Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-07-2012, 16:59
SchoIier
SchoIier is offline
Hoe worden de boekenlijsten bij het eindexamenjaar overhoort? Moet je daadwerkelijk alle details en alles wat in het boek staat letterlijk weten? Ik weet namelijk nauwelijks meer wat van de boeken die ik gelezen heb.

Als ik de samenvattingen lees, dan denk ik weer ’‘owja..’‘ maar dan weet ik ook alleen wat er in de samenvattingen staat en niet verder.

Het zijn er ongeveer 15 boeken die overhoord zullen worden… Iemand enig idee hoe ze het gaan overhoren?

Zal ik genoeg hebben aan 1 samenvatting per boek?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-07-2012, 18:31
Tink*
Tink* is offline
Het verschilt heel erg per docent. Ik heb toen van alle boeken grote boekverslagen moeten maken die ook allemaal zijn gekeurd. Ik had een eindgesprek en tijdens dat eindgesprek vroeg mijn docent een aantal dingen zoals welk boek ik het mooist vond en waarom, of ik literatuur lezen belangrijk vond en waarom en wat details voornamelijk over de boeken die ik in mijn examenjaar had gelezen. Deze mocht ik zelf kiezen, de boeken uit de overige twee jaren waren gemeenschappelijk en daar heb ik toen ook al een tentamen over moeten maken. Ook vroeg hij daar nog wel iets over, maar qua details was het voor mij te lang geleden om daar echt iets zinnigs over te zeggen, dat begreep hij wel. Ik weet het niet meer zo goed omdat het voor mij al erg lang geleden is. Ook ging het gesprek bij mij voornamelijk over cijfers die kwijt waren.
Oud 30-07-2012, 10:22
Verwijderd
Bij ons was het ook zo dat je boekverslagen moest maken, en dat in de 6e een mondeling kwam over de boeken die je had gelezen. Er werd door de docent van te voren een thema vastgesteld dat in elk boek voorkwam (of juist totaal niet) en daar werden dan vragen over gesteld. Er werd bij ons dus wel specifiek getest op wat je van de inhoud wist, en je moest daadwerkelijk kunnen vertellen waarom het thema wel of niet goed toepasbaar was op het boek.

Wij hadden wel een proefmondeling, zodat je wist wat je kon verwachten, misschien kun je aan je docent vragen hoe het precies in zijn werk gaat, en of je ook een proefmondeling oid mag doen, zodat je zeker weet dat je je goed kan voorbereiden.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2012, 13:17
iemand95
iemand95 is offline
bij ons werd naar de titelverklaring gevraagd en de laatste scene uit het boek en waarvoor sommige voorwerpen in eht verhaal symbool waren
Met citaat reageren
Oud 11-08-2012, 14:23
Em.
Em. is offline
Bij ons werden maar een paar vragen gesteld (ik kreeg alleen een titelverklaarvraag) en eindigde het erin dat vooral de docent aan het woord was en dat hij heel uitgebreid ging vertellen over stromingen en meer. In de andere Nederlandse klas (met een andere docent ) was het volgens mij vooral heel veel vragen beantwoorden van 'wat vond jij het mooist en waarom?' en 'welk personage/boek sprak jou het minst aan?' enzovoort.

Het best kun je aan je leraar vragen wat je ongeveer kunt verwachten en wat je ongeveer moet weten.
Oud 23-08-2012, 12:33
SchoIier
SchoIier is offline
Red je het ook door alleen de samenvattingen te leren uit je hoofd ipv het boek te lezen. Er zijn namelijk wat boeken dat ik niet heb gelezen.

Of moet je echt de boeken lezen en gaan ze gedetailleerd vragen?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2012, 16:46
xeloise
xeloise is offline
Een goede leraar heeft het wel snel door als je het boek niet echt gelezen hebt.

Ik heb zelf t mondeling nog niet gehad, maar bij ons benadrukken ze altijd dat je (beargumenteerde!) mening erg belangrijk is, net als de thematiek.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2012, 17:24
Myzzzz
Myzzzz is offline
Wij moesten vorig jaar groepjes van 4 maken, 4 boeken kiezen, ze allemaal lezen en er vervolgens een debat over houden. En dan niet van 'ik vond het leuk, want...' meer titel verklaren en uitleggen waarom je dacht dat dingen ongeveer in een boek gebeurden en daar een debat over houden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten