Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2013, 17:34
Silvano08
Silvano08 is offline
Ik had een vraagje over de beginselen die je met, onder andere, een belastingsysteem kunt associëren. Twee daarvan zijn hij doelmatigheidsbeginsel en het inningsbeginsel. Nou had ik de vraag of deze eigenlijk gelijk zijn, want soms kom ik tegen dat het doelmatigheidsbeginsel net als het inningsbeginsel inhoudt dat de kosten die gemaakt worden bij het innen van belasting zo laag mogelijk moeten blijven, maar elders kom ik dan weer tegen dat het doemaltigheidsbeginsel inhoudt dat er gestreefd moet worden naar (voor de betalers) zichtbare resultaten van de belasting. Oftewel dat het twee verschillende beginselen zijn.

Hoe zit dat eigenlijk?

En nu ik toch bezig ben, is het Nederlandse belastingsysteem op het solidariteits- of het draagkrachtbeginsel gebaseerd?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2013, 12:08
Simon
Simon is offline
Die eerste begrijp ik echt niks van. Sorry.

Die laatste: volgens mij allebei.

Solidariteit: je helpt elkaar, in het bijzonder de mensen die het lastig hebben (werkeloos / ziek / etc.) worden gesteund door de mensen die het goed hebben. Draagkrachtbeginsel sluit daar bij aan: brede schouders drage zwaren lasten (oftewel: hoe hoger je salaris, hoe hoger het percentage dat je moet afdragen aan de belasting).

In Nederland loopt het percentage van je salaris dat richting belastingdienst gaat op naarmate je meer gaat verdienen.
Oud 08-01-2013, 18:36
Silvano08
Silvano08 is offline
Dankjewel
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 10:10
Verwijderd
Citaat:
maar elders kom ik dan weer tegen dat het doemaltigheidsbeginsel inhoudt dat er gestreefd moet worden naar (voor de betalers) zichtbare resultaten van de belasting.
Dat is verkeerd. Over het algemeen wordt vrijwel hetzelfde bedoeld met deze beginselen.

Doelmatigheidsbeginsel betekent dat de belasting die geheven wordt, niet per saldo tot een welvaartsverlies mag leiden. Inningsbeginsel houdt in dat de kosten voor belastingheffing zo laag mogelijk moeten zijn.

Als een belasting geheven wordt op een manier dat de kosten niet zo laag mogelijk zijn, is dit in strijd met het inningsbeginsel. Maar mijns inziens is dat automatisch ook in strijd met het doelmatigheidsbeginsel, want er was een goedkopere manier van belastingheffing mogelijk, dus treedt er een welvaartsverlies op.

Het zijn theoretische begrippen dus er zijn allerlei praktische voorbeelden te bedenken waar dit niet op gaat natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 10:12
Verwijderd
Daarnaast heeft het solidariteitsbeginsel weinig met belastingheffing te maken. Draagkrachtbeginsel is dus een jusitere term.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 18:33
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Dat is verkeerd. Over het algemeen wordt vrijwel hetzelfde bedoeld met deze beginselen.

Doelmatigheidsbeginsel betekent dat de belasting die geheven wordt, niet per saldo tot een welvaartsverlies mag leiden. Inningsbeginsel houdt in dat de kosten voor belastingheffing zo laag mogelijk moeten zijn.

Als een belasting geheven wordt op een manier dat de kosten niet zo laag mogelijk zijn, is dit in strijd met het inningsbeginsel. Maar mijns inziens is dat automatisch ook in strijd met het doelmatigheidsbeginsel, want er was een goedkopere manier van belastingheffing mogelijk, dus treedt er een welvaartsverlies op.

Het zijn theoretische begrippen dus er zijn allerlei praktische voorbeelden te bedenken waar dit niet op gaat natuurlijk.
Dat maakt het in ieder geval duidelijker, zodat ik zeker weet dat het doelmatigheidsbeginsel niet betekent dat men zoveel mogelijk de exacte resultaten van de belasting wil zien.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 18:34
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Daarnaast heeft het solidariteitsbeginsel weinig met belastingheffing te maken. Draagkrachtbeginsel is dus een jusitere term.
Ik zat daar eigenlijk ook al aan te denken. Ik denk dat het solidariteitbeginsel meer op zijn plaats is bij het stelsel sociale premies/verzekeringen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten