Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2012, 16:22
Dasherman
Dasherman is offline
Is het te doen om naast een WO-studie geneeskunde ook nog een deeltijd studie informatica te doen (op het HBO)? Is dit überhaupt mogelijk?

Ik wil namelijk graag geneeskunde studeren, maar ook informatica, dus als het mogelijk zou zijn zou ik ze het liefst allebei doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-10-2012, 16:41
Verwijderd
Geneeskunde betekent zover ik weet heel veel contacturen. Een avondstudie moet kunnen, maar overdag kun je het denk ik haast wel vergeten...
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 16:50
indigo
indigo is offline
Het hangt er een beetje vanaf waar je geneeskunde gaat doen en in hoeverre het volgen van (werk)colleges op het HBO verplicht is. Ik studeer geneeskunde en ik ken wel mensen die er nog een studie (of een halve studie) bij hebben gedaan.

Er zijn twee dingen waar je op moet letten denk ik:
(1) De roosters. Als de roosters overlappen en je hebt bij beide studies verplichte vakken wordt het lastig; als de colleges bv niet verplicht en het overlapt, dan moet je kiezen voor welke van de 2 studies je een vak gaat volgen. Bij geneeskunde (althans bij mij) zijn vrij veel werkgroepen en practica verplicht. De colleges waren niet verplicht maar die vond ik zelf juist wel prettig om te volgen. Als je op het HBO een deeltijdstudie doet, zijn dan de vakken misschien in de avonduren? Dan overlapt het tenminste niet.
(2) Of het je lukt qua studielast. Dat kan ik niet inschatten. Wij hadden altijd erg veel leeswerk en dat kost gewoon veel tijd. Ik heb zelf tijdens mijn studie behoorlijk wat bestuurswerk gedaan en als ik dat niet had gedaan, had ik nog wel een aantal vakken van een andere studie kunnen volgen. Je moet je echter wel afvragen of je zoveel studeren per week leuk vindt of aan kunt: ik vond juist de afwisseling met het bestuurswerk heel leuk, maar was daardoor wel echt druk en kon er geen baantje ofzo bij hebben.

Waarom wil je eigenlijk niet informatica ook op universitair niveau volgen? Dat is vaak makkelijker te regelen als het binnen één instelling valt. Verder moet je erop rekenen dat geneeskunde de eerste jaren nog wel te combineren valt, maar als je co-schappen gaat lopen wordt het wel echt lastig. Tenslotte is het van belang om van beide studies met de studieadviseur te bespreken hoe je het goed kunt aanpakken. Hoe dan ook, ik zou er over nadenken of je het echt wilt en hoe je het in wilt delen. Succes!
Oud 07-10-2012, 17:53
Dasherman
Dasherman is offline
Ik wilde informatica ook op de uni volgen, maar volgens mij kan dat niet deeltijd.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 20:13
Axel11
Axel11 is offline
Misschien vanzelfsprekend, maar even opletten of de term "deeltijd" ook "avondcolleges" / "les in de avond" betekent. Op bijv. de Erasmus Universiteit Rotterdam bestaan nog steeds deeltijdstudies, maar alle colleges zijn gewoon overdag.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2012, 15:22
Martiño
Martiño is offline
Waarom wil je dit gaan doen? Wat is je drijfveer om informatica en geneeskunde met elkaar te combineren? En waarom wil je informatica op het HBO doen? Als je denkt dat dat makkelijk is omdat het HBO is kun je nog wel eens behoorlijk bedrogen uitkomen. De studielast voor een HBO-studie kan net zo goed erg hoog zijn en de stof uitdagend. Omdat je niet op WO-niveau bent, wil dat niet zeggen dat het daarom een eitje is.

Verder denk ik dat het inderdaad een lastige combinatie is, omdat Geneeskunde nu eenmaal veel contacturen heeft, je flink moet blokken (je moet een grote hoeveelheid parate kennis opbouwen, i.t.t. andere universitaire betastudies), en je inderdaad met je co-schappen zelfs nauwelijks tijd over zal houden voor een privéleven, dus tijdens je coschappen nog een andere studie doen kun je vergeten. Daarnaast zul je ook voor hbo-informatica stage moeten lopen en een scriptie moeten schrijven, en daar ben je ook fulltime mee bezig.
Er zal altijd wel een mouw aan te passen zijn (als we even de formele problemen met het combi-studeren aan een hbo-instelling en universiteit negeren), maar reken dan wel op significante studievertraging.
Oud 10-10-2012, 09:43
indigo
indigo is offline
Oja, dat wilde ik nog zeggen, je moet er dan wel op rekenen dat je (ondanks passen en meten) studievertraging op gaat lopen. Want hoe slim je ook bent, soms passen de roosters gewoon niet en zul je een vak in een ander jaar moeten volgen dan er gepland staat.
En idd, wat Martino zegt: denk erover na waaróm je dit precies wilt doen. Werken in beide sectoren zal je toch niet gaan lukken. Als je het wilt combineren is misschien Technische Geneeskunde aan de Universiteit Twente iets voor jou?
Oud 11-10-2012, 09:02
Martiño
Martiño is offline
Technische geneeskunde is trouwens geen opleiding tot basisarts, wat de naam van de studie wel doet suggereren.

Andere universitaire studies die je kunt overwegen zijn Biomedische Technologie of Technische Natuurkunde (om klinisch fysicus te worden) en Technische Informatica (en je dan toespitsen op medische toepassingen). Verder zijn er een keur aan hbo-studies waarbij techniek gecombineerd wordt met geneeskunde.
Oud 12-10-2012, 22:25
Gish
Gish is offline
Bij HBO informatica moet je ook allemaal (zware) projecten doen..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten