Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2011, 20:26
sanni
sanni is offline
Hey!

Ik zit met nogal wat vragen omtrent EMDR behandeling. De schoolpsycholoog leek dit een goede therapie voor mij, en heeft mij geadviseerd goed te kijken of ik deze vorm van therapie zou willen toepassen. Nu lees ik eigenlijk alleen maar positieve verhalen op de site van EMDR, al kan ik me niet voorstellen dat er geen negatieve verhalen zijn.

Nu vraag ik me eigenlijk af of er hier mensen zijn met ervaringen omtrent EMDR en wat ik er ongeveer van kan verwachten. Blijf ik in staat om fatsoenlijk naar school te gaan zonder in huilen uit te barsten bijvoorbeeld? En hoe diep gaan de behandelingen? en boveal wat moet ik me er ongeveer bij voorstellen?

Bij voorbaat dank
Oud 26-02-2011, 22:15
darkfairy
darkfairy is offline
ik heb ervaring met EMDR.
mijn ervaring ermee is.
dat je de eerste paar keer naar de sessie helemaal op bent.
want je moet er heel veel mee omhoog halen en terug halen.
een sessie duurt meestal een uur (dat was bij mij teminste zo).
er zijn geloof ik verschillende manieren hoe ze EMDR doen.
bij mij deden het op 2 manieren de ene psycholoog deed het.
door telkens met zijn vinger voor me gezicht te bewegen.
en dat je de vinger moest volgen en dan alles omhoog moest halen.
de andere psycholoog deed het met een koptelefoon.
die ik dan op kreeg en dan hoorde je muziek op de achtergrond.
en dan moest je ook ondertussen de vragen beantwoorden en nadenken.
verder weet ik er nou even niks over te zeggen.
maar als je meer wilt weten stuur me dan gerust een pm.
Oud 27-02-2011, 09:31
Verwijderd
De EMDR die ik heb gehad was met piepjes. Ik kreeg een koptelefoon op en dan moest ik een herinnering weer gaan beleven. Er werden vragen gesteld en af en toe hoorde ik dan piepjes. Ik heb elke keer barstende koppijn gehad en werd in het begin ook duizelig en ik was er steeds heel moe door. Ik heb niet hoeven huilen, maar ik had ook geen echte supertraumatische ervaringen. Maar er wordt wel echt gegraven naar onderliggende emoties, en dan komen er dingen naar boven die je nooit met die herinnering in relatie had gesteld, maar achteraf wel daarbij horen.
Het heeft me wel heel goed geholpen, want vrij snel na de EMDR werd mijn therapie afgerond en ik voel me nu ook echt beter en mentaal sterker.
Iik weet niet hoe jouw psycholoog de EMDR doet, waar je voor gaat en in hoeverre je je al open stelt om die emoties te gaan herbeleven, want daar was ik in het begin best bang voor.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en veel succes ermee als je het zou doen
Met citaat reageren
Oud 27-02-2011, 13:51
sanni
sanni is offline
Dank jullie wel. Ik ga eens informeren op school hoe het moet als ik er wel heel uitgeput van raak, als dat geen probleem is denk ik dat ik er gewoon voor ga. Baad het niet dan schaad het niet immers.
Oud 27-02-2011, 18:29
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Het ligt er ook een beetje aan waar je de Emdr voor krijgt. Dat kan heel uiteenlopend zijn. Ik heb tijdens mijn opname meegemaakt dat iemand speciale Emdr kreeg omdat ze niet tegen de knallen van het vuurwerk kon. Maar ben het eens met Darkfairy dat het intensief is. Nu denk ik dat het ook in heftigheid uiteenloopt. Ik heb mensen gezien waar je nauwelijks aan zag dat ze de therapie hadden, maar er waren ook mensen die na een sessie inelkaar zakten. Daar bleef je dan bij tot het weer ging, en dan was het ok.
Oud 01-03-2011, 16:24
Verwijderd
Klopt, waarschijnlijk moet je een ervaring 'herbeleven' en dat een aantal keer. Vaak is het niet na 1 sessie oplgelost. Het kan daarom wel psychisch intensief zijn en kun je er best moe van worden... Ik zou de therapie er niet om laten als ik jou was. Het kan trouwens met een vinger voor je ogen zoals darkfairy zei, of piepjes via een koptelefoon, maar tikken via koptelefoon en tikken op bijvoorbeeld je benen kan ook. Succes!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2011, 09:11
Nebel
Nebel is offline
Ik heb die therapie 2 jaar geleden geprobeerd voor mijn PTSS. Ik had een koptelefoon met afwisselende klikjes. Ik moest de meest heftige herinnering voor ogen halen, daar sterk aan denken terwijl ik naar de klikjes luisterde. Af en toe stelde de psychiater een vraag. Ik moest zeggen hoe moeilijk het was om die herinnering voor me te zien, aan het begin en einde van de sessie. Het had eerst wel effect, maar opmdat mijn PTSS heel complex is en al bijna tien jaar deel van me is, was EMDR voor mij niet genoeg. Ook was het te heftig, het maakte teveel herinneringen los (ik had veel verdrongen), maar met die nieuwe herinneringen kon ik niet omgaan. Dat leverde extra veel herbelevingen op en daar zit ik nu nog steeds mee.

Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar het kan dat EMDR voor jou niet goed is. Maar de enige manier om daar achter te komen is het proberen. Als je het voor PTSS krijgt met verdrongen herinneringen, weet dan wel dat die herinneringen om een reden verdrongen zijn, en het niet voor iedereen beter is om die weer naar boven te halen (zoals in mijn geval). Ik was in ieder geval erg blij dat ik de sessies bij een psychiater heb gedaan en niet bij de studentenpsycholoog die het voorstelde. De psychiater had er meer ervaring mee en kan bovendien ook medicijnen voorschrijven (niet alleen anti-depressiva maar bijvoorbeeld ook slaap- en kalmeringsmiddelen). Als je het toch onder begeleiding van een psycholoog doet, zou ik voor de zekerheid de huisarts inlichten / in laten lichten door de psych.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2011, 15:22
sanni
sanni is offline
Dank je voor de tips. Ik wordt doorgestuurd maar waar precies heen dat ben ik nog aan t uitzoeken. Ik krijg het niet voor PTSS maar echt voor verwerking van beelden die nu steeds terug keren in mijn dromen of gewoon over dag als ik met iets bezig ben.

Ik ga het zeker gewoon proberen. Bevalt het me niet kan ik er altijd mee stoppen. =)
Oud 31-03-2011, 21:23
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
k ben er nu mee bezig dus weet nog niet
Oud 01-04-2011, 14:39
nachtmens
nachtmens is offline
Mag ik vragen wat de redenen zijn dat jullie in therapie zijn gegaan?Waar helpt het tegen?
Oud 01-04-2011, 19:55
darkfairy
darkfairy is offline
Citaat:
Mag ik vragen wat de redenen zijn dat jullie in therapie zijn gegaan?Waar helpt het tegen?
ik stuur je wel een pm.
Oud 24-04-2011, 08:08
mirna1994
mirna1994 is offline
Heey

ongelooflijk ik heb ook een EMDR sessie gekad.
Mijn psycholoog zei dat er nog meer joneren waren die
dit hebben, m aar ik had er nooit een gezien.
Niemand in mijn omgeving wist ook wat het inhield.
Ik voel me nu in ieder geval niet meer zo raar en aners.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2011, 12:53
Kommunist
Kommunist is offline
ik heb ook voor een aantal problemen EMDR gehad, ik ben er zeer positief over. Bij werd er een koptelefoon gebruikt met klik/tik geluiden, terwijl je dit hoort, ga je terug naar de desbetreffende situatie. ik moest het meest heftige beeld terughalen en de gevoelens die ik had erbij beschrijven. ook mocht ik er best wel bij asscocieren, dus ook soortgelijke situaties kwamen ter sprake. met mijn therapeute nam ik dan alles door en probeerde ik ook een positiever alternatief te bedenken. (voorbeeld, seksueel ,misbruik door mijn ex, dat ik me eerst vernederd en vies voelde, en mijn reactie was, enerzijds, ik wil niets meer, niet meer leven niet meer in mezelf investeren en gewoon een algehele gedachte van ik ben niets waard. anderzijds werd ik er nogal agressief door en wilde ik hem opzoeken en vermoorden en martelen ed.
dit zette ik dan om tijdens het gesprek, naar een meer, 'ik kon er niets aan doen, en heb er van geleerd en hij zal me nooit zover krijgen dat ik over ga tot geweld ed, dat is hij niet waard.)

door de EMDR gaan de laatste gedachtes meer overheersen ipv de negatieve, en wordt het dus minder erg om later het beeld waar je mee ben t begonnen terug te halen
Met citaat reageren
Oud 24-04-2011, 12:58
Kommunist
Kommunist is offline
wat ik nog vergeet, is dat het dus wel redelijk intensief is, en je bent inderdaad de rest van de dag best wel moe en kapot ed, ook heb ik zelf wel meegemaakt, dat de periode tussen 2 sessies, als iets dus te groot is om in 1 te doen, zwaar en emotioneel is.
ik moest het thema aan het einde van een sessie altijd soort van begraven ergens, als het niet in 1 keer af kwam. het was de bedoeling dat ik dan er thuis niet alleen mee verder zou gaan. niet dat ik het krampachtig moest vermijden, maar zo min mogelijk zeg maar me ermee bezig moest houden.
ondanks dat merkt je zeg maar wel dat je ermee bezig bent, maar het is niet zo dat je niets meer kan doen, je kan gewoon naar school/werk oid.

ik kan een ander de therapie absoluut aanraden, voor zware dingen, maar ook voor relatief kleinere dingen werkt het heel erg goed.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2011, 18:48
sanni
sanni is offline
Ik ben er eigenlijk nog steeds niet achter wat ik ervan vind. Die tik-tak achtige geluiden irriteren me en mijn gedachten doen alles liever dan aan die ene gebeurtenis te denken. Volgende keer ga ik vragen of er een alternatief is voor de geluiden want die storen mij echt.. ik vraag me af of ik er aan het eind van de rit minder last van heb.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 17:22
leonie120257
leonie120257 is offline
Hoi,

ik heb ook ervaring gehad, ik heb 9 emdr sesie's gehad.
bij mij ging het dat ik vinger van me psy. moest volgen en dat ze zo vragen stelde en met een koptelefoon opzetten en dat ik zo klikjes hoorde.
ik was erg moe en op daarna ik heb van de 9emdr sesie's 1 keer gehuild waar mensen bij zat ik had het idee dat ik geen gedachtens meer had en dus en super leeg hooft had
nu en half jaar verder met mij gaat het iets beter maar toch merk ik dat sommige situwatie's moeilijk blijven ook lijkt het op dat ik nu overal nog banger voor bent geworden omdat ik er elke dag erger aan terug denk aan me emdr dus voor mij is het ene kant weer posetief dat emdr heb gehad omdat ik me rustige voel en me beter andere kant is het weer dat ik het idee heb dat ik overal bang voor ben en dat ik er in die zin nog niet alles heb verwerkt maar goed ik ga niet opgeven en opnieuw hulp zoeken wil ik ook niet omdat ik er helemaal klaar mee bent

Liefst, Leonie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten