Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-12-2012, 12:08
Verwijderd
Ik ben net klaar met een curses BAZ (Bouwen Aan je Zelfvertrouwen).
Maar ik heb nog steeds neigingen om mezelf weer te gaan verwaarlozen. Want dat deed ik zelf eerst. Ik nam bevoorbeeld geen eten meer mee naar school terwijl ik op een dag al 2 uur moet fietsen. En laatst gebeurde het waar ik al bang voor was, ik kreeg hyperfentilatie, bijna flauw gevallen en hele pijnlijke steken op mijn borst.

Oftewel er werd veel los geschud en dat was wel eng de laatste tijd op school. Voelde me niet op mijn gemak toen ik weer mijn lunch mee nam. Maar voelde me tegelijker tijd ook schuldig tegen over me zelf dat ik eten mee nam. en het op at. Want nu houd een heel lief meisje me in de gaten of ik zeg maar wat binnen krijg.

- Weet iemand hoe ik van dat schuldgevoel af kan kommen?
- Kan iemand me vertellen hoe ik me niet meer zelf kan verwonden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-12-2012, 12:42
Pluis
Pluis is offline
Het klinkt een beetje alsof je meer nodig hebt dan alleen zo'n BAZ cursus. Hoe ben je daar zo terecht gekomen? Misschien dat degene die je naar die cursus heeft verwezen je verder kan helpen?

Gedrag veranderen is het allermoeilijkste dat er is. En hyperventilatie is heel eng om mee te maken, maar het is niet slecht voor je lichaam, dat herstelt zichzelf wel weer doordat je na flauwvallen vanzelf weer normaal gaat ademen.
Wat maakt dat je je zo schuldig voelt over eten meenemen naar school? Het is broodnodige brandstof voor je lichaam om de dag door te komen, hoezo zou jij dat niet mogen?
Ik heb geen ervaring met zelfverwonding, dus daar kan ik je geen tips over geven. Afgezien dan van mijn eerdere advies: vraag degene die je aan die BAZ cursus heeft geholpen om hulp. Of je ouders of een andere volwassene die je vertrouwt.
Oud 23-12-2012, 13:01
bloodyb
bloodyb is offline
Je hebt in eerdere posts al gezegd dat je overgewicht hebt en daar probeer je wat aan te doen door niks meer te eten op school? Dat is niet verstandig zoals je al hebt gemerkt, daar ga je van flauwvallen. Neem bruine boterhammen mee met mager beleg e.d. Snoep je veel? Chips, zoete drankjes, vette snacks? Dat is dan het eerste wat je moet laten staan! Misschien kan je eens naar een diëtist die samen met jou een gebalanceerd dieet maakt. En verder wat Pluis zegt, als je jezelf nog steeds beschadigt moet je daar ook hulp voor gaan zoeken.
Oud 23-12-2012, 13:10
Verwijderd
Ik voel me schuldig omdat ik al dik ben. En dan schaam ik me dood als andere mensen me zien eten.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2012, 13:20
Verwijderd
Als dat je motivatie is om niks mee te nemen aan eten, is dat niet verwaarlozing maar eerder een onhandige manier om je problemen aan te gaan. Je hebt veel stress, praat daar eens over met een vertrouwenspersoon en laat je doorsturen naar een diëtiste om wat beter je overgewicht aan te pakken.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2012, 13:26
Verwijderd
De vertrouwenspersoon op mijn school heeft mijn vertrouwen beschadigd want ze praat me alleen maar schuld gevoel aan. En ik zit al op speciaal onderwijs
Met citaat reageren
Oud 23-12-2012, 13:33
bloodyb
bloodyb is offline
Hoe ben je bij die BAZ cursus terecht gekomen?
Oud 23-12-2012, 13:38
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ik voel me schuldig omdat ik al dik ben. En dan schaam ik me dood als andere mensen me zien eten.
Maar voor het eten zelf hoef je je niet te schamen. Sterker nog, je hebt eten nodig om te kunnen overleven. Net als ademen.. je schaamt je toch ook niet als mensen je zien ademen?

Waar je wel iets aan kunt doen is wat je eet. Als je gezonde dingen mee naar school neemt, dan kun je juist trots zijn als je eet want daarmee laat je zien dat je graag gezond wil zijn en verstandige keuzes maakt
Oud 23-12-2012, 14:11
Verwijderd
Citaat:
De vertrouwenspersoon op mijn school heeft mijn vertrouwen beschadigd want ze praat me alleen maar schuld gevoel aan. En ik zit al op speciaal onderwijs
Wat zegt ze dan?

Er zijn meerdere plekken waar jij je verhaal kwijt kunt.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2012, 19:29
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Nou ja, thuis minder eten en wel voldoende eten meenemen naar school zodat je genoeg energie krijgt. Probleem opgelost.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2012, 05:28
Owen
Owen is offline
ik was zelf ook veel te zwaar dus weet wel hoe dat voelt ik zelf ben toen gewoon op een dieet gegaan toen ben ik iets van 30 kilo afgevallen als je het echt wil lukt het ! geloof me ( en dit zonder te bewegen ) en over dat van jezelf pijn doen heb ik geen ervaring mee.

Succes Owen
Met citaat reageren
Oud 25-12-2012, 09:14
Patataap
Patataap is offline
Citaat:
ik was zelf ook veel te zwaar dus weet wel hoe dat voelt ik zelf ben toen gewoon op een dieet gegaan toen ben ik iets van 30 kilo afgevallen als je het echt wil lukt het ! geloof me ( en dit zonder te bewegen ) en over dat van jezelf pijn doen heb ik geen ervaring mee.

Succes Owen
afvallen is hier niet bepaald het goede advies
Met citaat reageren
Oud 25-12-2012, 10:41
igfy
igfy is offline
Iedereen moet eten, ook mensen die toevallig iets te veel wegen. Het is dus volkomen normaal om op school in de pauze wat te eten, zeker als je twee uur moet fietsen. Zorg ervoor dat je gezond eet en niet te veel snoep naar binnen werkt. Als je zoveel problemen met je gewicht hebt, zou je eventueel ook kunnen vragen of je naar een dietist mag, die kan je dan leren wat gezond eten is en hoeveel je nodig hebt.
Oud 25-12-2012, 17:52
Owen
Owen is offline
Citaat:
afvallen is hier niet bepaald het goede advies
dat wil die toch graag? is dat niet de reden waarom die zich zo schaamt en niks meer eet?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2012, 22:46
Patataap
Patataap is offline
Citaat:
dat wil die toch graag? is dat niet de reden waarom die zich zo schaamt en niks meer eet?
nl.wikipedia.org/wiki/Eetstoornis
Met citaat reageren
Oud 26-12-2012, 11:15
Verwijderd
Citaat:
ja klopt
Met citaat reageren
Oud 05-01-2013, 13:00
LizViicious
LizViicious is offline
Citaat:
ach doe normaal man, wees trots op je lichaam.
Kan je mij misschien een berichtje sturen met hoeveel je weegt en al?
Dan kan ik voor jou een kleine voedingsschema samenstellen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten