Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2012, 10:19
5deklasser
5deklasser is offline
Hai!

Ik ben een meisje van 17 met een dringende vraag.
2 jaar terug is bij bloedarmoede geconstateerd, gelukkig maar een hele lichte vorm en volgens de dokter ging het vanzelf weer over. Maar sinds 2 heb ik vaker last van m'n buik en dan vooral bovenin. Nu heb ik ook pds, maar daar heb ik alleen in m'n onderbuik last van. Sinds gister voelt mijn milt opgezwollen en gaat die ook pijn doen. De pijn is gelukkig niet constant. maar ik ben toch wel een beetje angstig omdat de milt een best belangrijke functie heeft. Gister viel het een paar mensen op dat ik wel erg bleek ben. Ik ben al bleek van mezelf, maar nu was het dus erger. Ook heb ik kleine bultjes op mijn benen en dan vooral rondom mijn knie. Nu ben ik heel dom op internet gaan kijken wat dit zou kunnen zijn. Ik hoop dat iemand mij op dit topic kan verder helpen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2012, 11:08
Martiño
Martiño is offline
Met dit soort vragen kun je het beste naar de huisarts gaan. Probeer niet te focussen op mogelijke symptomen, want dan ga je je alleen maar zorgen maken. Bijvoorbeeld bleekheid, dat hoeft niets te betekenen, behalve dat je in de winter minder buiten bent. Je geeft het zelf al aan: zelfdiagnose is geen goed idee, en wij kunnen op afstand niet vertellen wat de oorzaak is van je klachten. Dat kan de arts wel, dus als je je zorgen maakt: morgen even een afspraak maken voor het spreekuur.
Je kunt wel bij jezelf nagaan of er iets aan je levensstijl of voedingspatroon is veranderd de laatste tijd, en die info meenemen naar je huisarts.

Je zegt trouwens dat je last hebt van je milt, hoe weet je dat zeker? Het kan ook een darmlis op die hoogte zijn. Overigens is de milt een nuttig orgaan, maar zeker niet onmisbaar. De milt is juist een van de weinige organen die je zonder grote complicaties kunt missen.
Oud 16-12-2012, 11:43
Pluis
Pluis is offline
PDS beperkt zich niet alleen tot je onderbuik, maar kan ook last geven in je bovenbuik. Meestal is het de dikke darm die moeilijk doet bij pds, en die loopt helemaal van rechtsonder in je buik naar rechtsboven, steekt dan over naar linksboven (waar jij je miltpijn aangeeft) en zakt dan af naar beneden richting je endeldarm.
En voor je milt zit ook je maag, ook zo'n orgaan dat makkelijk opzwelt en pijn kan gaan doen.

Martino geeft het beste advies eigenlijk al: ga even naar de huisarts als je je zorgen maakt.
Oud 17-12-2012, 22:02
Greenscarfed
Greenscarfed is offline
Citaat:
PDS beperkt zich niet alleen tot je onderbuik, maar kan ook last geven in je bovenbuik. Meestal is het de dikke darm die moeilijk doet bij pds, en die loopt helemaal van rechtsonder in je buik naar rechtsboven, steekt dan over naar linksboven (waar jij je miltpijn aangeeft) en zakt dan af naar beneden richting je endeldarm.
En voor je milt zit ook je maag, ook zo'n orgaan dat makkelijk opzwelt en pijn kan gaan doen.

Martino geeft het beste advies eigenlijk al: ga even naar de huisarts als je je zorgen maakt.
Is helemaal waar, ! (: heb zelf ook pds ik spreek uit ervaring!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten