Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2012, 13:07
LizViicious
LizViicious is offline
Wie kent ze niet?

De mensen die op het HBO zitten en een economische opleiding doen en dan klagen dat hun opleiding moeilijk is..
die mensen hoor je vierkant uit te lachen, want het enige wat je daar hoeft te doen is gewoon het boek in je kop stampen en klaar, vaak ook gemakkelijke dingen.
Nou doe ik zelf niveau 4 Vliegtuigtechniek Avionica en ik kan je 100% garanderen dat ze opleiding 10 keer zwaarder is dan de mensen die die ik hierboven aangaf.
Ik hoor het zelf ook van mensen die HBO doen en dit zeggen.

Maar hoe dan ook, ik haat mensen die HBO doen en ermee pronken terwijl het een fucking makkelijk opleiding is. ( economische sector )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2012, 14:13
Em.
Em. is offline
Ik vind je erg denigrerend overkomen. Dat je dénkt dat die opleiding niet moeilijk is/veel makkelijker is dan die van jou, maakt toch nog niet dat iemand die die opleiding doet het ook makkelijk vindt? Misschien is het voor sommige mensen wel degelijk een hele lastige opleiding, misschien nog wel lastiger dan jouw opleiding voor jou is. Dat soort dingen verschillen per persoon, zo is voor het voor mij héél moeilijk om topsporter te worden, terwijl het voor een ander misschien weer zoveel moeite heeft met wiskunde. Wat makkelijk en wat moeilijk is ligt ook aan wie je bent en wat je kan.

En sowieso is aanmoedigen mensen uit te lachen met 'haha jullie zijn fucking dom' niet echt een manier om aardig gevonden te worden. En ik bet
Oud 25-11-2012, 15:18
Martiño
Martiño is offline
Ten eerste: aan 'haat aan' doen we hier niet
Ik denk dat je eigenlijk ook niet goed beseft wat het HBO inhoudt. Het is een hele andere manier van leren dan MBO.

De moeilijkheidsgraad verschilt per studie (ook bij de economische studies!) en per student. Er zijn heel veel economische studies op het HBO, je kunt ze niet over één kam scheren. Ik heb zelf een technische en een medische studie gevolgd op het HBO en dat was beiden gewoon hard en veel werken en leren.

Of een studie of opleiding makkelijk/moeilijk is heeft te maken met het niveau van de student. Dat is zo op het MBO, het HBO en de universiteit. Sommige studenten hebben weinig moeite met de universiteit, terwijl anderen er enorm hard voor moeten werken. En op het MBO is het hetzelfde, sommigen fietsen er makkelijk doorheen, anderen moeten er heel hard voor werken.
Dat zegt niet alleen iets over hoe makkelijk of moeilijk een studie is, maar ook over het niveau en de vaardigheden van de student. De een is goed in techniek of wetenschap, de ander is goed in economie of talen. De een is meer een denker, de ander is meer een doener. Dat bepaalt ook hoe makkelijk of moeilijk jij iets vindt.

En dan de studielast. Ik kan me voorstellen dat je voor een technische MBO-opleiding veel uren moet maken, en dat het op het HBO minder lijkt. Maar dat komt omdat veel HBO-studies ook uitgaan van de eigen verantwoordelijkheid van de student: zelf je tijd indelen, zelf verantwoordelijk zijn voor je resultaten, zelf extra uren maken. Je kunt er iets van maken door er veel tijd in te steken en je best te doen om uit te blinken, (dat geldt overigens voor MBO, HBO en WO, en voor alle vakgebieden).
Oud 25-11-2012, 15:34
Verwijderd
MBO is middelbaar niveau, HBO is hoger niveau. Dan zijn er nog een hoop voorwaarden voor waarom de ene opleiding moeilijker of makkelijker is voor een specifiek persoon, maar HBO is afgestemd op lastiger zijn dan MBO.

Het klinkt eerder alsof een HBO'er denigrerend tegen jou was, en je nu probeert hetzelfde te doen. Het zorgt er niet voor dat de situatie verandert, of dat jij je op langere termijn beter voelt na afkraken. En het is gewoonweg niet zo'n handige stelling om te verdedigen.

Waarom is dit betoogtopic nog open?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2012, 15:40
Martiño
Martiño is offline
Waarom zou ik het moeten sluiten? Dit ís het subforum studiezaken.

TS wil duidelijk zijn/haar ei kwijt, en als wij kunnen helpen door iets uit te leggen, dan is dat prima. Als er geen interesse meer in is zakt het wel weg.
Oud 25-11-2012, 15:46
Verwijderd
Omdat een ei kwijt kunnen niet behoort tot de studiezaken?

We hebben een aantal regels opgesteld voor het beleid, die de sfeer en het niveau van dit forum ten goede komen.
•Topics met alleen een mededeling worden gesloten. Hierover kun je geen discussie voeren. Maak je er nog creatief een vraag bij, dan heb je nog kans dat je topic open blijft.

Een keer de uitleg over MBO/HBO is wel genoeg en ik nam aan dat het daarmee ook wel klaar was TS is vooral gefrustreerd en krijgt nu telkens dezelfde nuancering die Em. al heeft aangedragen, weinig discussie over mogelijk.Mij maakt het niks uit hoor, ik was gewoon verbaasd.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2012, 09:52
Verwijderd
Citaat:
Omdat een ei kwijt kunnen niet behoort tot de studiezaken?
Hij kan anders ook nog naar Flora en Fauna...

Ontopic: 'moeilijk' is geen objectief meetbaar begrip. Daarmee loopt de discussie al rap op zijn einde.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2012, 14:47
Em.
Em. is offline
Citaat:
Ontopic: 'moeilijk' is geen objectief meetbaar begrip. Daarmee loopt de discussie al rap op zijn einde.
Niet? Volgens mij is het wel een beetje te meten door 1000 willekeurige geselecteerde mensen x aantal uur te geven om iets te leren en dan na dat aantal uur te kijken wie het kan en wie niet. Zo zou je volgens mij wel een aardig beeld kunnen krijgen van wat lastig is en wat niet (als maar 2 mensen het na 100 uur kunnen is het lastiger dan als 999 mensen het na 100 uur kunnen). Wat dan voor het individu daadwerkelijk moeilijker is, is wel aan het individu, maar in het algemeen kun je denk ik wel stellen dat a gemiddeld moeilijker is dan b.
Oud 26-11-2012, 15:06
Verwijderd
Statistiek zegt nooit iets over het individu, dus daar zou ik niet aan beginnen. Natuurlijk kun je gemiddeldes opstellen van wat 'moeilijk' is, maar dat wordt gemeten aan de hand van maar een dimensie van vaardigheden. Dat doe je terecht. Maar die 2 mensen die vaardigheid x onder de knie krijgen na 100 uur terwijl niemand anders het kan, kunnen weer iets dat door velen als makkelijk wordt beschouwd, moeilijk vinden. (Bah, wat een gedrocht) WO zou moeilijker zijn dan MBO, maar voor sommige mensen zal het MBO ongetwijfeld moeilijker zijn dan het WO. Hoe een bepaald individu dus op een probleem (zoals succesvol volgen van het WO) is niet alleen uit de statistiek te halen, denk ik. Moeilijk is een waarde die we aan iets toekennen, waardoor het voor mij als glad ijs aanvoelt om daarmee te spelen
Met citaat reageren
Oud 26-11-2012, 19:45
arPos
arPos is offline
Niveau 4 avionica, zeevaart e.d. zijn veel breder en zwaarder dan de meeste specifieke HBO studies, vaak moet je naast vakkennis ook leiding kunnen geven en verantwoording dragen, heb je een gewoon en een specifiek (jargon) talenpakket en moet je (om bij de 2 hierboven te blijven) naast praktijkkennis ook enorm veel theorie hebben over bijvoorbeeld motormechanieken, electronica.
Je moet kunnen lassen maar ook de lastheorie kennen, je moet met pneumatica en hydrauliek kunnen werken maar óok de theorie kennen, doorgaans lijdt dit tot blokweken van half 9 tot 18:10 op dagelijkse basis met inderdaad nog flink wat werk voor thuis over.

Ik zou het persoonlijk genuanceerder zeggen dan jou en niet "moeilijk" gebruiken maar breed.
Want ik ken dus ook mensen die met mij op de opleiding hebben gezeten en daarna HBO zijn gaan doen die er bij blijven dat zeevaart veel moeilijker was vanwege de breedte van je competentiepakket.
Ik neem aan dat zoiets voor avionica ook zal gelden.

Maar wordt er maar niet te boos over, zo'n vak ik heel specifiek en laat zich moeilijk vergelijken met (om maar wat te zeggen) "een studie economie"
Oud 29-11-2012, 10:18
Verwijderd
HBO is ook niet zo'n overdreven hoog niveau, mensen die instromen op de uni na hun P/hele HBO opleiding, hoor je vaak na 1,2 werkgroepen al zeggen dat het denkniveau op de uni qua toepassing veel hoger ligt. En dat ze op HBO veel meer alleen hoefden te stampen.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2012, 11:35
Martiño
Martiño is offline
Ook dat verschilt sterk per studie en per student. Ik ken ook mensen die een universitaire studie zonder al te veel moeite afronden.
Oud 30-11-2012, 18:47
Verwijderd
Er zijn ook zat mensen die jouw beperkte vliegtechniek opleidinkje lachwekkend simpel vinden. Daarnaast begrijp ik dat je zelf geen hbo hebt gehad en dat geraas niets anders is dan speculatie uit onwetendheid.

Al met al maak je een ongewassen en kinderachtige indruk en moet ik een beetje lachen op je vermeende superioriteit.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Ook dat verschilt sterk per studie en per student. Ik ken ook mensen die een universitaire studie zonder al te veel moeite afronden.
Ja, dus? Dat ligt dan waarschijnlijk meer aan hun, dan aan de opleiding. HBO is meer puur leren, universitair meer toepassen. Dat is toch gewoon een feit?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 12:28
arPos
arPos is offline
correct.
Oud 02-12-2012, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Wie kent ze niet?

De mensen die op het HBO zitten en een economische opleiding doen en dan klagen dat hun opleiding moeilijk is..
die mensen hoor je vierkant uit te lachen, want het enige wat je daar hoeft te doen is gewoon het boek in je kop stampen en klaar, vaak ook gemakkelijke dingen.
Nou doe ik zelf niveau 4 Vliegtuigtechniek Avionica en ik kan je 100% garanderen dat ze opleiding 10 keer zwaarder is dan de mensen die die ik hierboven aangaf.
Ik hoor het zelf ook van mensen die HBO doen en dit zeggen.

Maar hoe dan ook, ik haat mensen die HBO doen en ermee pronken terwijl het een fucking makkelijk opleiding is. ( economische sector )

Mensen die op de HBO zitten willen/moeten mss voor hun beroep die opleiding doen er is niets mis mee met een beetje klagen. Ik geloof niet dat je er veel last van hebt als die mensen over hun opleiding klagen. En haten is verkeerd zonder een goede reden.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2012, 14:40
Verwijderd
Ik vind hbo wel hoog
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 23:06
Vice
Vice is offline
Citaat:
Ten eerste: aan 'haat aan' doen we hier niet
Ik denk dat je eigenlijk ook niet goed beseft wat het HBO inhoudt. Het is een hele andere manier van leren dan MBO.

De moeilijkheidsgraad verschilt per studie (ook bij de economische studies!) en per student. Er zijn heel veel economische studies op het HBO, je kunt ze niet over één kam scheren. Ik heb zelf een technische en een medische studie gevolgd op het HBO en dat was beiden gewoon hard en veel werken en leren.

Of een studie of opleiding makkelijk/moeilijk is heeft te maken met het niveau van de student. Dat is zo op het MBO, het HBO en de universiteit. Sommige studenten hebben weinig moeite met de universiteit, terwijl anderen er enorm hard voor moeten werken. En op het MBO is het hetzelfde, sommigen fietsen er makkelijk doorheen, anderen moeten er heel hard voor werken.
Dat zegt niet alleen iets over hoe makkelijk of moeilijk een studie is, maar ook over het niveau en de vaardigheden van de student. De een is goed in techniek of wetenschap, de ander is goed in economie of talen. De een is meer een denker, de ander is meer een doener. Dat bepaalt ook hoe makkelijk of moeilijk jij iets vindt.

En dan de studielast. Ik kan me voorstellen dat je voor een technische MBO-opleiding veel uren moet maken, en dat het op het HBO minder lijkt. Maar dat komt omdat veel HBO-studies ook uitgaan van de eigen verantwoordelijkheid van de student: zelf je tijd indelen, zelf verantwoordelijk zijn voor je resultaten, zelf extra uren maken. Je kunt er iets van maken door er veel tijd in te steken en je best te doen om uit te blinken, (dat geldt overigens voor MBO, HBO en WO, en voor alle vakgebieden).
Ik heb zelf zowel mbo als hbo gedaan en het verschil was naar mijn mening een lachertje. Zowel qua niveau als eigen verantwoordelijkheid. Het heeft veel meer overeenkomsten dan dat het verschillend van elkaar is. Verder is het natuurlijk inderdaad ook afhankelijk welke richting je kiest.
Reageren

Regels voor berichten