Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2013, 20:25
Starbucks-
Starbucks- is offline
Ik begrijp het hele verhaal rond mitose en meiose niet het klinkt allemaal zo simpel, maar als de vraag in een context verstopt zit, weet ik het gewoon niet. Vooral met vragen over de hoeveelheden DNA die aanwezig zijn in de dochtercellen heb ik gewoon helemaal fout.

Dus, zijn deze aannames van mij goed?

- Bij mitose deelt een chromosoom zich in twee chromatiden (dit is dus DNA-replicatie? Bestaat één chromosoom dus uit 2 chromatiden?)

- De enkele chromatiden zijn identiek?

Vervolgens staat in het boek: ''hierna gaan de chromatiden zich spiraliseren, de chromosomen worden korter en dikker''.

Hoe gaan ze van chromatiden naar chromosomen? Een chromosoom bestaat toch uit 2 chromatiden?

- Dus nadat van een chromosoom een chromatide naar iedere pool is gegaan, kopieert het DNA zich(?) waardoor elk chromatide nu een afzonderlijk chromosoom is?

- Volgens het boek: ''Bij meiose gaat 1 chromosoom naar iedere pool''. Dus hier gaan de chromosomen niet uit elkaar in 2 chromatiden, maar ontstaan meteen twee cellen.

Heeft iemand misschien een handig ezelsbruggetje om het verschil tussen de 2 te onthouden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2013, 20:41
Verwijderd
Chromosomen bevatten een bepaalde hoeveelheid erfelijke informatie. Als deze informatie verdubbeld wordt, ontstaat een chromosoom met twee keer dezelfde erfelijke informatie, nu bestaat de chromosoom dus uit twee chromatiden (die dus identiek zijn). Bij de mitose worden deze chromatiden uit elkaar getrokken en zo wordt iedere chromatide dus een chromosoom. Dat is ook het doel van mitose: het verdubbelen van het erfelijke materiaal, zodat een cel kan splitsen.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2013, 20:42
Verwijderd
Mag ik vragen in welke klas je zit? Als je op je toetsen een binas mag gebruiken, kan dat soms ook al handig zijn om overzicht te houden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten