Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2012, 09:38
Verwijderd
Voor degenen die het niet wisten: nepotisme is een mooi woord voor vriendjespolitiek (in het kader van het toegankelijk houden van het topic ).

Corruptie in de politiek is iets van alle tijden en alle politieke kleuren. Recent is er ook weer wat ophef geweest rondom de politici Ton Hooijmaijers en Jos van Rey, beide lokale VVD-prominenten (Hooijmaijers in Noord Holland, van Rey in Roermond/Limburg), maar ook voor andere corruptiezaken is er in dit topic ruimte. Hou het wel een beetje vriendelijk.

Ton Hooijmaijers: http://www.google.nl/search?q=hooijm...w=1920&bih=979

Laatst gewijzigd op 20-10-2012 om 12:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2012, 13:18
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Door: redactie
19-10-12 - 13:39 bron: ANP
De Rijksrecherche heeft vrijdag invallen gedaan in de woning van VVD-senator en -wethouder van Roermond Jos van Rey en in het stadhuis van de Limburgse stad. Dat maakte het Openbaar Ministerie (OM) bekend.
Er is niemand aangehouden. De woning en het stadhuis worden doorzocht. Waarom het OM de actie uitvoert, wil de woordvoerder niet zeggen.

Van Rey kwam eerder in opspraak omdat hij de schijn van belangenverstrengeling op zich laadde bij Roermondse bouwprojecten door zijn vriendschap met een plaatselijke projectontwikkelaar, Piet van Pol.

De gemeente Roermond wilde vrijdag geen commentaar geven. Een woordvoerder zei dat de gemeente eerst nadere informatie van justitie afwacht. Die wordt later vrijdagmiddag verstrekt. Daarna beslissen burgemeester en wethouders of er nog een reactie van hun kant komt. Van Rey is al sinds 1998 onafgebroken wethouder van de Limburgse bisschopsstad. Daarbij heeft hij veel van doen met bouwprojecten.

Eerder was hij van 1979 tot 1982 al wethouder geweest van Roermond. In 1982 werd hij lid van de Tweede Kamer, en dat bleef hij tot 1989. Van 1995 tot 2011 was hij lid van Provinciale Staten. Van Rey is sinds juni 2011 Eerste Kamerlid voor de VVD.

In juni schoof de VVD Van Rey naar voren als nieuwe gedeputeerde voor de provincie Limburg. Het CDA ging daar echter dwars voor liggen. Volgens het CDA hangen er rond Van Rey veel vragen rond diens integriteit.
Oud 20-10-2012, 12:58
Martiño
Martiño is offline
Wat me trouwens opvalt in de affaire van Rey is dat het nu opeens heel snel gaat. Dat van Rey aan vriendjespolitiek doet is iets wat in Roermond al jaren min of meer een publiek geheim is, en het beeld is daar ontstaan dat van Rey onaantastbaar is. Nu is er opeens sprake van dat hij wellicht op moet stappen gedurende het onderzoek, terwijl zoiets een paar maanden geleden nog niet eens bespreekbaar was.
Oud 20-10-2012, 16:10
Verwijderd
Kaartenhuis.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2012, 18:56
Verwijderd
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/10/21/...rs-onhoudbaar/ dat dit kán in Nederland. Kutlinks.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2012, 17:37
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 24-10-2012, 07:26
De Veroorzaker
Citaat:
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/10/21/...rs-onhoudbaar/ dat dit kán in Nederland. Kutlinks.
Haha nou is het opeens nederland. Ies koeltoer, hebben jullie niks mee te maken.
Oud 24-10-2012, 10:40
Verwijderd
Godverdomme Veroorzaker, m'n koffie
Met citaat reageren
Oud 24-10-2012, 13:14
Verwijderd
Ik ben het ergens wel een beetje met hem eens. De link je artikel gaat er over dat JvR twee vraagjes (niet eens de gewenste antwoorden!) aan een burgemeesterskandidaat zou hebben doorgespeeld, boeiend Foei hoor, heel stout, maar is dat nou zo erg? Ik vind het bijna vanzelfsprekend dat hij wat tips geeft aan zijn partijgenoot.

Daarnaast ken ik wel wat verhalen van de gemeentes om Maastricht heen waar de aanvraag van een vergunning bespoedigd werd/wordt als je de wethouder/ambtenaar van dienst euhm hielp/helpt in zijn beslissingstraject zal ik maar zeggen
Met citaat reageren
Oud 24-10-2012, 13:40
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik ben het ergens wel een beetje met hem eens. De link je artikel gaat er over dat JvR twee vraagjes (niet eens de gewenste antwoorden!) aan een burgemeesterskandidaat zou hebben doorgespeeld, boeiend Foei hoor, heel stout, maar is dat nou zo erg? Ik vind het bijna vanzelfsprekend dat hij wat tips geeft aan zijn partijgenoot.
Ik neem aan dat je een grap maakt, maar natuurlijk mag het niet, de andere kandidaten zijn in een nadeel, en die zijn misschien beter geschikt als burgemeester.

En dit is natuurlijk niet het enige dat niet klopt aan van Rey. Hoewel hij in Roermond zeker heeft bijgedragen aan de positieve economische ontwikkelingen het laatste decennium, praat dat corruptie en vriendjespolitiek niet goed. De raad oefende nauwelijks controle uit op zijn beleid, een zeer ernstige zaak aangezien hij ook alle mogelijke ruimte nam, ambtenaren mochten hem niet tegenspreken, opdrachten en baantjes gingen naar vrienden en familie (recent is het stadskantoor bijvoorbeeld verplaatst. Omdat de oude locatie niet meer voldeed? Nee hoor. Was de nieuwe locatie beter bereikbaar? Helemaal niet. Maar het was wel een pand van een van zijn bouwvrienden dat al een tijd leegstond...), er werd volop gesjoemeld en als je van Rey tegensprak werd je uitgekotst en uitgemaakt voor rotte vis (of je kreeg er een door je brievenbus gestopt).
Hij heeft een hoop werkgelegenheid en toerisme naar Roermond gebracht, maar wat er dan niet bij wordt gezegd is dat van Rey bijvoorbeeld ook verantwoordelijk is voor de enorme toename van woningbouw in Roermond, waardoor er nu een enorm overschot aan kantoorpanden en woningen in de stad is (en er nog steeds worden bijgebouwd...) en de huizenprijzen fors dalen. Wat hij goed heeft gedaan is dat hij een hoop prestigeprojecten heeft gestart die meestal wél succesvol waren, waar die in andere gemeenten vaak mislukken (en de bestuurders tegen de lamp lopen).
Die verhalen dat hij zo populair is in de stad, ja, bij de ondernemers wel ja, want die kregen inderdaad alle mogelijke ruimte van van Rey (zo lang je hem niet tegen je hebt), maar voor de meerderheid van de Roermondenaren komt dit totaal niet als een verrassing en wordt hij al jarenlang als een corrupte bestuurder gezien.
Oud 24-10-2012, 13:45
Verwijderd
Citaat:
Ik neem aan dat je een grap maakt, maar natuurlijk mag het niet, de andere kandidaten zijn in een nadeel, en die zijn misschien beter geschikt als burgemeester.
Ik zeg niet dat het wél mag, ik geef vooral aan dat ik het echt nauwelijks boeiend vind en er van uit ga dat het zo nu eenmaal gaat. En dan niet alleen in de politiek. Ik vind het niet spannend en begrijpelijk.

De beschuldigingen van corruptie etc vind ik heel wat ernstiger en er is vast heel wat mis met Van Rey op dat vlak, maar losstaand alleen het doorspelen van twee vraagjes aan een partijgenoot? Kom nou, waar hebben we het over.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2012, 13:56
Martiño
Martiño is offline
Die twee vragen kunnen je als kandidaat een fors voordeel geven. De vragen zullen ook wel van iets hoger niveau zijn geweest als wat zijn hobby's zijn en wat hij kon bijdragen aan de gemeente. Je krijgt dus ten opzichte van de andere kandidaten een forse voorsprong, daarnaast laat het zien dat van Rey (die in de adviescommissie zat) dus sterk bevooroordeeld was richting Offermans, en bereid was om de benoemingsprocedure zo te manipuleren dat andere kandidaten (die misschien beter geschikt waren) geen kans hadden, waardoor de hele benoemingsprocedure doorgestoken kaart was. Prima dat je voor je eigen partijgenoot bent, niemand is geheel onbevooroordeeld, maar als je hem moet helpen om te slagen dan is er iets mis, en ben je niet in het publieke belang bezig.
Daarnaast zegt het ook weinig goed over Offermans dat hij die kennis heeft aangenomen, dus wmb terecht dat hij ook is opgestapt als burgemeester van zijn huidige gemeente.

En overigens is hij zelf opgestapt. Hij had het onderzoek ook gewoon kunnen afwachten. Waarschijnlijk ziet hij de bui al hangen en zal er de komende tijd wel meer boven water komen. Dit was maar een toevallige bevinding van justitie, die bezig zijn met een corruptieonderzoek, dus het zal allemaal ook nog wel een staartje krijgen en daar zal hij wel geen zin in hebben gehad.
Oud 24-10-2012, 14:47
Verwijderd
Ok, maar ik blijf bij mijn mening dat ik het niet boeiend, niet verrassend en niet spannend vind.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2012, 14:48
De Veroorzaker
Citaat:
Die verhalen dat hij zo populair is in de stad, ja, bij de ondernemers wel ja, want die kregen inderdaad alle mogelijke ruimte van van Rey (zo lang je hem niet tegen je hebt), maar voor de meerderheid van de Roermondenaren komt dit totaal niet als een verrassing en wordt hij al jarenlang als een corrupte bestuurder gezien.
Roermond is toch ook een democratie?

Ik heb nog bijna medelijden moet die man ook, het is wat Martino zegt, iedereen wist het, iedereen profiteerde ervan, iedereen deed eraan mee maar omdat het nu om een burgemeesterspost gaat is het heibel, toen het goed was voor Roermond keek iedereen de andere kant op en betaalde ze de werkster nog maar eens zwart.

En ik denk dat het in veel gemeentes (in Limburg) zo gaat.
Oud 24-10-2012, 15:09
Martiño
Martiño is offline
Offtopic: Oh huh? Als je de multiquote doet bij twee posts onder elkaar voegt hij ze samen

Citaat:
Roermond is toch ook een democratie?
De meerderheid is misschien een wat gechargeerde opmerking. Het is wel zo dat er in Roermond e.o. veel ondernemers wonen en die hebben vaak al een voorkeur voor de VVD, én de VVD is in Roermond sinds de jaren '90 heel erg populair in de volkswijken, door bijv. de fractievoorzitter die heel veel contact heeft met de 'normale' Roermondenaar. Maar het beeld dat in de media wordt geschept dat van Rey op handen wordt gedragen is absoluut onwaar, de meeste mensen zien van Rey toch als een gehaaide politicus die niet vies is van dingen onder de tafel regelen en zijn vriendjes de voorkeur geven. Dat de mensen toch op de VVD stemmen is omdat ze zien dat het goed gaat met de stad onder de leiding van de VVD én de VVD gewoon écht heel actief is in de volkswijken en letterlijk twee gezichten heeft: van Rey de ondernemer en Dré Peters de man van het volk, al jaren een goed huwelijk.

Citaat:
Ik heb nog bijna medelijden moet die man ook, het is wat Martino zegt, iedereen wist het, iedereen profiteerde ervan, iedereen deed eraan mee maar omdat het nu om een burgemeesterspost gaat is het heibel, toen het goed was voor Roermond keek iedereen de andere kant op en betaalde ze de werkster nog maar eens zwart.

En ik denk dat het in veel gemeentes (in Limburg) zo gaat.
Hij heeft er in de afgelopen jaren genoeg van geprofiteerd, dus medelijden is niet noodzakelijk. Hij zorgde er ook zelf voor dat critici de mond hielden en hij alleen werd omringd met jaknikkers. Maar het is wel zo dat (tja, het is nu eenmaal in dit geval zo) de VVD-fractie hem jarenlang de handen boven het hoofd heeft gehouden en hem niet onder controle heeft gehouden (overigens onder toeziend oog van de coalitiegenoten, en dat waren bijna altijd PvdA en CDA, want echt iedereen wist wel dat dingen niet helemaal koosjer waren met van Rey). En ze zullen wel iets zien hebben aankomen; van Rey is alleen nog maar beschuldigd en nergens voor veroordeeld, en de hele fractie stapt uit de coalitie, nogal een flinke stap. Dat impliceert toch sterk dat dit dieper gaat (misschien dat de coalitiegenoten nu eindelijk eens geweigerd hebben van Rey de hand boven het hoofd te houden).

En ik weet niet of het typisch iets Limburgs is, maar dit soort dingen spelen zich lokaal vast op meer plekken af ja.
Oud 25-10-2012, 14:46
Verwijderd
http://www.nu.nl/binnenland/2942388/...claraties.html

Die gristenhonden ook altijd!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2012, 14:54
Martiño
Martiño is offline
Grappig. De ironie van bijv. van Rey is ook dat hij in zijn begindagen in de Roermondse politiek ook vooral gemotiveerd werd door de vriendjespolitiek, manipulatie en schijnheiligheid van het CDA en het bisdom Roermond. Door toen samen te werken met een aantal min of meer populistische partijen heeft hij de VVD groot gemaakt en het CDA klein en de invloed van het Bisdom in de Roermondse maatschappij sterk verminderd, om uiteindelijk zelf twintig jaar later hetzelfde te doen als de katholieke bovenlaag toen
Reageren

Regels voor berichten