Oh ja, en mijn ervaringen in Leiden in ieder geval zijn dat de kamers in grote studentencomplexen ongeveer 12 m2 zijn, tot 16 m2, je woont dan in een vrij groot studentenhuis, vaak met 10 tot 16. Je deelt de keuken en sanitair en in sommige gevallen ook de woonkamer. Andere huizen hebben helemaal geen woonkamer.
Je kunt ook in kleinere huizen gaan wonen, in Leiden zitten die verspreid door de binnenstad. Het zijn vaak wat oudere panden, ook met kamers van tussen de 12 m2 en 16m2, maar dan met een stuk of 4 - 8 huisgenoten.
De prijzen van studentenkamers hier in Leiden liggen voor kamers tot 16m2 vaak onder de 300 euro. Ik heb een kamer van 16m2, en daar betaal ik 275 euro voor. De kamers van mijn huisgenoten zijn 12 m2, en daar betalen ze 230 of 240 euro voor.
Je hebt hele actieve studentenhuizen (ik woon in zo'n huis) maar ook huizen waarin je nauwelijks iets met elkaar doet. De actieve huizen eten vaak samen (als je er zin in hebt) en gaan soms samen op vakantie. Verder geven die huizen vaak huisfeesten.
De studentenverenigingen hier kunnen heel groot zijn en je hebt nog tal van kleinere verenigingen. Ook bestaan er studentensportverenigingen die naast gezelligheid ook sport aanbieden. Zij hebben soms huizen waarin alleen maar leden wonen. Je kunt daar dus alleen gaan wonen als je lid bent van een bepaalde vereniging. Bij die huizen moet je altijd hospiteren, oftewel langskomen om met de huidige bewoners te praten. Zij kiezen dan uit de groep mensen die langskomen degene die het beste bij het huis past. Ook voor andere kamers kan dat nodig zijn, maar niet voor allemaal.
Ik woon zelf op kamers in Leiden, dus mocht je erover nadenken om hier te gaan studeren dan mag je altijd even pm-en met vragen. Ook als je er niet over denkt trouwens, maar alle info die ik geef is wel gebaseerd op mijn ervaringen hier

dus ik weet niet in hoeverre dat ook betrouwbaar is voor andere steden.