Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2013, 00:34
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Naar aanleiding van dit artikel en de peiling van EenVandaag:

http://www.nu.nl/binnenland/3002113/...colleges-.html

Het verbaast me nog dat er 20% voor het afschaffen is of geen mening heeft. Is er hier ook maar iemand die het een goed plan vindt om hoorcolleges te vervangen door online colleges en waarom?

Of juist waarom hoorcolleges niet gemist kunnen worden.
Oud 12-01-2013, 08:12
Verwijderd
Bij ons waren grofweg 75% van de hoorcolleges* een professor die een hoofdstuk uit het boek voorlas. Als dit tijdens het eerste of tweede college zo was, skipte ik de rest van het vak de hoorcolleges, kon ik beter gaan werken en centjes verdienen, en het boek zelf in mijn vrije tijd doornemen. Ook had ik toen al de ervaring dat genoeg studenten bezig waren met andere dingen. Kletsen, smsen (whatsapp bestond nog niet) etc.

Ik vind de score van 20% die tegen is of geen mening heeft, erg tegenvallen, te laag dus, en denk dat er een flink staaltje propaganda aan te pas is gekomen om studenten als makke schapen te laten blaten voor het behoud van hoorcolleges. Maar enige realiteitszin is studenten altijd al vreemd geweest, heb hier tijdens mijn studententijd al interessante discussies met medestudenten over gehad.

Ik vind het dus een prima idee om hoorcolleges te vervangen door online colleges. Ik deed dit zelf al zo en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.

*random statistic, maar je snapt het idee wel.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 10:01
Schrödinger
Schrödinger is offline
Het probleem is natuurlijk dat, vooral bij simpele studies, hoorcolleges vaak verplicht zijn. Dít moeten ze aanpakken, want dan komen mensen die toch niks zitten te doen tijdens college niet opdagen, en weet de docent dat hij/zij iets verkeerd doet wanneer er geen mensen in de zaal zitten. Verder moet degene die het vak doceert lekker zelf weten hoe hij/zij dat doet.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 10:27
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Bij ons heb je al van ongeveer de helft van de vakken video's online van de colleges van vorige jaren. Het verbaast me eigenlijk dat maar 20% geen mening heeft of voor is. Waarom zouden hoorcolleges niet vervangen kunnen worden door online colleges? De informatie die gezegd wordt is toch hetzelfde?
Ik vind het zelf wel fijn. Als ik op 1 dag maar 1 college heb, ben ik langer in de trein dan in het college. Dit vind ik ook zonde van mijn tijd, dus als het mogelijk is kijk ik dan het college op video.

Verder vind ik dat verplichte hoorcolleges sowieso afgeschaft moeten worden. Het is toch puur voor jezelf of je het hoorcollege wilt volgen of niet.
Oud 12-01-2013, 13:37
Martiño
Martiño is offline
Ik vond mijn hoorcolleges meestal wel erg nuttig (in ieder geval geen colleges waar het boek werd voorgelezen ) en ik heb er in de meerderheid van de gevallen altijd wel wat van opgestoken. Wat jammer was is natuurlijk dat zodra een college geweest is je geen kans op herhaling hebt (of je moet het vak opnieuw volgen), dus gemist is gemist. In die zin zie ik wel de meerwaarde van het online beschikbaar maken van hoorcolleges, plus dat mensen ook op afstand de kunnen colleges volgen en niet voor één hoorcollege een uur heen en een uur terug moeten reizen als je niet in de buurt woont.

Het nadeel van online colleges lijkt me vooral dat je geen directe vragen kunt stellen aan een docent of voor meer informatie kunt vragen. Daarnaast is in mijn ogen het ook jammer dat je medestudenten en docenten niet live ziet, en dus geen persoonlijke band met ze opbouwt als je bijvoorbeeld structureel alle hoorcolleges online volgt (wat waarschijnlijk zal gebeuren bij 90% van de studenten). Als je moet samenwerken voor een project of onderzoek, of iets nodig hebt van een docent, is het toch prettig als je elkaar al een beetje kent, en docenten zijn in mijn ervaring altijd behulpzamer tegenover studenten waarvan ze het gezicht goed kennen.

Verplichte hoorcolleges vind ik overdreven, die heb ik nooit gehad. Bij één vak was het wel sterk aanbevolen om naar alle colleges te komen, aangezien daar de meeste onvoldoendes vielen en het vak verplicht was om stage te kunnen lopen.
Oud 12-01-2013, 17:16
Verwijderd
Ik moet er wel bij zeggen dat ik buiten de hoorcolleges ook nog werkcolleges of zoiets had, in kleine groepen met professor of PhD of zo, waarbij je opdrachten maakte en direct vragne kon stellen en alles. Die waren supernuttig. Maar hoorcolleges waren een farce bij ons. Meestal.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 21:08
Martiño
Martiño is offline
Onze leerjaren bestonden uit zo'n 50 tot 80 studenten, dus dat was sowieso allemaal wat kleinschaliger, en dan heb je tijdens colleges ook meer gelegenheid om vragen te stellen enzo, zeker als er twee sessies waren. Werkcolleges en practica waren inderdaad veel prettiger, maar ook daar is het maar net wat je er als student van maakt. Als je er met de pet naar gooit zul je ook weinig nut hebben van online colleges. Je zult er nog steeds tijd in moeten steken.
Oud 13-01-2013, 10:10
Verwijderd
Bij een op de 10 colleges wordt een vraag gesteld en bij een op de 10 daarvan betreft het geen retardvraag. Ik ben voor afschaffing. De improductiviteit is echt vreselijk storend momenteel.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2013, 20:06
Verwijderd
Hoewel ik zelf nog niet studeer zou ik het wel jammer vinden als hoorcolleges vervallen. Geeft naar mijn mening toch wel een gevoel dat je echt bij een universiteit studeert. Je zou een onderzoek kunnen doen naar de prestaties van studenten in een periode waarin ze wel en niet hoorcolleges krijgen (3 maanden o.i.d.).
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 02:20
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Naar aanleiding van dit artikel en de peiling van EenVandaag:

http://www.nu.nl/binnenland/3002113/...colleges-.html

Het verbaast me nog dat er 20% voor het afschaffen is of geen mening heeft. Is er hier ook maar iemand die het een goed plan vindt om hoorcolleges te vervangen door online colleges en waarom?

Of juist waarom hoorcolleges niet gemist kunnen worden.
Ik vind het niet zo heel vreemd. Je hebt natuurlijk altijd een paar studies, waar hoorcolleges minder voorstellen dan normaal (normaal als in, bij wiskunde ). Toch vind ik het een zeer slecht idee, hoorcolleges af te schaffen. Want je moet wel bedenken, als je nu de hoorcolleges digitaal maakt, dan bedenkt over een jaar of twee, drie, de één of andere hoogleraar zich, dat het eigenlijk helemaal niet live hoeft en dat je gewoon opnamen van het jaar ervoor kunt gebruiken. Kan het nog efficiënter allemaal! Uiteindelijk raak je dan het contact met je medestudenten kwijt natuurlijk, als je niet eens meer naar de uni hoeft te komen.

Sowieso vind ik antwoorden op vragen ook vaak wel nuttig, ook als het niet mijn eigen vragen waren.
Oud 14-01-2013, 08:49
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het niet zo heel vreemd. Je hebt natuurlijk altijd een paar studies, waar hoorcolleges minder voorstellen dan normaal (normaal als in, bij wiskunde ). Toch vind ik het een zeer slecht idee, hoorcolleges af te schaffen. Want je moet wel bedenken, als je nu de hoorcolleges digitaal maakt, dan bedenkt over een jaar of twee, drie, de één of andere hoogleraar zich, dat het eigenlijk helemaal niet live hoeft en dat je gewoon opnamen van het jaar ervoor kunt gebruiken. Kan het nog efficiënter allemaal! Uiteindelijk raak je dan het contact met je medestudenten kwijt natuurlijk, als je niet eens meer naar de uni hoeft te komen.

Sowieso vind ik antwoorden op vragen ook vaak wel nuttig, ook als het niet mijn eigen vragen waren.
Hellendvlakredenering. Het volgt niet onherroepelijk uit elkaar dus een drogeden.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 17:31
HomoSignificans
Op de universiteit waar ik zit (RU), worden nu al opnamen gemaakt van de hoorcolleges, zodat je colleges thuis kunt terugkijken, of als je colleges gemist hebt. Ik maak er zelf ook gebruik van, bijvoorbeeld omdat ik een keer een dubbelgepland uur had, en nu omdat ik veel uren gemist heb vanwege ziekte. Hartstikke handig! (Als mijn internet het goed doet tenminste, anders zit ik gewoon uren gefrustreerd niks te doen.)

Dat kan prima zo blijven. Je zou je wel een reisje naar de uni kunnen besparen, maar ik denk dat contact met je medestudenten toch wel goed is. Het gebeurt zo vaak dat ik iets niet helemaal doorheb, of iemand anders niet, en dat je er dan samen uitkomt. Bovendien is het ook een stuk gezelliger. Je hebt maar zelden last van technische problemen.... Ik zie de voordelen van elektronische colleges niet zo.

En je kunt wel zeggen, er komt vast niemand op het idee om dan gewoon de opnames van vorig jaar te pakken, in plaats van die hoorcolleges live te doen, maar daar geloof ik echt niks van. Die lui in het bestuur grijpen werkelijk alles aan om er wat meer geld uit te persen, dit laten ze echt niet onbenut! We zijn nu zelfs op het punt dat je geld moet betalen als je je een week voor het tentamen nog moet inschrijven. Ze moeten hun jaarsalaris van twee ton toch ergens vandaan halen?
Oud 14-01-2013, 17:35
HomoSignificans
Uit dat artikel:
Citaat:
Volgens Derksen is de universiteit veel te schools geworden en wordt er nauwelijks geluisterd tijdens hoorcolleges. Studenten zouden in de collegezalen vooral bezig zijn met gapen, eten, internetten en praten.

"De universiteit zou moeten aansluiten bij de nieuwe psychologische identiteit van jongeren. Ze zijn individualistisch en narcistisch geworden, mede onder invloed van de technologie. Dat is geen verloedering, maar iets waar je op moet inspelen", zo stelde de hoogleraar.
Naast het feit dat het erg hypocriet is om eerst te klagen dat de universiteit te school wordt, om vervolgens zelf te gaan zeiken over etende, gapende studenten die niet opletten, moet Jan Derksen gewoon doen waarvoor hij aangenomen is. Als hij het maar niks vindt, zoekt-ie maar een andere baan.

Laat hem die internettende en pratende studenten liever vertellen, welk hoofdstuk van het boek ze moeten lezen als ze het toch niet nodig vinden, naar het hoorcollege te luisteren. Waarom komen die überhaupt nog? Bij nutteloze colleges blijf ik altijd weg en het werkt prima!
Oud 17-01-2013, 14:32
Verwijderd
Hoorcolleges zijn bij ons niet verplicht, sommigen zijn interessant, anderen niet. Ligt erg aan de hoogleraar uiteraard. Afschaffing zou ik geen goed plan vinden, want er zijn ook genoeg studenten die die structuur van een bepaalde tijd/plaats nodig hebben, omdat ze het anders gewoon niet doen. En ook dat iedereen op deze manier voor zichzelf kan bepalen of ze het wel of niet prettig vinden om te gaan, die keuze haal je ook weg als je het alleen maar online knalt.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 12:55
Verwijderd
Ik zou mijn hoorcolleges liever niet laten vervangen door online colleges. Ten eerste is het zo dat ik een hele hele kleinschalige studie heb, waarbij ik het heel prettig vind om de docent te spreken. Ook is het zo dat bij ons, door de vragen die we stellen, het college een andere kant op gaat dan de kant die de docent in eerste instantie had bedacht. Als ik een geschiedeniscollege volg en wij zijn bijvoorbeeld heel erg geïnteresseerd in een bepaalde oorlog of een stukje tijd van een bepaald volk dan speelt onze docent daar heel erg op in. Zo blijven de colleges voor ons heel leuk, maar voor de docent ook. In plaats van elk jaar hetzelfde riedeltje afspelen hebben ze soms de accenten ergens anders liggen. Betekent overigens niet dat we een deel van de stof niet behandelen, echt alleen maar dat de accenten verschuiven. Maar dat zou je niet echt hebben als je online colleges hebt, of in ieder geval niet altijd de accenten die jij persoonlijk leuk vindt. Dat zou de colleges wat mij betreft dan weer iets moeilijker maken om door te komen.
Verder hebben wij ook taalcolleges, dat zijn soms ook hoorcolleges. Dat is echt niet te doen als online college, gewoon omdat het soms erg moeilijk kan zijn door bepaalde terminologie of door een bepaalde methode die anders in het boek staat of doordat het boek in bepaalde stukken erg vaag is en eigenlijk geen goede uitleg geeft waarbij de docent wel een respons nodig heeft van de studenten om te weten of er extra uitleg is over een specifiek onderdeel van bijvoorbeeld de grammatica. Dat alles mis je gewoon als je de hoorcolleges vervangt door online colleges.

Ik ben wel heel erg voor het opnemen van colleges en die op Blackboard plaatsen. Als je een college mist dan kun je het in ieder geval alsnog kijken. Maar goed, dan kun je weer kijken naar of het wel nuttig is. Dat is bij een opleiding zoals de mijne waarschijnlijk niet zo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten