Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2012, 19:45
Guinie
Guinie is offline
Ik ben de laatste week een beetje ziekig en daardoor erg moe. Maar omdat ik net ben begonnen op mijn vervolgopleiding, kan ik niet een hele week thuis uitzieken, omdat ik dan veel lessen mis. Weet iemand iets waardoor ik wat meer energie krijg? Het probleem zit 'm vooral 's middags en 's avonds (als ik na een lange schooldag en reizen thuis nog stukken tekst moet lezen). Zou Dextro of iets soortgelijks helpen? Op tijd gaan slapen helpt helaas niet (afgelopen week geprobeerd). Ik lig namelijk heel lang wakker, net zolang tot het alsnog 'laat' is.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2012, 20:00
Verwijderd
Dextro helpt misschien voor een uurtje (en dat voor de meeste mensen al niet eens), maar zeker niet om een hele tijd (week? langer?) je fit te voelen voor school. Als je dan toch door moet gaan, wees dan wat liever voor jezelf: wat minder van jezelf lichamelijk vergen en goed eten. Zorg dat je genoeg energie binnenkrijgt om over je griepje heen te komen, genoeg fruit bijvoorbeeld, of af en toe een kop thee op het station. En ook al kun je niet slapen, als jij toch al om tien uur in bed gaat liggen en nog heel rustig wat leest, rust je ook al een stukje uit. Eet niet meer vlak voor bedtijd en drink zeker geen dingen meer met cafeine etc.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2012, 21:10
Martiño
Martiño is offline
Als je al een week ziek bent, en het niet beter wordt is dat een teken dat je écht rust moet nemen. Ik raad aan om natuurlijk eerst te proberen wat Lusi zegt, maar als je ziek bent, dan ben je ziek. Als het niet beter wordt dan is het niet slim om toch proberen alle lessen te volgen, daar wordt het niet beter van.

Ik snap je probleem (ik heb zelf bij een stage in een vergelijkbare situatie gezeten, ik had fikse keelontsteking in mijn eerste stageweek, en probeerde toch door te gaan), en daar is het alleen maar erger van geworden (en mijn collega's kregen een hele rare indruk van me omdat ik constant moe en loom was), en ik herstelde daarna ook heel erg langzaam. Als je ziek en moe bent is dat een signaal van je lichaam dat je het rustig aan moet doen, en het beste is dat je daar ook naar luistert.
Oud 02-09-2012, 21:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Verder is het trouwens niet raar dat je sowieso meer last hebt van moeheid als je net aan een nieuwe opleiding begonnen bent. Alles is nieuw en je moet eraan wennen, waarschijnlijk weer een nieuw ritme vinden na de vakantie. Vandaar dat je misschien ook slecht inslaapt. Het is wel belangrijk dat je elke dag op dezelfde tijd naar bed gaat en rond dezelfde tijd weer opstaat. Je lichaam went dan na verloop van tijd aan dat ritme en dan val je ook beter in slaap. Ik kan me trouwens ook een beetje ziekig voelen omdat ik heel moe ben (en dus niet moe omdat je ziekig bent). Zorg er de eerste weken voor dat je avonden en weekenden niet te druk zijn zodat je tijd hebt om uit te rusten en bouw dan langzaam op met activiteiten.

Regels voor berichten