Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2012, 12:19
Verwijderd
Hee,

Ik wil over twee jaar op kamers gaan, maar wat houdt dat eigenlijk in?
Kan iemand mij er iets over vertellen? Alvast bedankt!

xxxx.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-08-2012, 13:01
Axel11
Axel11 is offline
Op kamers gaan betekent (meestal) dat wanneer je gaat studeren (MBO, HBO, universiteit) je uit huis gaat en een kamer huurt, meestal in de stad waar je studeert of in ieder geval in die omgeving. Veel studenten komen overigens nog regelmatig bij hun ouders en hebben daar nog een slaapkamer voor bijv. de weekenden.

Als je op kamers gaat, kom je vaak terecht in een studentenhuis: hierin wonen meerdere studenten die ieder een eigen kamer hebben. Vaak is er een gemeenschappelijke (woon)keuken, toilet en badkamer. Daarna kun je mogelijk verhuizen naar een zelfstandige kamer/studio/woning met eigen keuken en badkamer. Een andere mogelijkheid is een kamer huren bij een particulier thuis (hospes/hospita).

Heb je nog specifieke vragen?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2012, 13:12
Verwijderd
Hoe groot is zo'n kamer? En hoe zit het met studentenverenigingen?

Edit: En met hoeveel studenten woon je dan samen?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2012, 13:16
Axel11
Axel11 is offline
Landelijk gemiddeld is een kamer 18 vierkante meter, maar het verschilt erg per stad. 10 vierkante meter is geen uitzondering.

In sommige studentenhuizen kun je alleen worden toegelaten als je lid bent van een studentenvereniging.

Dat verschilt: van 2 tot 30 komt voor.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2012, 13:21
Verwijderd
30

En wat houdt zo'n studentenvereniging in?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2012, 13:23
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
30

En wat houdt zo'n studentenvereniging in?
Ik denk dat je het beste dan eerst de Wikipedia-pagina kunt lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Studentenvereniging
Met citaat reageren
Oud 26-08-2012, 16:50
Epicurus
Epicurus is offline
Een studentenvereniging is een vereniging waar je bij kan gaan. In Rotterdam heb je bijvoorbeeld dat soort verenigingen. Een bekende is bijvoorbeeld het corps. (in Rotterdam RSC en RVSV. Maar je hebt ook andere verenigingen. Deze verenigingen hebben vaak huizen in de stad waar je studeert en zo kun je dus op een makelijke manier snel een kamer krijgen die daarbij ook nog supergezellig is! Als je nog meer vragen hebt over kamers studentenverenigingen kan je altijd vragen!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2012, 20:11
Verwijderd
Het hangt er maar net vanaf hoe makkelijk je een kamer kan krijgen bij een verenigingshuis hoor . Hier in Leiden zijn het veelal mannen/vrouwen huizen, en als je een vrouw bent in een jaar met veel vrouwen dan is er logischerwijs weinig plaats.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2012, 20:31
Epicurus
Epicurus is offline
In Rotterdam zit 90% van het rsc in een studentenhuis, vandaar dat ik dat zeg. Maar inderdaad, 't is afhankelijk van de stad waar je gaat studeren. Al enig idee?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2012, 20:41
Verwijderd
Oh ja, en mijn ervaringen in Leiden in ieder geval zijn dat de kamers in grote studentencomplexen ongeveer 12 m2 zijn, tot 16 m2, je woont dan in een vrij groot studentenhuis, vaak met 10 tot 16. Je deelt de keuken en sanitair en in sommige gevallen ook de woonkamer. Andere huizen hebben helemaal geen woonkamer.

Je kunt ook in kleinere huizen gaan wonen, in Leiden zitten die verspreid door de binnenstad. Het zijn vaak wat oudere panden, ook met kamers van tussen de 12 m2 en 16m2, maar dan met een stuk of 4 - 8 huisgenoten.

De prijzen van studentenkamers hier in Leiden liggen voor kamers tot 16m2 vaak onder de 300 euro. Ik heb een kamer van 16m2, en daar betaal ik 275 euro voor. De kamers van mijn huisgenoten zijn 12 m2, en daar betalen ze 230 of 240 euro voor.

Je hebt hele actieve studentenhuizen (ik woon in zo'n huis) maar ook huizen waarin je nauwelijks iets met elkaar doet. De actieve huizen eten vaak samen (als je er zin in hebt) en gaan soms samen op vakantie. Verder geven die huizen vaak huisfeesten.

De studentenverenigingen hier kunnen heel groot zijn en je hebt nog tal van kleinere verenigingen. Ook bestaan er studentensportverenigingen die naast gezelligheid ook sport aanbieden. Zij hebben soms huizen waarin alleen maar leden wonen. Je kunt daar dus alleen gaan wonen als je lid bent van een bepaalde vereniging. Bij die huizen moet je altijd hospiteren, oftewel langskomen om met de huidige bewoners te praten. Zij kiezen dan uit de groep mensen die langskomen degene die het beste bij het huis past. Ook voor andere kamers kan dat nodig zijn, maar niet voor allemaal.

Ik woon zelf op kamers in Leiden, dus mocht je erover nadenken om hier te gaan studeren dan mag je altijd even pm-en met vragen. Ook als je er niet over denkt trouwens, maar alle info die ik geef is wel gebaseerd op mijn ervaringen hier dus ik weet niet in hoeverre dat ook betrouwbaar is voor andere steden.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2012, 20:43
Verwijderd
Citaat:
In Rotterdam zit 90% van het rsc in een studentenhuis, vandaar dat ik dat zeg. Maar inderdaad, 't is afhankelijk van de stad waar je gaat studeren. Al enig idee?
Waarschijnlijk Amsterdam of Rotterdam.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2012, 21:49
Epicurus
Epicurus is offline
Rotterdam is super leuk! moet je doeeen! Al enig idee wat?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten