1. Vaak komt onzekerheid doordat je dingen voor anderen invult; iemand komt te laat bij een afspraak, je gaat er direct vanuit dat dat is omdat die persoon je niet mag. Probeer dit af te leren, of er in elk geval bewust van te worden dat je dit doet, en dat wat jij denkt dat anderen denken (rare zin) niet perse hoeft te kloppen.
2. Het is héél erg moeilijk, maar probeer negatieve gedachten (over jezelf) om te buigen in positieve. Dus niet "ik ben lelijk/stom/saai/vervelend/waardeloos" maar "ik ben goed zoals ik ben. Het zal je niet in één keer lukken, maar er bewust mee bezig zijn is al de eerste stap.
3. Als mensen je complimenten geven, geloof ze en wimpel ze niet weg.
Het is helemaal niet raar dat je het moeilijk vind om over je gevoelens te praten, en dat hoeft ook echt niet met iedereen. Hierdoor kun je ze echter wel op gaan kroppen, en daardoor nog onzekerder, of ongelukkig worden. Misschien heb je een andere manier om je gevoelens te uiten, muziek, schrijven, of tekenen?
Veel mensen zijn veel onzekerder dan ze zich voordoen, dus je bent echt niet de enige.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.