Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2012, 18:08
job159
job159 is offline
Hallo
Ik ben bezig met het maken van een profielwerkstuk.
Mijn onderzoeksvraag is : Wat is de functie van zwaartekracht in het zonnestelsel?
Deelvragen: Wat betekenen de drie wetten van kepler?
Wat betekent de gravitatie wet?
Nu heb ik twee vragen: Hoe kan ik deze vragen beter formuleren, en zijn er een paar practicums die je kunt doen met dit onderwerp want ik heb nog niks kunnen vinden.
alvast bedankt
Gr job
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2012, 19:22
Verwijderd
Het lijkt mij vrij moeilijk om daar experimenten voor te doen, in de praktijk zijn de wetten van kepler opgesteld uit astronomische waarnemingen en uit die wetten valt de gravitatiewet af te leiden, of omgekeerd vallen de wetten van kepler uit de gravitatiewet af te leiden, maar dat zijn geen eenvoudige berekeningen. Cavendish heeft de sterkte van de gravitatieconstante experimenteel gemeten met grote zware bollen, je kan daar iets over opzoeken maar ik vrees dat dat moeilijk na te doen is.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2012, 14:06
4beta
4beta is offline
Als je de beschikking hebt over een airhockey-tafel, dan kun je nog best leuk ellipsvormige banen maken door een voorwerp aan een draaipunt te bevestigen met een veer en een zwieper te geven. Cameraatje erboven, en daarna met videometing de wet van Kepler bevestigen. (Iets met oppervlak van de taartpunt van de ellips is per tijdseenheid gelijk, kwestie van pixels tellen )

Of twee voorwerpen met een veer aan elkaar bevestigen en om elkaar laten draaien (zonder vast draaipunt).

Hmz, eigenlijk dus: Zorg voor een grote garage, koop een airhockeytafel, en ga spelen
(Maar weet niet of je op zo een idee zat te wachten)

-----
Laat maar, was er even tussendoor geschoten dat zwaartekracht kwadratisch minder wordt bij grotere afstand, en veerkracht juist linear toeneemt bij grotere weerstand.
Proeven gaan dus toch niet zo heel interessant worden voor jullie

Laatst gewijzigd op 04-09-2012 om 16:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten