Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2012, 10:56
Deeeewi
Hoi,
Ik moet voor kunstgeschiedenis een opdracht doen.
Ik moet de familie "Medici" (rijke, machtige familie uit de renaissance) verslaan. (niet écht, in een verslag natuurlijk).
Ik heb géén idee hoe ik dit moet aanpakken. Iemand een idee over hoe ik ze kan 'verslaan'? (We moeten gebruik maken van bijvoorbeeld hun beste kunstenaar omkopen ofzo, we mogen niemand vermoorden)
Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2012, 10:58
Deeeewi
Citaat:
Hoi,
Ik moet voor kunstgeschiedenis een opdracht doen.
Ik moet de familie "Medici" (rijke, machtige familie uit de renaissance) verslaan. (niet écht, in een verslag natuurlijk).
Ik heb géén idee hoe ik dit moet aanpakken. Iemand een idee over hoe ik ze kan 'verslaan'? (We moeten gebruik maken van bijvoorbeeld hun beste kunstenaar omkopen ofzo, we mogen niemand vermoorden)
Alvast bedankt
Met verslaan bedoel ik dus ze van hun machtige troon afstoten
Met citaat reageren
Oud 10-11-2012, 12:06
Gitte v
Gitte v is offline
Dan moet je dus informatie over deze familie zoeken en kijken waar de zwakke plekken zitten.
Oud 11-11-2012, 19:29
Verwijderd
De truc is inderdaad om te kijken waardoor De Medici zich onderscheidden van andere families. Waar haalden ze hun macht vandaan, wat was gevaarlijk voor ze en welke gekke toevalligheden in de geschiedenis kun je naar je hand zetten?

Op welk punt in de geschiedenis moet je ze verslaan?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 20:28
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
De Medici hebben op het gebied van kunst een toonaangevende rol gespeeld. Ze hadden belangrijke kunstenaars in dienst als: Brunelleschi, Donatello, Michelangelo, Botticelli en Giovanni Boccaccio. Hierdoor hadden ze fancy beelden in de tuin, mooie gebouwen en schilderijen. Daar pronkte ze mee en dat gaf ze aanzien. Je zou kunnen zorgen dat die kunstenaars bij jou in dienst komen en zo jou meer aanzien geven.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2012, 09:02
Verwijderd
De reden dat ze die kunstenaars kunnen betalen is dat ze echt smerig veel geld hadden. Ik zou, mocht ik ze toch moeten verslaan, ze willen raken waar het echt pijn doet. Dat is in de geldbuidel. Vroeg in het ontstaan van de familie zou ik hopen op wat schandalen om zo hun huwelijkspositie flink te verslechteren, want dat is de voornaamste bron geweest in hun tocht naar de macht. Ook zijn ze groot geworden met de wolhandel, dan zou je moeten inzetten op een alternatief als katoen of vlas.
De Albizzi en Strozzi waren op dat moment nog belangrijkere families, dus vanuit daar zou je het beste een offensief kunnen plannen, zoals een verbod op wolhandel. In 1400 is de hele familie, behalve twee, verbannen van het nemen van politieke posities. Op dat punt zou je eigenlijk even goed de hele familie moeten verbannen, want onkruid roei je alleen uit als je alles er uit trekt In de vijftiende eeuw verzamelden ze al snel flink wat geld om zich heen en dan is het een stuk lastiger om ze een hak te zetten, vooral omdat er toentertijd capabele mensen aan het hoofd van de familie stonden. Ergens tussen Piero en Lorenzo di Medici zit ook een flinke zwakke plek maar dat is te complex om nu te fileren.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2012, 11:09
Verwijderd
Overigens heeft de De Medici familie ook een aantal pausen geleverd, wat in die tijd ook erg belangrijk was. Uiteraard hadden ze ook nogal wat kardinalen, maar goed, dat moet ook wel anders kun je ook geen pausen leveren.

Wat Uitzicht zegt klopt heel erg, als je ze wil verslaan zul je moeten richten op schandalen binnen de familie waardoor ze geen kandidaat meer zullen zijn voor kardinaal/paus en ze vervolgens raken op financieel gebied.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2012, 11:33
Verwijderd
Mja, in de vijftiende eeuw hadden ze geld, dus macht, en de kerk liftte daar graag op mee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten