Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2012, 05:46
Joostje
Joostje is offline
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...12-3715-wm.htm

Bij ruim 8 procent van de huwelijken van allochtonen in 2011 kwam één van de partners naar Nederland om te trouwen. Dat is iets minder dan in de twee jaren daarvoor en flink minder dan in 2002. Bij personen van Turkse en Marokkaanse herkomst vond een verschuiving plaats naar huwelijken met een partner van dezelfde herkomst die al in Nederland woont.
Een op de twaalf huwelijken van allochtonen is een migratiehuwelijk
In 2011 zijn in Nederland 33,8 duizend allochtonen getrouwd. Hiervan waren er in totaal 2,8 duizend een migratiehuwelijk. Dat komt neer op een aandeel van 8,3 procent. Voor niet-westerse allochtonen lag het op 12,3 procent; voor westerse allochtonen op 2,8 procent.
Het aandeel migratiehuwelijken is in 2011 iets kleiner dan in de twee jaren daarvoor. In 2002 lag het aandeel zelfs nog op ruim 20 procent.

Ruim vier op de vijf Turken en Marokkanen huwen partner uit eigen herkomstgroep
Van de allochtonen van Turkse of Marokkaanse herkomst die in 2011 in Nederland trouwden, huwde één op de zes een partner die naar Nederland was gekomen om te trouwen. In 2002 was nog ongeveer de helft van de huwelijken van Turken en Marokkanen een migratiehuwelijk. Ondanks de daling van het aandeel migratiehuwelijken huwt nog steeds ruim 80 procent van de Turken en Marokkanen die in Nederland trouwen iemand van dezelfde herkomst. Er heeft dus een verschuiving plaatsgevonden van migratiehuwelijken naar huwelijken met een partner van dezelfde herkomst die al in Nederland woont.

Onder eerstegeneratieallochtonen die in Nederland trouwen ligt het aandeel migratiehuwelijken met 11 procent twee keer zo hoog als onder allochtonen van de tweede generatie.
Ook onder Marokkanen is het aandeel migratiehuwelijken onder de eerste generatie met 23 procent ruim twee keer zo groot als onder de tweede generatie. Onder Turken is dit verschil wat kleiner.

Goede ontwikkeling lijkt me. Interessant is dat uit de statitieken blijkt dat de strengere huwelijksmigratiewetgeving uit 2009 niet of nauwelijks impact heeft gehad op het aantal migratiehuwelijken. Tijd om die regels af te schaffen en iedereen weer een vrije keus te geven met wie die trouwt? Of moeten we die juist handhaven om de rechten van eventuele importbruiden te beschermen?
Oud 25-10-2012, 07:52
hookee
hookee is offline
Citaat:
Goede ontwikkeling lijkt me. Interessant is dat uit de statitieken blijkt dat de strengere huwelijksmigratiewetgeving uit 2009 niet of nauwelijks impact heeft gehad op het aantal migratiehuwelijken. Tijd om die regels af te schaffen en iedereen weer een vrije keus te geven met wie die trouwt? Of moeten we die juist handhaven om de rechten van eventuele importbruiden te beschermen?
Het betekent dus dat de immigratie van zo'n grote schaal is geweest dat de Nederlandse "bruidenpoel" inmiddels groot genoeg is. Om dan de regels overboord te gooien en weer met een verse instroom te beginnen lijkt me niet de bedoeling.
Als de verkeersdoden zijn afgenomen door het plaatsen van verkeerslichten, ga je de verkeerslichten weer weghalen?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2012, 08:25
Verwijderd
Citaat:
Het betekent dus dat de immigratie van zo'n grote schaal is geweest dat de Nederlandse "bruidenpoel" inmiddels groot genoeg is. Om dan de regels overboord te gooien en weer met een verse instroom te beginnen lijkt me niet de bedoeling.
Als de verkeersdoden zijn afgenomen door het plaatsen van verkeerslichten, ga je de verkeerslichten weer weghalen?
Ten eerste gaat je vergelijking volledig mank; een verkeersdode is per definitie iets verschrikkelijks, een migrantenhuwelijk niet. Ten tweede onderbouwde Joostje zijn stelling vrij duidelijk:

Citaat:
Interessant is dat uit de statitieken blijkt dat de strengere huwelijksmigratiewetgeving uit 2009 niet of nauwelijks impact heeft gehad op het aantal migratiehuwelijken.
Een wet die geen impact heeft, levert alleen maar administratieve rompslomp op. Waarom zou je de wet niet willen afschaffen, hookee?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2012, 08:29
Verwijderd
Citaat:
Goede ontwikkeling lijkt me.
Maar hier ben ik dan weer nieuwsgierig naar. Waarom is dat een goede ontwikkeling? Mijn ouders hebben een migrantenhuwelijk, mijn grootouders hadden dat ook. Mijn zus ook al, ik ben wel nieuwsgierig wat nou de problemen van dergelijke huwelijken zijn? Of gaat het je om de uithuwelijk-gevallen waarbij een vrouw bij wijze van spreken de huiskamer nooit verlaat en in het geheel niet integreert?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2012, 09:22
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Maar hier ben ik dan weer nieuwsgierig naar. Waarom is dat een goede ontwikkeling? Mijn ouders hebben een migrantenhuwelijk, mijn grootouders hadden dat ook. Mijn zus ook al, ik ben wel nieuwsgierig wat nou de problemen van dergelijke huwelijken zijn? Of gaat het je om de uithuwelijk-gevallen waarbij een vrouw bij wijze van spreken de huiskamer nooit verlaat en in het geheel niet integreert?
Kijk, migrantenhuwelijken zijn niet per se slecht of goed. Als echter de helft van een migrantengroep een bruid haalt uit het land van herkomst, dan werkt dat de migratie tegen; de groep sluit zich dan gedeeltelijk af van de matschappij het nieuwe moederland, is eerder geneigd thuis de taal van het land van herkomst te spreken. Daarnaast moet je inderdaad ook letten op de afhankelijke sociale positie die door transnationale huwelijken gecreeerd wordt, gedwongen huwelijken, en de kosten van integratie.
Oud 25-10-2012, 19:22
hookee
hookee is offline
Citaat:
Een wet die geen impact heeft, levert alleen maar administratieve rompslomp op. Waarom zou je de wet niet willen afschaffen, hookee?
De wet was er al, hij is alleen strenger geworden, Lijkt me dat dat niet meer administratieve rondslomp meebrengt; bijvoorbeeld de inkomens-eis is maar een getal, toch?
Misschien had deze wijziging geen of amper effect omdat deze door vele politiek correcte concessies nog niet streng genoeg was.

Als de wijziging zou zijn dat ze al mogen bekeuren bij oranje, en het komt amper voor, gaan we dan maar het hele verkeerslicht verwijderen?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2012, 07:44
Verwijderd
Zo lang jij de vergelijking tussen migrantenhuwelijken en verkeersongevallen blijft maken voel ik me personlijk beledigd en ga ik geen discussie met je aan.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2012, 10:23
hookee
hookee is offline
Citaat:
Zo lang jij de vergelijking tussen migrantenhuwelijken en verkeersongevallen blijft maken voel ik me personlijk beledigd en ga ik geen discussie met je aan.
Een vergelijking komt het beste over als deze extreem is. Ik bracht het al terug naar een verkeersboete, het is blijkbaar nog niet genoeg. Ik stel voor dat je je tenen wat laat inkorten. Ik ken je niet en heb er verder geen baat bij elke forumbezoeker persoonlijk te beledigen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten