Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2013, 12:13
Verwijderd
q

Laatst gewijzigd op 07-07-2015 om 22:41.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2013, 12:14
Em.
Em. is offline
Zolang je nog geen diploma hebt, hoef je geen instellingsgeld te betalen. In welk jaar je zit, maakt vrij weinig uit, dat wordt pas belangrijk als je (bijna) klaar bent met de ene studie en nog niet met de ander.
Oud 20-01-2013, 12:37
Axel11
Axel11 is offline
Wat Em. zegt.

Verder: tot en met dit collegejaar kun je kort gezegd een eenmaal begonnen tweede bachelor of master afmaken tegen het normale collegegeldtarief (de Subsidieregeling tweede graden HBO en WO). Een meerderheid in de Tweede Kamer (waaronder VVD en PvdA) wil deze regeling verlengen. Het is nog even afwachten wat er precies gaat gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 18:29
Verwijderd
Okee, bedankt voor jullie reacties!

Als ik Em. goed begrijp moet ik dan dus als ik klaar ben met mijn eerste studie, dus 1 jaar instellingsgeld betalen voor die tweede studie, want dan heb ik al een diploma van mijn eerste studie. Maar Axel, wat jij zegt is dat je eenmaal begonnen het gewoon kunt afmaken tegen het collegegeldtarief, of begrijp ik het verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 19:19
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Maar Axel, wat jij zegt is dat je eenmaal begonnen het gewoon kunt afmaken tegen het collegegeldtarief, of begrijp ik het verkeerd?
Ja, maar dat geldt dus voorlopig maar tot en met dit jaar, dus niet voor jou.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 06:14
Verwijderd
Je kunt natuurlijk ook van je 1e studie een derdejaarsvak niet direct in het derde jaar doen maar pas als je in het derde jaar van je 2e studie bent, zodat je allebei je bachelors tegelijk haalt. Dan kun je alleen niet direct aan de master van je 1e studie beginnen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 11:26
Verwijderd
Wat Sarah zegt ja. Dat is de beste en goedkoopste oplossing, bovendien zorgt het voor wat meer rust. Ik ben dit jaar ook met een tweede studie begonnen naast mijn eerste studie en mijn plan was inderdaad om gewoon wat vakken uit te stellen en daar volgend jaar dan mee te beginnen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 18:52
Verwijderd
Okee, hartstikke bedankt voor jullie reacties!
Ik zie dat jullie ook uit eigen ervaring spreken. Hoe bevalt een dubbele studie jullie? Is het heel erg zwaar, of heb je ook nog wel genoeg vrije tijd?.
Zelf zat ik er aan te denken om nog iets biologisch naast te doen, zoals biomedische wetenschappen, maar ik moet me nog in verdiepen of dat de moeite waard is.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2013, 12:03
Verwijderd
In mijn geval vond ik het niet zo heel zwaar, maar dat komt omdat ik in het eerste half jaar 45 ECTS deed, geen 60. Dus eigenlijk maar anderhalve studie.

Maar goed qua vrije tijd: Ik roeide er nog fanatiek naast (minimaal 4 keer per week roeien maar meestal wel 5 of 6 keer) en ik heb ook nog een tijdje daarnaast 2 dagen in de week gewerkt. Die combinatie (studeren, werken en roeien) werd me wel teveel (toen had ik geen tijd meer over voor vrienden en feestjes), maar voor de rest was het allemaal prima te combineren.

Ik heb echter veel mazzel, ik doe een studie met heel weinig studenten waardoor wij onze eigen colleges kunnen inplannen. Mijn colleges overlappen dus nooit, daar zorg ik zelf voor. Als je wel overlappende colleges hebt is het al iets moeilijker: Je tentamens maken zonder colleges kost veel meer tijd puur aan het studeren. Dus ik zou als je het echt wil doen zsm contact opnemen met het studiecoördinaat (of hoe ze het ook maar noemen aan jouw universiteit) en vragen of het een combinatie is die te doen is. Ik doe 2 alfa-studies, dat is sowieso makkelijker combineren dan 2 beta-studies volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2013, 12:19
Verwijderd
Als je de ambitie hebt, gewoon doen. Ervaringen zullen uiteenlopen. De een zal zeggen 'super zwaar, elke dag leren' terwijl de ander zegt 'gaap, even 5 minuten leren voor die 10'. Verschilt per studie en per persoon, maar met hard werken kom je ver, dus gewoon doen als je het graag wilt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten