Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2012, 00:11
Verwijderd
Julian assange heeft asiel gekregen in ecuador. Maar hij mag van UK niet de ambassade uit. Nu is mijn vraag wat denken jullie dat er nu gaat gebeuren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2012, 00:12
Daantjer
Daantjer is offline
Helemaal niks.
Oud 17-08-2012, 11:23
Mark52
Mark52 is offline
Hij zal in de ambassade moeten blijven, aangezien het VK hem geen doorgang wil verlenen.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2012, 11:39
Verwijderd
Misdadig van UK.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2012, 13:51
Schrödinger
Schrödinger is offline
Hij zal nog wel een tijdje op die ambassade blijven tot er een diplomatieke oplossing is gevonden.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2012, 14:35
Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Misdadig van UK.
Als het klopt dat het VK heeft gedreigd met het binnendringen van de Ambassade en het arresteren van Assange dan is dat een onacceptabele daad.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2012, 14:41
Martiño
Martiño is offline
De Britse regering claimt dat daar wettelijke ruimte voor is, mits je het een week van te voren aankondigt (overigens hebben ze dat nog niet gedaan, als ik me niet vergis).
Oud 17-08-2012, 15:10
Mark52
Mark52 is offline
Ik vraag me af waar ze zich op baseren. Het betreden van een ambassade van een ander land zonder toestemming van de ambassadeur ligt dacht ik toch vrij gevoelig. Volgens mij is er zelfs een verdrag waarin staat dat het niet mag.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2012, 15:11
Martiño
Martiño is offline
Ik weet het ook niet, maar ze zullen die claim wel niet (geheel) uit de lucht hebben getrokken. Ik kan me voorstellen dat er wetten zijn die een land in staat stellen om verdachten of misdadigers op te pakken die vluchten naar een ambassade, hoewel dat inderdaad wel in strijd lijkt te zijn met de diplomatieke immuniteit (overigens is de diplomatieke immuniteit lang niet zo streng zoals in sommige films wordt gesuggereerd, als er bijvoorbeeld een misdrijf wordt gepleegd in een ambassade wordt ook de lokale autoriteit erbij geroepen, etc.)
Oud 18-08-2012, 10:00
ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Citaat:
Ik weet het ook niet, maar ze zullen die claim wel niet (geheel) uit de lucht hebben getrokken. Ik kan me voorstellen dat er wetten zijn die een land in staat stellen om verdachten of misdadigers op te pakken die vluchten naar een ambassade, hoewel dat inderdaad wel in strijd lijkt te zijn met de diplomatieke immuniteit (overigens is de diplomatieke immuniteit lang niet zo streng zoals in sommige films wordt gesuggereerd, als er bijvoorbeeld een misdrijf wordt gepleegd in een ambassade wordt ook de lokale autoriteit erbij geroepen, etc.)
Dit.
Oud 18-08-2012, 10:21
Mark52
Mark52 is offline
Maar waarom maken andere landen daar dan geen gebruik van? Of zijn er wel landen die daar gebruik van maken?
Want ik kan me wel wat voorbeelden herinneren. Bijvoorbeeld die blinde Chinese dissident die de Amerikaanse ambassade in gevlucht was. China heeft haar toen ook niet uit de ambassade gehaald.

Ik dacht dat je het meer moet zien als dat de Ambassade van Ecuador ook bij het land Ecuador hoort. Als het VK (zonder toestemming) de ambassade (grondgebied) van Ecuador binnenvalt, dan kun je dat toch zien als een agressieve daad? En natuurlijk kan de lokale autoriteit ingeschakeld worden bij een misdrijf in de ambassade, maar dan is er natuurlijk geen probleem, want dan is er toestemming van de ambassadeur om de ambassade te betreden.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2012, 11:53
Martiño
Martiño is offline
Ik weet niet meer van internationaal recht dan de gemiddelde Nederlander die af en toe de krant leest, dus tja! Ik moet je het antwoord schuldig blijven.

Overigens is een ambassade geen grondgebied, dat is een populair misverstand, o.a. gevoed door films etc. waarin nog wel eens een loopje met de werkelijkheid wordt genomen voor dramatische redenen. Het is nog steeds het grondgebied van het land in kwestie, en bij een misdrijf moet de lokale overheid worden ingeschakeld (net zoals buiten de ambassade), de ambassade mag zoiets niet zelf oplossen. De ambassadeur moet dan inderdaad wel toestemming geven om de ambassade te betreden maar je kunt je voorstellen dat je een flinke diplomatieke rel ontlokt als je dat niet doet. Maar dat is in dit geval niet aan de orde.

Laatst gewijzigd op 18-08-2012 om 12:00.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2012, 10:32
Mark52
Mark52 is offline
Britten gewaarschuwd.

http://nos.nl/artikel/408334-britten...r-ecuador.html
Met citaat reageren
Oud 19-08-2012, 13:50
Axel11
Axel11 is offline
De ambassade van een vreemd land is onschendbaar en mag nooit worden betreden zonder toestemming van de ambassadeur. Sterker nog: Groot-Britannie is als ontvangststaat zelfs verplicht de ambassade te beschermen tegen elke inmenging. Dat is neergelegd in het Verdrag inzake Diplomatieke Betrekkingen en bijvoorbeeld de uitspraak van het Internationaal Gerechtshof in de zaak van de Verenigde Staten tegen Iran uit 1980.

Maar ja, Assange mag buiten de ambassade wel gearresteerd worden. In elk opzicht een patstelling.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2012, 13:53
Mark52
Mark52 is offline
Dat verdrag bedoelde ik ja
Met citaat reageren
Oud 19-08-2012, 19:27
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
ik heb meer vragen. Er is een persoon verkracht, maar niemand weet wie het slachtoffer is??
Ik vind dat het VK moet zorgen voor een vrije doorgang. Er komt geen oorlog, maar wel andere problemen, bijv handelsproblemen.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2012, 22:06
Martiño
Martiño is offline
Volgens mij zijn er twee vrouwen die aangifte hebben gedaan (en echt bestaan ). Overigens moet het VK helemaal niet zorgen voor vrije doorgang; er staat een arrestatiebevel tegen hem open en hij heeft de voorwaarden van zijn vrijlating op borgtocht geschonden. Ze zullen hem wel moeten oppakken.

Ik had ook nog ergens gelezen hoe dat zat met de ambassade: de Britse regering zou (in theorie) de diplomatieke status van de grond waarop de ambassade staat kunnen opheffen, maar heeft nu gezegd dat ze dat niet willen doen en dat het een "onfortuinlijke implicatie" is.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-19314618
http://www.guardian.co.uk/media/2012...-south-america
Oud 20-08-2012, 23:15
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik had ook nog ergens gelezen hoe dat zat met de ambassade: de Britse regering zou (in theorie) de diplomatieke status van de grond waarop de ambassade staat kunnen opheffen, maar heeft nu gezegd dat ze dat niet willen doen en dat het een "onfortuinlijke implicatie" is.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-19314618
http://www.guardian.co.uk/media/2012...-south-america
Dat zou kunnen, maar dat betekent nog niet dat de (oud-)ambassade geen bescherming meer geniet volgens internationaal recht. De Weense Conventie regelt dat de bescherming hetzelfde blijft, ook al is het pand niet meer in gebruik als diplomatieke post.

De Weense Conventie geeft Ecuador verder kort gezegd het recht een ander land naar keuze de ambassade te laten bezetten.

Voorbeelden zijn o.a. het uitwijzen van de diplomatieke vertegenwoordiging van de Verenigde Staten door Egypte in 1967, waarna Spanje de ambassade overnam. En het uitwijzen van de diplomatieke vertegenwoordiging van het Verenigd Koninkrijk door IJsland in 1976, waarna Frankrijk de ambassade overnam.

Laatst gewijzigd op 20-08-2012 om 23:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten