goed helpen iemand in te lichten, mocht je je dan naar gaan voelen, dan kan die persoon je proberen af te leiden.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2012, 19:54
Guinie
Guinie is offline
Het rare was dat ik eerder nooit last had van een bezoek aan grotten. Normaal heb ik ook geen last van kleine ruimtes. Mijn moeder wel, die weigert grotten en liften in te gaan bijvoorbeeld.
Met warmte bedoelde ik de klap van warm (buiten) naar koel (grot) misschien dat ik daar (ook) last van had.

Laatst gewijzigd op 26-07-2012 om 08:58.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2012, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Het rare was dat ik eerder nooit last had van een bezoek aan grotten. Normaal heb ik ook geen last van kleine ruimtes. Mijn moeder wel, die weigert grotten en liften in te gaan bijvoorbeeld.
Met warmte bedoelde ik de klap van warm naar koud, misschien dat ik daar (ook) last van had.
Het kan natuurlijk ook dat je vooral last van de warmte had en dat je daardoor graag naar buiten wilde kunnen zodat je frisse lucht kon krijgen, dus dat het niet zozeer aan de grot lag, maar meer aan de warmte. Dat heb ik ook wel eens in een bomvolle trein gehad waarvan de airco het niet deed, ik werd helemaal gek van die benauwdheid en het feit dat je niet gewoon even een deur open kan zetten.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten