Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2012, 09:29
PureTranquility
PureTranquility is offline
Hallo iedereen!

Ik merk al sinds ik jonger was dat ik veel last heb van mobiele telefoons. In het begin was het niet zo erg maar de telefoontjes van tegenwoordig met internet en alles vind ik een stuk minder plezierig!

Als ik met het internet bezig ben voel ik het als het ware rond mijn borst gebied of mijn hart. Ik ben er laatst echt achter gekomen toen ik van het gewone netwerk het 3G netwerk in schakelde. Ik begon gelijk een hele.. straling.. alsof de stralen door mijn hart gingen te voelen. Het doet geen pijn of zo maar het lijkt net of iets op mijn borst drukt!

Ervaart iemand anders dit ook of is dit bekend?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2012, 10:14
klooterkip
klooterkip is offline
Ik zal naar je huisarts gaan. Over het algemeen hoor je geen last van dat soort straling te hebben. Neem maar dus het zekere voor het onzekere.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2012, 10:54
Pluis
Pluis is offline
Ik vind het eerlijk gezegd dat je lijf je voor de gek houdt. Er is namelijk allang bewezen dat de stralen van mobieltjes écht niet schadelijk zijn. Net als dat de stralen van je radio niet schadelijk zijn. En als je er echt last van had zou je last moeten hebben van álle draadloze verbindingen, dus ook van bijvoorbeeld een draadloze internetverbinding met je computer.

Ik zeg niet dat je gek bent, maar als je ergens heel erg van overtuigd bent dan kan je lichaam allerlei gekke symptomen maken om het "echt" te maken.
Oud 07-04-2012, 12:16
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik zal naar je huisarts gaan. Over het algemeen hoor je geen last van dat soort straling te hebben. Neem maar dus het zekere voor het onzekere.
Ik zou naar een psycholoog gaan, in plaats van een huisarts.

Straling kun je niet voelen. Het enige dat je (indirect) kunt voelen is warmte, afkomstig van zonlicht bijvoorbeeld.
Zelf kom ik vanwege mijn werk zo nu en dan in aanraking met mensen die denken dat ze straling kunnen voelen. In alle gevallen blijkt dan dat het (om het onvriendelijk te zeggen) 'tussen de oren' zit, ze voelen het alleen als ze weten of denken dat ze in aanraking komen met een stralingsbron.

Straling is overal om ons heen. Niet alleen door moderne apparatuur, maar ook uit natuurlijke bronnen (dat is normaal en volkomen veilig). De Aarde zelf heeft een elektromagnetisch veld, en de zon zendt ook elektromagnetische stralen uit. Daarnaast zijn tegenwoordig ook overal radiogolven te vinden (dat is dus de straling uit je mobieltje). Je mobieltje heeft constant contact met het internet en het mobiele netwerk en er zijn steeds meer actieve netwerken om ons heen. Als je echt gevoelig zou zijn voor straling zou je het dus altijd moeten voelen, en dat is niet zo. Conclusie: je kunt geen straling voelen, en het is ook niet schadelijk voor je. Zoals Pluis zegt, er wordt heel veel onderzoek naar gedaan, maar er is nog nooit bewijs gevonden dat straling van mobieltjes schadelijk is.

Neemt niet weg dat je natuurlijk wel iets voelt. Als dat gevoel niet vanzelf weggaat is het wel verstandig om daar iets mee te doen, dus misschien is het een goed idee om als je er last van blijft hebben naar een huisarts of een psycholoog te gaan om je van de klachten af te helpen. Maar het komt dus niet door de straling!

Laatst gewijzigd op 07-04-2012 om 14:21.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2012, 17:15
Verwijderd
Ik denk inderdaad ook dat het tussen je oren zit. Nu ik erover nadenk voel ik nu ook ineens overal straling. Maar dat kan niet eens.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2012, 17:18
Spoiler-Dude
Spoiler-Dude is offline
je lult gewoon, je kan er onmogelijk iets van voelen
Oud 13-04-2012, 10:53
Willem1990
Willem1990 is offline
Hoi, de straling kan je wel degelijk voelen en ik merk dat zelf ook als ik aan het internetten ben met mijn telefoon. Ook als ik thuis aan de wifi zit en veel download..

Het is nog helemaal niet bewezen dat straling ongezond en niet schadelijk voor je is. Wie financiert deze onderzoeken? Het kan wel degelijk schadelijk voor de mens zijn echter zal dit pas over lange tijd bekend worden.
Een mens is geen machine en we zijn wel degelijk gevoelig voor straling. Het is maar welke google term je gebruikt. Typ je in: "wifistraling ongezond" of typ je in "wifistraling wel degelijk schadelijk".

De straling waarmee onze wifi en draadloos internet fungeert wijkt maar een fractie af van onze magnetronstraling, dat is een feit. En daar hebben we een deurtje voorzitten om ons eten in op te warmen (wat overigens ook erg ongezond is voor je eten maar dat terzijde)

Dus PureTranquility, probeer zoveel als mogelijk de straling te vermijden als is dat tegenwoordig nauwelijk meer mogelijk. Wel kun je ervoor zorgen dat je zelf er niet al teveel gebruik van gaat maken..
Zoals ik al zei, ik merk het ook een beetje en probeer er minimaal van gebruik te maken.

Je bent gevoelig ervoor en daar is niks mis mee, wees er trots op.

Groetjes, Willem
Met citaat reageren
Oud 13-04-2012, 13:50
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Hoi, de straling kan je wel degelijk voelen en ik merk dat zelf ook als ik aan het internetten ben met mijn telefoon. Ook als ik thuis aan de wifi zit en veel download..
Dat is onzin. Je zou het dan constant moeten voelen, je wifinetwerk is namelijk altijd actief (tenzij je het modem iedere keer uit zet na gebruik), daarnaast zijn er in je omgeving tegenwoordig ook veel netwerken (radio, wifi, mobiel, 3g, etc.) constant actief. Voel je die allemaal? En vang je de golven van de TV en radio ook op? Die worden al een eeuw uitgezonden.

Citaat:
Het is nog helemaal niet bewezen dat straling ongezond en niet schadelijk voor je is. Wie financiert deze onderzoeken? Het kan wel degelijk schadelijk voor de mens zijn echter zal dit pas over lange tijd bekend worden.
'Straling' is te breed genomen, dus deze claim kun je niet maken. Wel kun je stellen dat de elektromagnetische straling afkomstig van mobiele- en wifinetwerken niet schadelijk is.
Het enige wat in theorie mogelijk is, is dat je opwarmt (door microgolven, zie hieronder), maar voor een significante temperatuurstijging moet je gedurende lange tijd direct naast een hele sterke radiozender staan (duizenden keren sterker dan de gemiddelde radiozender), en dan zal je lichaamstemperatuur hoogstens met een paar graden stijgen. Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan door verschillende instituten, dus je complottheorie gaat niet op.

Citaat:
Een mens is geen machine en we zijn wel degelijk gevoelig voor straling.
Nogmaals, straling is een te breed genomen term. Het elektromagnetische spectrum verschilt van radiogolven tot hoog-energetische gammastraling, en alles wat daar tussenin zit (infrarood, zichtbaar licht, ultraviolet, röntgenstraling). We kunnen alleen maar zichtbaar licht zien, verder zijn we niet 'gevoelig'.
In theorie is alles mogelijk schadelijk (als je daarmee 'gevoelig' bedoelt), maar dat is afhankelijk van golflengte/energie en intensiteit.

Citaat:
Het is maar welke google term je gebruikt. Typ je in: "wifistraling ongezond" of typ je in "wifistraling wel degelijk schadelijk".
Je zoektermen leveren geen enkele serieuze of betrouwbare bron op.
Wifi-netwerken bevinden zich in het radiodomein. Deze velden zijn zoals ze in de huidige maatschappij worden gebruikt bij lange na niet sterk genoeg om ook maar enige schade aan te richten aan het lichaam.

Citaat:
De straling waarmee onze wifi en draadloos internet fungeert wijkt maar een fractie af van onze magnetronstraling, dat is een feit.
Dat komt omdat het microgolven in het radiodomein zitten. Je doet alsof de golven dan op magische wijze veranderen, maar dat is niet zo.
Radiogolven is gewoon de naam die aan de golven met golflengte van 1mm tot 1 km is gegeven, microgolven is de naam die aan radiogolven met een golflengte van 1mm tot 1 m is gegeven. Er kan dus in theorie een verschil van een factor 105 tussen een radiogolf en een microgolf zitten.

Citaat:
En daar hebben we een deurtje voorzitten om ons eten in op te warmen (wat overigens ook erg ongezond is voor je eten maar dat terzijde)
Dat deurtje zit er om verschillende redenen, o.a. om de warmte in de oven te houden. Radiogolven zijn niet ioniserend (ze hebben niet hetzelfde effect als röntgen of gammastralen), maar ze kunnen wel opwarmen. In een magnetron is de intensiteit van de golven duizenden keren sterker dan in een radiozender of wifirouter, waardoor er enorme hitte ontstaat. Als je de deur open laat staan komt die hitte dus gewoon naar buiten en kan het brandwonden veroorzaken. Maar grondig onderzoek (met o.a. dierproeven) laat zien dat het ergste dat je van magnetrongolven kunt oplopen brandwonden zijn. Daarnaast zit de deur er ook op om de golven binnen te houden, zodat ze geen storing veroorzaken met andere elektronische apparatuur in huis.

Citaat:
Dus PureTranquility, probeer zoveel als mogelijk de straling te vermijden als is dat tegenwoordig nauwelijk meer mogelijk. Wel kun je ervoor zorgen dat je zelf er niet al teveel gebruik van gaat maken..
Zoals ik al zei, ik merk het ook een beetje en probeer er minimaal van gebruik te maken.
Zulke dingen moet je allemaal zelf weten...

Citaat:
Je bent gevoelig ervoor en daar is niks mis mee, wees er trots op.
Hij is er niet gevoelig voor. Als je 'denkt' straling te voelen, zit het echt tussen de oren. Nogmaals, ik zeg niet dat hij niks voelt, maar het blijkt altijd zo te zijn dat het geen 'stralingsgevoeligheid' is.

En verdiep je even in elementaire natuurkunde en biologie voordat je terugkomt met meer berichten over dit onderwerp.

Laatst gewijzigd op 13-04-2012 om 14:18.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2012, 15:02
Verwijderd
Gevalletje van tussen de oren.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2012, 15:19
joris19
joris19 is offline
Geen last van straling, alleen dat mijn mobieltje, soms op momenten afgaat, dat het effe niet uitkomt, maar dat is een ander verhaal of topic.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2012, 17:56
Martiño
Martiño is offline
Als het een ander verhaal is, post het dan ook niet hier
Oud 22-04-2012, 16:11
Willem1990
Willem1990 is offline
Hoi Martiño,
Leuk uitleg van je en ik begrijp het volledig. Iedereen heeft zijn eigen inzicht hierin.
Er zijn genoeg mensen te vinden die werkelijk ziek worden van stralingen en de zendmasten van mobiele telefoons. Helaas zijn onderzoeken nooit betrouwbaar, aangezien het zakelijk en daarmee financieel belang er hoog meespelen.
De gevolgen voor straling zijn nooit direct vast te stellen of terug te herleiden naar een wifi of mobiel netwerk. Zoals ik al zei, ik merk het ook af en toe.
Voor mij einde topic, iedereen moet doen waar die zichzelf goed bij voelt. Jammer dat mensen met serieuze klachten direct afgewinpeld worden met "gevalletje tussen de oren".
De toekomst zal het uitwijzen of het werkelijk schadelijk is en zoals ik al zei tegen die tijd is de directe oorzaak niet terug te herleiden.
Bedankt voor de reactie in ieders geval.

Groetjes.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2012, 16:28
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Hoi Martiño,
Leuk uitleg van je en ik begrijp het volledig.
Nee. Die begrijp je niet. Dat blijkt wel uit de rest van je bericht.

Ik had gezegd dat je terug kon komen als je je verdiept hebt in elementaire natuurkunde en biologie, maar dat heb je niet gedaan. Post dus alsjeblieft niet in dit topic tenzij je de moeite hebt gedaan om wat meer te leren over straling en hoe het werkt, voordat je terugkomt met ongefundeerde complottheoriën, daar hebben we hier geen behoefte aan.

Wat betreft het "afwinpelen van klachten": hieruit blijkt ook dat je het topic niet goed hebt gelezen. Er wordt niemand afgewimpeld. Er zijn mensen met klachten, en die klachten worden door iets veroorzaakt. Ik zeg niet dat die klachten er niet zijn. Maar ze worden niet (nee, écht niet) veroorzaakt door radio- of microgolven.
Oud 06-08-2012, 21:52
Verwijderd
Martiño: Jouw verhaal eah. Dat rammelt nogal. Er zijn indicaties dat bepaalde soorten straling ook slecht kunnen zijn op de sterktes zoals uitgezonden door een mobiele telefoon.
http://arxiv.org/abs/1104.5008

Verder is er door geen enkele wetenschapper ooit gezegd dat het onmogelijk is dat straling ongezond is. Er is door het grootste gedeelte tot nu gezegd dat de kans klein lijkt te zijn.

Ook zijn er zeer zeker wel veranderingen in het menselijke lichaam: http://jama.jamanetwork.com/article....ticleid=645813 & http://www.theglobeandmail.com/techn...article567649/ alleen het is onbekend wat de gevolgen van deze veranderingen zijn.

Of gewoon een hersentumor: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...tool=pmcentrez

Hier nog een studie waaruit blijkt dat je langer over bepaalde taken doet als je een uurtje gebeld hebt: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...0FDC351.d03t04

Ik heb er nog een paar, moet ik nog even doorgaan?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2012, 21:57
Verwijderd
DISCLAIMER: BOVENSTAANDE POST BETEKENT DUS NIET DAT IK DE KLACHTEN VAN DE TS TOE WIL SCHRIJVEN AAN STRALING!!!!! Dat is absoluut niet het geval.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2012, 21:58
Verwijderd
*reads this on iphone*
*runs and hides in a corner*
Met citaat reageren
Oud 06-08-2012, 23:41
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Martiño: Jouw verhaal eah. Dat rammelt nogal. Er zijn indicaties dat bepaalde soorten straling ook slecht kunnen zijn op de sterktes zoals uitgezonden door een mobiele telefoon.
http://arxiv.org/abs/1104.5008

Verder is er door geen enkele wetenschapper ooit gezegd dat het onmogelijk is dat straling ongezond is. Er is door het grootste gedeelte tot nu gezegd dat de kans klein lijkt te zijn.

Ook zijn er zeer zeker wel veranderingen in het menselijke lichaam: http://jama.jamanetwork.com/article....ticleid=645813 & http://www.theglobeandmail.com/techn...article567649/ alleen het is onbekend wat de gevolgen van deze veranderingen zijn.

Of gewoon een hersentumor: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...tool=pmcentrez

Hier nog een studie waaruit blijkt dat je langer over bepaalde taken doet als je een uurtje gebeld hebt: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...0FDC351.d03t04

Ik heb er nog een paar, moet ik nog even doorgaan?
Het is niet mijn bedoeling geweest om te zeggen dat het onomstotelijk is vastgesteld dat het geheel onschadelijk is (hoewel ik in mijn enthousiasme dat wel geïmpliceerd heb, en ik het bewust wat simplistischer heb voorgesteld). Maar er is aan de andere kant geen onomstotelijk bewijs dat EM-straling van mobiele telefoons als directe oorzaak linkt aan bijvoorbeeld een hersentumor (er zijn ook nog andere factoren die in de moderne maatschappij meespelen die hier aan kunnen bijdragen; daarnaast zijn de methodieken om hersentumoren op te sporen in de laatste 20-30 jaar spectaculair verbeterd, en er zijn ook een hoop onderzoeken die weer geen correlatie vinden).

En trouwens, ik had het niet over mobiele telefoons, maar over wifi/mobiele netwerken.
Over zenders had ik het volgende gezegd:
Citaat:
Het enige wat in theorie mogelijk is, is dat je opwarmt (door microgolven, zie hieronder), maar voor een significante temperatuurstijging moet je gedurende lange tijd direct naast een hele sterke radiozender staan (duizenden keren sterker dan de gemiddelde radiozender), en dan zal je lichaamstemperatuur hoogstens met een paar graden stijgen.
Hoewel ik toegeef dat ik hier wat simplistisch omschrijf, zijn effecten van hoog-intensieve EM-velden inderdaad vastgesteld. Het is ook bekend dat je met gerichte EM-pulsen bijvoorbeeld zenuwen in de hersenen kunt stimuleren, en iedere student op mijn opleiding zit leert dat je een patiënt niet te lang in een MRI mag laten liggen omdat de pulsen voor opwarming kunnen zorgen. Maar zoals ik al zeg: dan heb je het over langdurige blootstelling aan een zender op zeer korte afstand. Niet over je wifi-router of de GSM-mast, die bij de meeste mensen in een meterkast zit resp. op een paar honderd meter afstand staat, niet vastgetaped aan het hoofd.

In dat opzicht is het trouwens ook wel eens interessant om te kijken of er bijvoorbeeld een correlatie is tussen afwijkingen in het rode beenmerg en/of heupbotten en EM-straling van mobiele telefoons. Telefoons worden namelijk vaak in broekzakken bewaard; ik ben wel benieuwd of daar ook een toename in het aantal afwijkingen wordt gevonden.

Laatst gewijzigd op 06-08-2012 om 23:53.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2012, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Het is niet mijn bedoeling geweest om te zeggen dat het onomstotelijk is vastgesteld dat het geheel onschadelijk is (hoewel ik in mijn enthousiasme dat wel geïmpliceerd heb, en ik het bewust wat simplistischer heb voorgesteld).
Okay

Citaat:
Maar er is aan de andere kant geen onomstotelijk bewijs dat EM-straling van mobiele telefoons als directe oorzaak linkt aan bijvoorbeeld een hersentumor (er zijn ook nog andere factoren die in de moderne maatschappij meespelen die hier aan kunnen bijdragen; daarnaast zijn de methodieken om hersentumoren op te sporen in de laatste 20-30 jaar spectaculair verbeterd, en er zijn ook een hoop onderzoeken die weer geen correlatie vinden).
Dat klopt. Ik vind het alleen verontrustend (nou jah dat vind ik niet maar dat zou ik moeten vinden) dat er steeds meer indicatoren zijn die wel die richting op beginnen te wijzen.

Citaat:
En trouwens, ik had het niet over mobiele telefoons, maar over wifi/mobiele netwerken.
GSM is een mobiel netwerk. Daarnaast liggen enkele van de meest gebruikte telefoniefrequenties (1.8 tot 2GHz) zeer dicht bij de open consumentenband 2.4GHz waarop het overgrote deel van alle wifinetwerken zich bevindt.

Citaat:
In dat opzicht is het trouwens ook wel eens interessant om te kijken of er bijvoorbeeld een correlatie is tussen afwijkingen in het rode beenmerg en/of heupbotten en EM-straling van mobiele telefoons. Telefoons worden namelijk vaak in broekzakken bewaard; ik ben wel benieuwd of daar ook een toename in het aantal afwijkingen wordt gevonden.
Volgens mij loopt er op dit moment een studie naar exact dit maar ik kan zo 1-2-3 de link niet meer terugvinden. Mijn pa had het hier over (als radio/zend-debieltje). Ik zal hem vragen of hij het wel tevoorschijn kan krijgen.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2012, 11:31
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
GSM is een mobiel netwerk. Daarnaast liggen enkele van de meest gebruikte telefoniefrequenties (1.8 tot 2GHz) zeer dicht bij de open consumentenband 2.4GHz waarop het overgrote deel van alle wifinetwerken zich bevindt.
Ja, maar er is een heel erg groot verschil of een zender zich direct op de hoofdhuid bevindt, of op vijf meter afstand. Ik zeg niet dat GSM geen mobiel netwerk is, ik zeg dat er een verschil is tussen zendmasten en een mobiele telefoon die je een uur tegen je brein plakt. Dat maakt in deze context nogal een verschil.

Laatst gewijzigd op 07-08-2012 om 11:42.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2012, 11:41
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Dat klopt. Ik vind het alleen verontrustend (nou jah dat vind ik niet maar dat zou ik moeten vinden) dat er steeds meer indicatoren zijn die wel die richting op beginnen te wijzen.
Onderzoeken naar de mogelijke negatieve gevolgen van het gebruik van mobiele telefoons (let op! mobiele telefoons; niet zendmasten!) wordt al sinds de jaren '80 uitgevoerd. Voor zover ik weet is er geen enkel onderzoek dat onomstotelijk heeft vastgesteld dat het gebruik van mobiele telefoons een directe oorzaak is voor een hoger risico op hersenafwijkingen. Ja, er zijn onderzoeken waar inderdaad een statistische correlatie is gevonden, maar er zijn ook weer onderzoeken die dat bestrijden. De manier waarop die tumoren (waarom zijn het eigenlijk alleen tumoren en geen andere neurologische afwijkingen, zou je je dan kunnen afvragen) dan zouden ontstaan is ook nooit vastgesteld.

In het geval van zendmasten/wifinetwerken/etc. is voor zover ik weet geen enkel bewijs geleverd dat er meer (hersen)tumoren of andere afwijkingen voorkomen bij de bevolking dan voorheen. Dan nog zou het nogal bijzonder zijn dat het alleen de incidentie van neurologische tumoren zou verhogen (een beeld dat bij veel mensen leeft), terwijl er weefsels in het lichaam zijn die veel sneller delen en dus ook veel vatbaarder zijn voor DNA-schade en het ontwikkelen van een tumor.

Regels voor berichten