Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2012, 14:28
W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Een aantal dagen geleden heeft Tim door pesterijen zelfmoord gepleegd. Sindsdien zijn er veel discussies of pesters strafrechtelijk vervolgt moeten worden, wat vinden jullie scholieren? moeten pesters strafrechtelijk vervolgt worden, ja of nee? en waarom?
Oud 06-11-2012, 14:34
Daantjer
Daantjer is offline
Ik vind het vooral triest dat de ouders niks hebben gemerkt en dan anderen gaan veroordelen.
Verder vind ik dat pesten strafrechtelijk vervolgd moet worden, echter wel met taakstraf.
Oud 06-11-2012, 15:08
Verwijderd
Nee. Ouders moeten hun kind weerbaar maken.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 15:57
Verwijderd
Natuurlijk niet, als de pesters echt te ver gaan (bijvoorbeeld lichamelijk geweld) zijn de bestaande wetten afdoende.

Pesters bewust maken van wat ze een gepest persoon aandoen, en andersom de gepeste personen weerbaar maken/relativeringsvermogen aanreiken etc, dat lijken me allicht methoden waarbij de oorzaak van het 'probleem' aangepakt wordt. Ik zie echt niet in hoe het strafbaar maken van pesten iets doet aan de oorzaak van het 'probleem'. En hoe gaan we dit strafrechtelijk definiëren en controleren?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 16:48
W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
ik heb vanochtend op de radio een voorstander van het strafrechtelijk vervolgen van pesters gehoord (beetje rare zin). Hij had het over 4 punten waaraan een pesterij moest voldoen om de pester strafrechtelijk te vervolgen. Precies weet ik die punten niet meer maar het ging vooral over het onderlinge machtsverschil tussen de pester en het slachtoffer. Tussen scholieren kan dat soms wel onduidelijk zijn maar op de werkvloer (vooral bij management bedrijven komt dat vaak voor) komen pesterijen ook veelvoudig voor. Daar is wel een onderlinge machtsverhouding te ontdekken (bijv. bij een manager als pester en een stagiaire als slachtoffer). Die zouden in principe vervolgt kunnen worden vind ik. Een gevangenisstraf is dan natuurlijk onredelijk, maar een boete of een taakstraf is niet ondenkbaar.
Oud 06-11-2012, 17:15
Martiño
Martiño is offline
Waarom is een gevangenisstraf onredelijk? Er is sprake van psychische mishandeling, dat kan net zo erg zijn als fysieke mishandeling. Wmb kunnen daar best vergelijkbare straffen voor worden opgelegd, waarom het onderscheid?
Oud 06-11-2012, 17:20
Verwijderd
Het lijkt me lastig om dat zo makkelijk in 4 punten samen te vatten. De één kan veel beter tegen wat gepest dan de ander. Waar trek je de lijn? Zometeen krijg je weer dat mensen strafrechtelijk vervolgd gaan worden omdat iemand een slecht humeur heeft en net niet tegen een bepaald grapje kan.

Wat betreft scholen ligt het lastiger. Natuurlijk moeten dergelijke zaken beperkt en in de gaten gehouden worden, maar het probleem exclusief bij de pester zoeken lijkt mij in de long run onverstandig. De gepeste persoon zelf dient ook te veranderen, je kan niet altijd naar de meester/baas/overheid kijken om je te redden uit situaties waar je liever niet in zit.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 17:41
W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Citaat:
Waarom is een gevangenisstraf onredelijk? Er is sprake van psychische mishandeling, dat kan net zo erg zijn als fysieke mishandeling. Wmb kunnen daar best vergelijkbare straffen voor worden opgelegd, waarom het onderscheid?
om van niets tot gevangenisstraf over te gaan lijkt mij wat ver gaan. Ik zie die pest-wet er al niet erg snel komen ivm ons soft rechtssysteem , laat staan gevangenisstraffen. De pesters van Tim zijn een klasse apart maar in hoeverre kan je hun verantwoordelijk stellen voor de dood van Tim? Vooral als ze minderjarig waren. Die hebben vaak de gevolgen niet door..
Oud 06-11-2012, 17:48
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Welnee, we kunnen gewoon op de oude voet doorgaan. De pesters zijn gewoon gezonde kinderen en hen treft geen blaam. De ouders van de (sociaal zwakke) gepeste moeten hun kind daarentegen naar een assertiviteitstraining sturen zodat die ook eens tegen een leuke grap kan.
Oud 06-11-2012, 18:48
Verwijderd
Of ze zetten het kind op karate.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 18:58
Kitten
Kitten is offline
Het lastige is dat pesten vaak een vorm van sociaal onvermogen is bij de kinderen die het doen. Ze weten niet hoe ze met zichzelf moeten omgaan of binnen een groep en uiten dat op een ander. Andere kinderen trekken zich heel erg terug, of worden boos op ouders en docenten.

Kinderen die pesten en kinderen die gepest worden hebben ieder hulp nodig. Om te zorgen dat ze uiteindelijk gezonde volwassenen worden. Natuurlijk kan het zo zijn dat kinderen uiteindelijk last blijken te hebben van een psychische stoornis, maar ook dan is hulp noodzakelijk. Je lost het niet op door kinderen achter tralies te stoppen.
Oud 06-11-2012, 19:36
Verwijderd
Ik ben niet tegen pesten. Zonder pesten zouden er nog veel meer dikke kinderen zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 19:38
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Of ze zetten het kind op karate.
Ik heb nog een beter idee: mensen die door anderen worden benadeeld, moeten gewoon het recht in eigen hand nemen. Kunnen we gelijk het hele rechtssysteem afschaffen, scheelt ook weer geld .
Oud 06-11-2012, 20:04
gimmeyourcookie
gimmeyourcookie is offline
Ik werd zelf 6 jaar heel zwaar gepest. Het bleef niet beperkt tot gemene opmerkingen, uitsluiting of uitlachen, en ook niet beperkt tot één groepje; op een gegeven moment kon ik de straat niet meer op zonder herkend te worden (door mensen die ik nog nooit had gezien) en dan in het openbaar uitgescholden te worden. Jeugdvereniging, sportkamp, en natuurlijk school waren de hel, met die eerste 2 ben ik uiteindelijk helemaal opgehouden. Ik heb vanalles meegemaakt: klappen in het gezicht waar iedereen bij staat, gestolen geld en schoolspullen, wildvreemde kinderen die in mijn gezicht spuugden en me de meest verschrikkelijke dingen achterna riepen, ... En niemand die iets deed. Iedereen wist het, maar niemand deed iets. En nee, ik was niet zo iemand die dit allemaal stilhield en die alles zomaar liet gebeuren - ik heb het verteld aan de directeur, 7 leerkrachten, een leerlingenbegeleider. Ik heb teruggeslagen en mijn best gedaan niet te laten merken dat ik het me aantrok. Maar je kan niet op tegen zo'n overmacht. Ik ben niet dik, niet oerdom, niet arm, zo lelijk ben ik nou ook weer niet, en heb nooit iemand iets misdaan. Tot vandaag blijft de vraag "Waarom ik?" onbeantwoord.

Als ik dan hoor dat er "dan misschien toch wel" een wet tegen pesten zal ingevoerd worden, moet ik alleen maar glimlachen. Dat gaat dus echt níéts veranderen. De meeste kinderen die gepest worden, trekken hun mond niet open, en zij die het doen, worden niet serieus genomen. Ik heb het geprobeerd, dat praten met leerkrachten, de directie, mijn ouders. Ze vroegen me wel eens wie die pesters dan waren, maar ik kon toch moeilijk de hele school opsommen? Het resulteerde dus alleen in een klasgesprek "pesten is stout, pesten is fout". Mijn ouders geloofden na een tijdje dat het wel serieus was, maar tot vandaag hebben ze geen idee van hoe erg het al dan niet was.
En dan lees ik jullie reacties, en merk hoe vreemd pesten wel moet lijken voor iedereen. Neem nou het bericht hier boven me: "Ik ben niet tegen pesten. Zonder pesten zouden er nog veel meer dikke kinderen zijn." - je wordt niet opeens dunner door pesten, meestal worden dikke kinderen gewoon nóg dikker, of ze krijgen zo'n enge eetstoring en veranderen in een lopend geraamte. Hoe kunnen jullie nou zeggen dat pesten niet zo erg is?!

Feit is: met een wet schieten we niets op. Alleen in geval van geweld heb je een zaak, anders niet, omdat er gewoon niets te bewijzen valt. Tenzij je het opneemt, neem nou dat filmpje waar een Belgisch meisje gepest en geslagen wordt, dat door pesters op YouTube werd gezet en zelfs in Nederland het nieuws haalde.
Wat moet veranderen, is het beleid van de school, want die zouden een hele hoop problemen kunnen verhinderen als ze zouden willen. Met "pesten is stout, pesten is fout" kom je helemaal nergens, neem die leerlingen toch eens serieus!

Maar goed, ik heb gelukkig mijn leven niet laten verkloten door het pesten. Ik ben er zeker niet heelhuids vanaf gekomen - na 5 jaar heb ik het er soms nog steeds moeilijk mee - maar als je bedenkt wat ik zoal heb doorstaan, welke klappen ik al heb opgevangen en welke vernederingen ik maar gewoon heb moeten laten gebeuren, vind ik dat ik het nog verdomd goed verwerkt heb.
Oud 06-11-2012, 20:09
AzN
AzN is offline
Nee, alsof pesters erop uit zijn om iemand de dood in te jagen.. Waarschijnlijk hebben ze niet eens in de gaten gehad dat ze zo'n impact hebben gehad met hun pesterijen. Het lijkt misschien heel hard, maar eigenlijk is het ook een beetje de verantwoordelijkheid van het slachtoffer om aan het belletje te trekken wanneer het (naar hun gevoel) uit de hand loopt.
Oud 06-11-2012, 20:16
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Wat moet veranderen, is het beleid van de school, want die zouden een hele hoop problemen kunnen verhinderen als ze zouden willen. Met "pesten is stout, pesten is fout" kom je helemaal nergens, neem die leerlingen toch eens serieus!
Wat moet de school dan doen?

Je zegt ook dat (bijna) alle leerlingen je pesten. Wat dan?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 20:47
HomoSignificans
Citaat:
Waarschijnlijk hebben ze niet eens in de gaten gehad dat ze zo'n impact hebben gehad met hun pesterijen.
Ja hoor. Waar doen ze het anders om?
Oud 06-11-2012, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Het lijkt me lastig om dat zo makkelijk in 4 punten samen te vatten. De één kan veel beter tegen wat gepest dan de ander. Waar trek je de lijn? Zometeen krijg je weer dat mensen strafrechtelijk vervolgd gaan worden omdat iemand een slecht humeur heeft en net niet tegen een bepaald grapje kan.

Wat betreft scholen ligt het lastiger. Natuurlijk moeten dergelijke zaken beperkt en in de gaten gehouden worden, maar het probleem exclusief bij de pester zoeken lijkt mij in de long run onverstandig. De gepeste persoon zelf dient ook te veranderen, je kan niet altijd naar de meester/baas/overheid kijken om je te redden uit situaties waar je liever niet in zit.
Reverend heeft gelijk!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 21:16
Hawahaai
Hawahaai is offline
Praktisch gezien denk ik dat vooral de bewijslast lastig is bij pesten. Hoe vaak worden criminelen niet vrijgesproken van een 'duidelijk zichtbare' misdaad, omdat het bewijs niet sluitend is? Pesten gebeurt vaak onzichtbaar voor degenen die er vanuit hun professionele rol iets aan zouden moeten doen.

En al dat geblaat over 'er moeten protocollen komen'... op bijna iedere school vind je die, maar op papier en in praktijk zijn twee verschillende dingen.
En dan zijn er ook nog de kinderen die (in ieder geval op basisschoolleeftijd) bij alles roepen dat ze 'gepest' worden, terwijl de leerkracht daar met de beste wil van de wereld geen pesten in kan zien.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 22:16
Verwijderd
Citaat:
Ik heb nog een beter idee: mensen die door anderen worden benadeeld, moeten gewoon het recht in eigen hand nemen. Kunnen we gelijk het hele rechtssysteem afschaffen, scheelt ook weer geld .
wat
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 23:55
AzN
AzN is offline
Citaat:
Ja hoor. Waar doen ze het anders om?
- Uit verveling
- Om indruk te maken op klasgenoten
- Vanwege onzekerheid (bang om zelf gepest te worden)

...bijvoorbeeld.
Oud 07-11-2012, 14:28
gimmeyourcookie
Citaat:
Wat moet de school dan doen?

Je zegt ook dat (bijna) alle leerlingen je pesten. Wat dan?
Let wel: PesTTen. Verleden tijd. Zit niet meer op school, gelukkig maar.
En het staat toch allemaal in mijn bericht? Van uitlachen en uitsluiten, tot in het gezicht spugen en klappen krijgen, zelfs van jongeren die ik nog nooit eerder gezien had.

En wat de school moet doen, is klachten serieus nemen. Veel mensen kruipen stil in een hoekje opdat niemand zou weten dat ze gepest worden, maar daarmee maak je het waarschijnlijk alleen maar erger; ik héb m'n mond niet gehouden, ben bij de directeur en 7 leerkrachten geweest, en toch werd er helemaal geen actie ondernomen. We hadden wel eens zo'n anti-pestenklasgesprek, maar dat is al even suf als het klinkt.
Als scholen meldingen van pesten meteen zouden natrekken en actie ondernemen, dus bvb de betroffen pesters streng aanpakken en dan ook gelijk de ouders erbij betrekken, dan piepen die rotzakken wel even anders. Als zo goed als heel de school pest, wordt dit natuurlijk een stuk ingewikkelder, maar had men eerder iets gedaan, was het bij mij hoogstwaarschijnlijk nooit zo ver gekomen. Maar nooit of te nimmer werden bij ons leerlingen naar het secretariaat gestuurd, of werden de ouders op de hoogte gesteld - natuurlijk houdt het dan niet op! En dan zijn ze verrast als er iemand dan echt zo gefrustreerd is dat ie uit het leven stapt! Ik heb het zelf gelukkig niet gedaan, al heb ik het destijds wel eens overwogen.

Pesten wordt nog steeds door niemand serieus genomen, er wordt degene die wat durft te zeggen verweten dat hij/zij overdrijft, en dan zijn ze er klaar mee. Goed, je kan niemand dwingen elkaar leuk te vinden, maar je kan wel verhinderen dat ze elkaar afmaken.
Oud 07-11-2012, 14:32
gimmeyourcookie
Citaat:
- Uit verveling

...bijvoorbeeld.
Maar iedereen wéét wel wat hij de ander ermee aandoet. Misschien niet in hoeverre ze dat doen, maar wel zo, dat de ander ermee zo hard mogelijk mee gekwetst wordt.
Je kan me niet vertellen dat ze helemaal geen besef hebben van wat ze de ander aandoen als ze iemand de meest verschrikkelijke dingen achterna roepen, in iemands gezicht spugen, iemand slaan, ...
Oud 07-11-2012, 16:16
ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Citaat:
Stel je niet aan man

Eén van de beste manieren om pesterijen te beëindigen op de basisschool of middelbare school is wanneer iemand die gespest wordt eens goed uithaalt naar pestkoppen. Natuurlijk werkt dit niet altijd en zal het soms tot een escalatie leiden, maar vaak genoeg leren pestkoppen dan wel dat het doelwit toch wel gevaarlijk is. En een paar klappen krijgen is echt niet zo erg.
Oud 07-11-2012, 17:46
HomoSignificans
Citaat:
- Uit verveling

...bijvoorbeeld.
Gemene mensen kunnen best uit verveling of onzekerheid gaan pesten, of om indruk te maken, maar dat betekent niet dat ze niet weten wat ze doen.
Oud 07-11-2012, 18:05
Martiño
Martiño is offline
Soms hebben mensen niet door dat wat ze doen een ander pijn doet (omdat die het niet laat blijken), of sluipt pesten er in. Er zijn legio voorbeelden (niet alleen op scholen, maar ook in het werkende leven) waarbij plagerijen langzaam uitgroeien tot ernstige pestsituaties, al dan niet waarbij 'de groep' één persoon te pakken neemt, of een of enkele mensen een persoon ongemerkt pesten.

En de oplossing ligt natuurlijk aan twee kanten. De gepeste moet op een gegeven moment voor zich opkomen: duidelijk maken aan de pesters dat hij het niet tolereert, of als dat niet helpt, hulp kunnen inschakelen, om zichzelf weerbaarder te maken of om de pesters een halt toe te roepen als het niet anders kan (of ze laten inzien dat wat ze doen niet goed is). Die hulp moet er dan ook wel zijn natuurlijk.
Maar dat neemt niet weg dat de pesters degenen zijn die de schade toebrengen en dat in veel gevallen ook goed weten, of niet goed nadenken en zich niet inleven in de gepeste. Zij voeren de daad uit, uit eigen wil, en dat maakt het dat ze daar ook verwijtbaar zijn en moeten gewoon aangesproken kunnen worden.

En als pesten echt uitloopt op serieuze (al dan niet blijvende) psychische schade, dan zou je kunnen spreken van mishandeling ja. Als iemand weggepest wordt op een school of een bedrijf zijn het de pesters die de schade toebrengen, en niet degene die gepest wordt. De pesters zijn niet gedwongen, ze deden het met hun volle verstand, uit vrije wil, zonder dwang of excuus. En als je iets met je volle verstand en uit vrije wil doet, dan moet je daar ook verantwoording over kunnen afleggen.
Oud 07-11-2012, 19:09
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Let wel: PesTTen. Verleden tijd. Zit niet meer op school, gelukkig maar.
En het staat toch allemaal in mijn bericht? Van uitlachen en uitsluiten, tot in het gezicht spugen en klappen krijgen, zelfs van jongeren die ik nog nooit eerder gezien had.

En wat de school moet doen, is klachten serieus nemen. Veel mensen kruipen stil in een hoekje opdat niemand zou weten dat ze gepest worden, maar daarmee maak je het waarschijnlijk alleen maar erger; ik héb m'n mond niet gehouden, ben bij de directeur en 7 leerkrachten geweest, en toch werd er helemaal geen actie ondernomen. We hadden wel eens zo'n anti-pestenklasgesprek, maar dat is al even suf als het klinkt.
Als scholen meldingen van pesten meteen zouden natrekken en actie ondernemen, dus bvb de betroffen pesters streng aanpakken en dan ook gelijk de ouders erbij betrekken, dan piepen die rotzakken wel even anders. Als zo goed als heel de school pest, wordt dit natuurlijk een stuk ingewikkelder, maar had men eerder iets gedaan, was het bij mij hoogstwaarschijnlijk nooit zo ver gekomen. Maar nooit of te nimmer werden bij ons leerlingen naar het secretariaat gestuurd, of werden de ouders op de hoogte gesteld - natuurlijk houdt het dan niet op! En dan zijn ze verrast als er iemand dan echt zo gefrustreerd is dat ie uit het leven stapt! Ik heb het zelf gelukkig niet gedaan, al heb ik het destijds wel eens overwogen.

Pesten wordt nog steeds door niemand serieus genomen, er wordt degene die wat durft te zeggen verweten dat hij/zij overdrijft, en dan zijn ze er klaar mee. Goed, je kan niemand dwingen elkaar leuk te vinden, maar je kan wel verhinderen dat ze elkaar afmaken.
Ik bedoelde welke maatregelen een school zou moeten nemen indien er tientallen/honderden leerlingen zijn die iemand pesten, maar dat heb je nu toegelicht.

Ik denk dat er zeker scholen zijn die pesten serieus/serieuzer nemen. Overigens kun je over pesten en het niet-handelen door de school ook altijd klagen bij een onafhankelijke klachtencommissie (zie de schoolgids van de school). Als die eens wat meer klachten zouden krijgen, kunnen ze ook meer druk uitoefenen op scholen om er iets aan te doen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 19:22
Verwijderd
Het is natuurlijk erg wat er is gebeurt bij Tim. Maar wie zegt dat alles wel klopt. Het is natuurlijk een groot probleem het pesten onder kinderen. Maar de kinderen van de school vonden hem al een rare kerel. Ze zeggen zelf dat er niet enrom erg werd gepest, en de ouders hebben niks in de gaten?
Als je gepest wordt dan hebben je ouders dat toch echt wel door hoor?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 23:48
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Het is natuurlijk erg wat er is gebeurt bij Tim. Maar wie zegt dat alles wel klopt. Het is natuurlijk een groot probleem het pesten onder kinderen. Maar de kinderen van de school vonden hem al een rare kerel. Ze zeggen zelf dat er niet enrom erg werd gepest, en de ouders hebben niks in de gaten?
Als je gepest wordt dan hebben je ouders dat toch echt wel door hoor?
Ehhhh... kinderen die gepest worden (of mensen die gepest worden in het algemeen) verbergen dat juist heel vaak voor hun omgeving omdat ze zich schamen (en soms ook omdat ze niet serieus worden genomen en het wordt afgedaan met "oh, ze bedoelen het niet zo" of dat ze maar wat sterker in hun schoenen moeten staan).
Pesten gebeurt vaak juist stiekem (of mensen negeren het). En als de kinderen van de school hem een rare kerel vinden is dat juist een teken dat hij een buitenbeentje was en dan is de kans ook groter dat hij gepest werd.
Oud 08-11-2012, 02:24
Verwijderd
Citaat:
Nee. Ouders moeten hun kind weerbaar maken.
En kinderen moeten ook weer weerbaar mogen zijn.
"Oh, je wordt gepest? Je moet ze negeren dan gaat het vanzelf wel over."

Van dat soort politiek correcte slap gelul gaat niemand vooruit. ik bedoel he-

Citaat:
Hellend vlak. Ben je aan het trollen of geloof je serieus dat een vechtpartijtje in de puberjaren even erg is als een volwassene die alles op die manier oplost?

Laatst gewijzigd op 08-11-2012 om 02:33.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2012, 13:30
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Stel je niet aan man

Eén van de beste manieren om pesterijen te beëindigen op de basisschool of middelbare school is wanneer iemand die gespest wordt eens goed uithaalt naar pestkoppen. Natuurlijk werkt dit niet altijd en zal het soms tot een escalatie leiden, maar vaak genoeg leren pestkoppen dan wel dat het doelwit toch wel gevaarlijk is. En een paar klappen krijgen is echt niet zo erg.
Gepeste kinderen zijn fysiek minder sterk, en altijd in een situatie waarin ze de enige zijn tegen een groep. Denk je nou echt dat uithalen gaat werken?

Kom op zeg.
Oud 08-11-2012, 13:39
Verwijderd
Ja dat helpt
Met citaat reageren
Oud 08-11-2012, 15:18
Verwijderd
Citaat:
Gepeste kinderen zijn fysiek minder sterk, en altijd in een situatie waarin ze de enige zijn tegen een groep. Denk je nou echt dat uithalen gaat werken?

Kom op zeg.
Citaat:
Ja dat helpt
Quoted want ervaring
Met citaat reageren
Oud 08-11-2012, 15:23
michvde
michvde is offline
nee, stel. je word gepest door een jongen van drie jaar ouder met een groep van allemaal kinderen van drie jaar ouder. dan gaat uithalen toch niet helpen. dan zien ze eerder dat een slachtoffer iteressant is en dan willen ze wel eens vaker actie zien.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2012, 16:51
Verwijderd
Dan haal je niet hard genoeg uit.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2012, 20:31
Verwijderd
Citaat:

Met citaat reageren
Oud 09-11-2012, 16:35
ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Citaat:
Gepeste kinderen zijn fysiek minder sterk,
Dan de pestkop? Je beweert met deze zin dat dit altijd het geval is, wat een ongelofelijke onzin. En zelfs als dit het geval is, dan hoeft iemand die plotseling uithaalt niet een gevecht te verliezen. Het gaat erom dat er een boodschap gestuurd wordt, soms kan dit escalerend werken, maar ik denk dat de pestkop vaak genoeg daarna de gepeste met rust gaat laten. En de meelopers zullen een stuk voorzichtiger zijn, omdat ze weten dat ook zij eens aan de beurt kunnen zijn.

Citaat:
en altijd in een situatie waarin ze de enige zijn tegen een groep. Denk je nou echt dat uithalen gaat werken?

Kom op zeg.
Ja, aldus eigen ervaring. Een vriend op de basisschool werd flink gepest, tot hij uithaalde. Daarna werd hij nog wel buitengesloten, maar het getreiter is grotendeels verdwenen.

Uiteraard werkt uithalen niet altijd en kan het soms juist het tegenovergestelde effect hebben, maar ik zou het iedereen die alle andere opties heeft uitgeprobeerd kunnen aanraden.
Oud 09-11-2012, 18:05
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Dan de pestkop? Je beweert met deze zin dat dit altijd het geval is, wat een ongelofelijke onzin. En zelfs als dit het geval is, dan hoeft iemand die plotseling uithaalt niet een gevecht te verliezen. Het gaat erom dat er een boodschap gestuurd wordt, soms kan dit escalerend werken, maar ik denk dat de pestkop vaak genoeg daarna de gepeste met rust gaat laten. En de meelopers zullen een stuk voorzichtiger zijn, omdat ze weten dat ook zij eens aan de beurt kunnen zijn.
Nee, maar wel meestal. Pestkoppen pikken als ze enigzins verstand hebben niet een bodybuilder als pispaaltje eruit. Of iemand die populair is omdat ie goed is in sporten, ofzo. De vraag is natuurlijk welke boodschap gestuurd wordt. Als de boodschap is dat een gepest iemand weliswaar uit kan halen, maar dan al snel met een bloedneus moet afdruipen, dan lijkt het me niet te helpen. Of als de gepeste peroon straf krijgt van de juf omdat hij begon met slaan, bijvoorbeeld.

Citaat:
Ja, aldus eigen ervaring. Een vriend op de basisschool werd flink gepest, tot hij uithaalde. Daarna werd hij nog wel buitengesloten, maar het getreiter is grotendeels verdwenen.

Uiteraard werkt uithalen niet altijd en kan het soms juist het tegenovergestelde effect hebben, maar ik zou het iedereen die alle andere opties heeft uitgeprobeerd kunnen aanraden.
Tja, als last resort. Maar laten we als maatschappij nou eerst eens zorgen dat er alles aan gedaan wordt om pesten te voorkomen en dat pestkoppen worden aangepakt.
Oud 10-11-2012, 01:08
arPos
arPos is offline
Citaat:
Vanwege de subjectieve aard van het beoordelen ervan.

Tot waar moet men: "maar wat kunnen hebben" en waar wordt het "psychische mishandeling van een zodanige aard"
Oud 11-11-2012, 19:38
Mistertween
Mistertween is offline
Ik kan je helpen met pesterijen en/of van uw kind

edit: Nee. Dat kan je niet.

Laurens

Laatst gewijzigd op 12-11-2012 om 07:46. Reden: dit is dus niet de bedoeling
Met citaat reageren
Oud 11-11-2012, 21:14
Verwijderd
Toch kan ik me nooit van het gevoel losmaken dat de gepeste het over zichzelf afroept- al dan niet deels-.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 04:14
Verwijderd
Citaat:
Als de boodschap is dat een gepest iemand weliswaar uit kan halen, maar dan al snel met een bloedneus moet afdruipen, dan lijkt het me niet te helpen. Of als de gepeste persoon straf krijgt van de juf omdat hij begon met slaan, bijvoorbeeld.
Dat is het punt niet, het laatste wat pesters verwachten is dat een 'timide slachtoffertje' opeens begint te meppen.

We hebben het hier overigens over middelbare school leeftijd, niet over basisscholieren. Straf van de juf? Denk eerder aan gesprekjes bij decanaat en weet ik veel wat met papa en mama.

Citaat:
Toch kan ik me nooit van het gevoel losmaken dat de gepeste het over zichzelf afroept- al dan niet deels-.
Zeker waar, het is vaak niet om 'niets', hoewel het doorgaans erg lullige dingetjes zijn. De kleinste zijn, een bril dragen, dat soort dingen. Je kan de schuld niet echt bij een slachtoffer neerleggen.

Laatst gewijzigd op 12-11-2012 om 06:14.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 04:16
Verwijderd
Citaat:
Ik kan je helpen met pesterijen en/of van uw kind

(...)

Laurens
ITG detected.

Tenzij je ze een kop thee aanbied en ik het totaal fout heb bied je iets aan wat zeer illegaal is, als je het al echt meent, komt bij dat er voor een 13-14 jarige niet veel sancties staan op een vechtpartijtje anders dan een foei en het schoolplein aanvegen. misschien een weekje schorsing. Voor volwassenen gelden toch wat andere normen, zoals wetboeken etc.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 17:47
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Pesten is veel te leuk, kom op zeg dadelijk moet je ook de kneusjes eerst kiezen bij gym
Oud 12-11-2012, 20:45
Verwijderd
Ik zou er een scholierenstaking om opzetten. Gooi het onder vrijheid van meningsuiting.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 21:53
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Dat is het punt niet, het laatste wat pesters verwachten is dat een 'timide slachtoffertje' opeens begint te meppen.

We hebben het hier overigens over middelbare school leeftijd, niet over basisscholieren. Straf van de juf? Denk eerder aan gesprekjes bij decanaat en weet ik veel wat met papa en mama.
Waarom heb je het alleen over middelbare scholieren? Anyway, mij lijkt dat terugslaan alleen indruk wekt als het echt effect heeft. En dat heeft het evenmin als je gesprekken met de decaan of de ouders hebt.
Oud 13-11-2012, 13:44
Verwijderd
Citaat:
Waarom heb je het alleen over middelbare scholieren? Anyway, mij lijkt dat terugslaan alleen indruk wekt als het echt effect heeft. En dat heeft het evenmin als je gesprekken met de decaan of de ouders hebt.
Omdat pesten op de middelbare scholen (en daar voorbij) heel anders is dan pesten op de basisschool.

Lees het nog eens (en verder terug), ik ben gepest, ik heb dit toegepast, bij mij werkte het. Bij anderen ook.

Waar jij je 'kennis' hierover vandaan haalt anders dan een onderbuikgevoel en/of drang het politiek correct op te lossen weet ik niet.
Verder zijn die gesprekken met de decaan heel nuttig, het maakt het allemaal wat serieuzer, doordat je op dat punt aankomt zal er sneller wat aan het hele pesten gedaan worden.

Je kan wel een beetje bang gaan lopen doen en ze negeren of wat dan ook, maar hoe ver brengt dat je?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2012, 13:48
Vowel
Vowel is offline
Havock heeft natuurlijk gelijk. Pesters willen een makkelijk slachtoffer. Als je laat merken dat je niet zomaar op je laat zitten en terug zult meppen, dan zoeken ze wel iemand anders. Dat lost het probleem overigens niet op, want dan is iemand anders de pineut, maar voor individuele slachtoffers helpt het wel degelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2012, 16:41
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Gemiddeld genomen denk ik dat het wel effect heeft.
Oud 13-11-2012, 18:35
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Omdat pesten op de middelbare scholen (en daar voorbij) heel anders is dan pesten op de basisschool.

Lees het nog eens (en verder terug), ik ben gepest, ik heb dit toegepast, bij mij werkte het. Bij anderen ook.
Nouja, bij anderen (mij bijvoorbeeld) niet. Daarnaast legt het het risico en de verantwoordelijkheid bij het gepeste kind, en geeft het de boodschap af dat geweld de manier is om problemen op te lossen. Plus, zoals aangegeven, het verlegt de aandacht van de pester naar een ander, en beeindigt het pesten dus niet.

Verder, dat pesten op de middelbare school heel anders is (hoe anders?) dan op de basisschool, betekent niet dat het belangrijker is om er iets aan te doen.

Citaat:
Verder zijn die gesprekken met de decaan heel nuttig, het maakt het allemaal wat serieuzer, doordat je op dat punt aankomt zal er sneller wat aan het hele pesten gedaan worden.
Dat ligt dus aan de insteek van het gesprek - dat moet zijn: waarom pest wie, en wat doen we eraan - niet: waarom slaat iemand iemand anders, en wat doen we eraan. Trouwens, je kunt als gepeste ook zelf naar de decaan/ mentor/whatever stappen, zonder eerst iemand te slaan.

Citaat:
Je kan wel een beetje bang gaan lopen doen en ze negeren of wat dan ook, maar hoe ver brengt dat je?
Valse dichotomie.
Reageren

Regels voor berichten