Advertentie | |
|
![]() |
|
Maar waarom maken andere landen daar dan geen gebruik van? Of zijn er wel landen die daar gebruik van maken?
Want ik kan me wel wat voorbeelden herinneren. Bijvoorbeeld die blinde Chinese dissident die de Amerikaanse ambassade in gevlucht was. China heeft haar toen ook niet uit de ambassade gehaald. Ik dacht dat je het meer moet zien als dat de Ambassade van Ecuador ook bij het land Ecuador hoort. Als het VK (zonder toestemming) de ambassade (grondgebied) van Ecuador binnenvalt, dan kun je dat toch zien als een agressieve daad? En natuurlijk kan de lokale autoriteit ingeschakeld worden bij een misdrijf in de ambassade, maar dan is er natuurlijk geen probleem, want dan is er toestemming van de ambassadeur om de ambassade te betreden. |
![]() |
|
Ik weet niet meer van internationaal recht dan de gemiddelde Nederlander die af en toe de krant leest, dus tja! Ik moet je het antwoord schuldig blijven.
Overigens is een ambassade geen grondgebied, dat is een populair misverstand, o.a. gevoed door films etc. waarin nog wel eens een loopje met de werkelijkheid wordt genomen voor dramatische redenen. ![]()
Laatst gewijzigd op 18-08-2012 om 12:00. |
![]() |
|
De ambassade van een vreemd land is onschendbaar en mag nooit worden betreden zonder toestemming van de ambassadeur. Sterker nog: Groot-Britannie is als ontvangststaat zelfs verplicht de ambassade te beschermen tegen elke inmenging. Dat is neergelegd in het Verdrag inzake Diplomatieke Betrekkingen en bijvoorbeeld de uitspraak van het Internationaal Gerechtshof in de zaak van de Verenigde Staten tegen Iran uit 1980.
Maar ja, Assange mag buiten de ambassade wel gearresteerd worden. In elk opzicht een patstelling. |
![]() |
|
Volgens mij zijn er twee vrouwen die aangifte hebben gedaan (en echt bestaan
![]() Ik had ook nog ergens gelezen hoe dat zat met de ambassade: de Britse regering zou (in theorie) de diplomatieke status van de grond waarop de ambassade staat kunnen opheffen, maar heeft nu gezegd dat ze dat niet willen doen en dat het een "onfortuinlijke implicatie" is. http://www.bbc.co.uk/news/uk-19314618 http://www.guardian.co.uk/media/2012...-south-america
||
Citaat:
De Weense Conventie geeft Ecuador verder kort gezegd het recht een ander land naar keuze de ambassade te laten bezetten. Voorbeelden zijn o.a. het uitwijzen van de diplomatieke vertegenwoordiging van de Verenigde Staten door Egypte in 1967, waarna Spanje de ambassade overnam. En het uitwijzen van de diplomatieke vertegenwoordiging van het Verenigd Koninkrijk door IJsland in 1976, waarna Frankrijk de ambassade overnam. Laatst gewijzigd op 20-08-2012 om 23:49. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Wat heb je als laatst ontdekt en/of geleerd? Verwijderd | 228 | 24-08-2018 10:05 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wat is een goed leven leiden? Vogelvrij | 18 | 17-04-2011 12:13 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Wikileaks ganralph | 183 | 29-12-2010 03:47 | |
De Kantine |
Hoesten is niet saaixy #1233 Verwijderd | 500 | 07-12-2010 09:57 |