Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2012, 14:06
TOMMYHILFIGERRR
TOMMYHILFIGERRR is offline
Hey allemaal,

bij ons thuis krijgen we om het half jaar een dikke som zakgeld, omdat we dat niet in kleine porties krijgen, per maand bijvoorbeeld.
Dit is al zo sinds ik het me kan herinneren.
En bij ons is ook de regel (vanaf dat je 16 bent) dat je mag kiezen of je mee op vakantie gaat of niet, en als je niét meegaat met het gezin, krijg je 'reisgeld', dus geld dat normaal gezien in je geïnvesteerd wordt als je wel zou meegegaan zijn.

Nu, mijn probleem.
Maand augustus was ik bij mijn vader (mijn ouders zijn gescheiden) en er waren dagelijks wel veel ruzies en discussies, ik ben ook eens weggelopen, maar wel teruggekomen.
Eén van die dagen kwam ik thuis en weigerde hij mij ook het middagmaal te geven.
Absurd.
Nu, hij moest mij nog van al die maanden zakgeld + reisgeld in totaal €670.
Plots kwam het idee in zijn hoofd om maar €300 te geven op in zijn hoofd,
wegens mijn 'onbeleefd gedrag'. (ik ben trouwens 17)

Ik vind dit heel onredelijk. Een ouder mag toch niet weigeren het beloofde geld te geven aan zijn kind, wegens 'ruzies'.
En ik ken mijn vader, hij is zo koppig als een ezel: hij zal dat nooit geven.

Op zich maakt het geld me niet extreem veel uit, het is gewoon het principe.
Bovendien heeft hij dit nog nooit gedaan bij één van mijn duizenden broers of zussen, enkel bij mij, omdat ik gewoonweg anders in elkaar zit dan hen.

Wat moet ik doen?
Ik wil mij niet laten doen, het is mijn geld.
En bovendien moest ik dit geld begin deze maand al krijgen, alleen jammer dat hij geen zin had om het geld af te halen en dat we daarna die hevige ruzies kregen, dus deze situatie slaat al helemaal nergens op.

Geef jullie mening!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2012, 15:33
Axel11
Axel11 is offline
Ik kan hier het hele juridische verhaal uitwerken, maar het komt hierop neer: je bent minderjarig en daarom heeft je vader het recht om dit te doen.

Ik zou er met hem over proberen te praten, evt. samen met (of desnoods via) je moeder.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2012, 21:12
Verwijderd
Ga werken en wees blij dat je nog zakgeld krijgt op je 17e.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2012, 21:53
Example
Example is offline
Zoals je zegt is het onredelijk om het bedrag wat is afgesproken niet te geven, maar het is niet verplicht om zakgeld te geven dus is het al fijn voor iemand dat hij of zij überhaupt zakgeld krijgt.

Ik vindt dat als je zeker wilt zijn van een inkomen dat je moet gaan werken.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2012, 22:35
Kesa
Kesa is offline
Tjuh, wat moet hier over zeggen. Het is inderdaad onredelijk dat gemaakte afspraken niet nagekomen worden en de spelregels tussentijds te veranderen, dat is niet netjes. Desalniettemin is ,zakgeld' niet verplicht om te geven en kan een ouder vanwege ruzies wel weigeren om zakgeld niet uit te betalen. Maar nogmaals, ik snap je principieel punt, daar niet van.

Probeer eventueel in overleg met/via je moeder of er niet wat te regelen valt met je vader. Of misschien dat - als je je netjes gedraagt - je het resterende bedrag misschien nog later dit half jaar krijgt, wie weet.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2012, 20:03
vervloeksterrr
vervloeksterrr is offline
ik snap wat je bedoeld, mijn ouders zijn me ook wat schuldig. en je weet niet hoe koppig
mijn ouders zijn!! ik kom altijd in opstand (ik kan goed zeuren). ik zou het wel fijn vinden dat
ik iets krijg, maar zo snel geef ik niet op!
Met citaat reageren
Oud 27-08-2012, 20:27
AzN
AzN is offline
Zoals ik 't zie, is je vader jou geen geld verschuldigd.. Jullie hebben afspraken gemaakt over reis-/zakgeld, maar jij hebt bijv. geen werkzaamheden voor hem verricht op basis waarvan jij recht hebt gekregen op dat geld.

Principieel gezien, vind ik 't echt niet kunnen wat je vader doet. Hij dient (in zijn rol als vader) juist 't voorbeeld te geven omtrent 't nakomen van beloftes/afspraken. Door dit niet te doen, beschadigt hij ook jouw vertrouwen; iets wat je absoluut niet zou moeten willen als ouder zijnde.

In jouw situatie zou ik m'n vader proberen uitleggen dat je zijn manier van straffen niet correct vindt. Hij zal waarschijnlijk (?) 'n goeie reden hebben om jouw gedrag af te keuren, maar 't verband tussen jouw reis-/zakgeld en jouw gedrag ontbreekt. Tenzij hij jou betaalt voor goed gedrag o.i.d.
Oud 28-08-2012, 12:33
bierkoning
bierkoning is offline
Jou vader is jou niks verplicht te betalen, hooguit alimentatie aan je moeder.
Niet zo zeuren, en ga gewoon werken als je geld wil.
Vanaf dat ik een baantje had op mijn dertiende was mijn zakgeld voorbij. En trouwens mijn zakgeld bedroeg vijf gulden per week, dus dat is ook geen vetpot.
Oud 28-08-2012, 21:22
Verwijderd
Zakgeld? Ik ken dat niet. XD

Praat met hem erover en desnoods bied jij je excuses aan. Het blijft je vader.......
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten