Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2013, 23:14
Verwijderd
Hallo daar

Eigenlijk al vanaf de eerste klas begon ik steeds meer moeite te krijgen met het voeren van gesprekken. Ik ben vaak in mijn hoofd bezig met vragen als 'wat vind die persoon nu van me, hoe reageert hij/zij'. Vaak kom ik door deze gedachte niet helemaal uit mijn woorden en begin ik woorden door elkaar te halen of praat ik onduidelijk.

Dit komt het meeste voor bij mensen waarmee ik een soort van verplichting bij heb om te praten, maar niet zo goed ken. Bijvoorbeeld wanneer ik een oude vriend/vriendin tegen het lijf loopt, een collega, familie. Vooral bij vrouwelijk contact krijg ik het al snel warm en ben ik teveel met mijn gedachten bezig.

Zelf ben ik nogal een verlegen typetje. Toch wanneer ik mensen wat beter leer kennen kan ik wel wat losser komen. Tijdens school heb ik het er dan bijvoorbeeld veel minder last van. Echter wanneer ik bij iemand zijn verjaardag ben en ik kom in een situatie dat ik bij 2 meiden zit en die persoon die ik ken val ik al snel op de achtergrond. Een simpel faalmomentje haalt me al snel naar beneden en laat me dichtklappen.

Ook weet ik vaak niet waarover ik moet praten, Het is alsof ik continu bezig ben met de gedachten van wat ik het beste kan zeggen om een goede reactie te krijgen.

Is er iemand die zich er zich in herkent, en er vanaf is gekomen?
Of iemand die tips heeft hoe ik dit mogelijk op moet lossen?

Alvast bedankt

Groetjes,

Frank

Laatst gewijzigd op 09-01-2013 om 23:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2013, 23:30
Eind-Baas
Eind-Baas is offline
Ik herken me er enigzins in. Vroeger was ik ook onzekerder.

Je komt er door af door meer te praten met vreemden. Door je in die situatie te krijgen, raak je er aan gewend. Zo vaak mogelijk doen. Wanneer het 1 keer per maand gebeurt kom je er niet vanaf.

En niet aantrekken wat anderen van je denken. Als je een faal moment hebt, moet je er zelf gewoon om mee lachen. Als je er zelf ook om kan lachen straal je zelfvertrouwen uit.
Maar zoiets komt niet van de ene op de andere dag. Dus je moet gewoon lekker met vreemden gaan praten. Desnoods vraag je iemand in de stad hoe laat het is, waar de starbucks zit, etc. om maar in contact te komen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 18:17
Verwijderd
Hey Hoi ...

Dus je bent onzeker? Heb je toevalig ook last van om "nee"te zeggen?
Ik kan je er mee wel helpen want ik heb een curses BAZ gedaan. (Bouwen Aan Zelfvertrouwen)
En weet me er wel mee uit de voeten te kommen.

Liefe groetjes,
Michello
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 21:07
Verwijderd
Citaat:
Ik herken me er enigzins in. Vroeger was ik ook onzekerder.

Je komt er door af door meer te praten met vreemden. Door je in die situatie te krijgen, raak je er aan gewend. Zo vaak mogelijk doen. Wanneer het 1 keer per maand gebeurt kom je er niet vanaf.

En niet aantrekken wat anderen van je denken. Als je een faal moment hebt, moet je er zelf gewoon om mee lachen. Als je er zelf ook om kan lachen straal je zelfvertrouwen uit.
Maar zoiets komt niet van de ene op de andere dag. Dus je moet gewoon lekker met vreemden gaan praten. Desnoods vraag je iemand in de stad hoe laat het is, waar de starbucks zit, etc. om maar in contact te komen.
Erg bedankt voor je tips Zal het zeker eens proberen.
Vooral deze zal goed van pas komen!

Citaat:
Hey Hoi ...

Dus je bent onzeker? Heb je toevalig ook last van om "nee"te zeggen?
Ik kan je er mee wel helpen want ik heb een curses BAZ gedaan. (Bouwen Aan Zelfvertrouwen)
En weet me er wel mee uit de voeten te kommen.

Liefe groetjes,
Michello
Ja ik ben erg onzeker, altijd al geweest. Vaak heb ik al een idee dat mensen een negatieve gedachte van me hebben en blijkt dat achteraf helemaal niet zo te zijn.

En ja, Ik heb best wat moeite met nee zeggen . Als ik ergens nee tegen zeg ik dit vaak met voorbedachte raden, dan heb ik al redenen en argumenten verzonnen en weet ik al een beetje wat ik moet zeggen.

Aha en wat heb je daar dan zowel geleerd?
Heeft het geholpen?

Bedankt voor jullie reacties
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 16:05
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
Probeer zelfvertrouwen te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 19:55
Verwijderd
Citaat:
Probeer zelfvertrouwen te krijgen.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 19:58
Verwijderd
En op het nee zeggen heb ik hieronder tips staan.

De 4 stappen van het NEE – zeggen:

- Zeg op een duidelijke manier NEE
- Word boos en zeg op een boze manier “NEE” of “LAAT LOS”
- Waarschuw of dreig de ander met: Als je nu niet ophoudt of loslaat, dan doe ik … !
- Doe iets waardoor de ander schrikt. Loslaat of ophoudt . (Doe dat wat je bij dtap 3 zegt).

Bij stap 1 en 2 moet je letten op de lichaamstaal, zodat de ander kan zien dat je het meent.

Hoe kun je waarschuwen als stap 1 en 2 niet helpt? (pijn doen, afleiden, gaan gillen, laten schrikken , om hulp roepen, aan iemand vertellen, met iets dreigen, met iets wat je ook echt durft te doen).
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 20:50
Verwijderd
@michello15, Bedankt voor de tip ^.^
Gelukkig weet ik zelf wel nee te zeggen in situaties dat ik echt iets niet wil. Als ik echt tegen iets ben zeg ik nee en hou ik me er ook aan.

Enkel wanneer me snel iets wordt gevraagd zeg ik snel automatisch ja, Bijvoorbeeld wanneer een vriend vraagt iets te doen terwijl dat ik geen zin heb ;p.

Laatst gewijzigd op 12-01-2013 om 20:14. Reden: Quote uit verwijderd bericht verwijderd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten