![]() |
|
Naar aanleiding van dit artikel en de peiling van EenVandaag:
http://www.nu.nl/binnenland/3002113/...colleges-.html Het verbaast me nog dat er 20% voor het afschaffen is of geen mening heeft. Is er hier ook maar iemand die het een goed plan vindt om hoorcolleges te vervangen door online colleges en waarom? Of juist waarom hoorcolleges niet gemist kunnen worden.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Sowieso vind ik antwoorden op vragen ook vaak wel nuttig, ook als het niet mijn eigen vragen waren.
|
![]() |
Op de universiteit waar ik zit (RU), worden nu al opnamen gemaakt van de hoorcolleges, zodat je colleges thuis kunt terugkijken, of als je colleges gemist hebt. Ik maak er zelf ook gebruik van, bijvoorbeeld omdat ik een keer een dubbelgepland uur had, en nu omdat ik veel uren gemist heb vanwege ziekte. Hartstikke handig! (Als mijn internet het goed doet tenminste, anders zit ik gewoon uren gefrustreerd niks te doen.)
Dat kan prima zo blijven. Je zou je wel een reisje naar de uni kunnen besparen, maar ik denk dat contact met je medestudenten toch wel goed is. Het gebeurt zo vaak dat ik iets niet helemaal doorheb, of iemand anders niet, en dat je er dan samen uitkomt. Bovendien is het ook een stuk gezelliger. Je hebt maar zelden last van technische problemen.... Ik zie de voordelen van elektronische colleges niet zo. En je kunt wel zeggen, er komt vast niemand op het idee om dan gewoon de opnames van vorig jaar te pakken, in plaats van die hoorcolleges live te doen, maar daar geloof ik echt niks van. Die lui in het bestuur grijpen werkelijk alles aan om er wat meer geld uit te persen, dit laten ze echt niet onbenut! We zijn nu zelfs op het punt dat je geld moet betalen als je je een week voor het tentamen nog moet inschrijven. Ze moeten hun jaarsalaris van twee ton toch ergens vandaan halen?
||
![]() |
Uit dat artikel:
Citaat:
Laat hem die internettende en pratende studenten liever vertellen, welk hoofdstuk van het boek ze moeten lezen als ze het toch niet nodig vinden, naar het hoorcollege te luisteren. Waarom komen die überhaupt nog? Bij nutteloze colleges blijf ik altijd weg en het werkt prima!
|
Verwijderd
|
Hoorcolleges zijn bij ons niet verplicht, sommigen zijn interessant, anderen niet. Ligt erg aan de hoogleraar uiteraard. Afschaffing zou ik geen goed plan vinden, want er zijn ook genoeg studenten die die structuur van een bepaalde tijd/plaats nodig hebben, omdat ze het anders gewoon niet doen. En ook dat iedereen op deze manier voor zichzelf kan bepalen of ze het wel of niet prettig vinden om te gaan, die keuze haal je ook weg als je het alleen maar online knalt.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zou mijn hoorcolleges liever niet laten vervangen door online colleges. Ten eerste is het zo dat ik een hele hele kleinschalige studie heb, waarbij ik het heel prettig vind om de docent te spreken. Ook is het zo dat bij ons, door de vragen die we stellen, het college een andere kant op gaat dan de kant die de docent in eerste instantie had bedacht. Als ik een geschiedeniscollege volg en wij zijn bijvoorbeeld heel erg geïnteresseerd in een bepaalde oorlog of een stukje tijd van een bepaald volk dan speelt onze docent daar heel erg op in. Zo blijven de colleges voor ons heel leuk, maar voor de docent ook. In plaats van elk jaar hetzelfde riedeltje afspelen hebben ze soms de accenten ergens anders liggen. Betekent overigens niet dat we een deel van de stof niet behandelen, echt alleen maar dat de accenten verschuiven. Maar dat zou je niet echt hebben als je online colleges hebt, of in ieder geval niet altijd de accenten die jij persoonlijk leuk vindt. Dat zou de colleges wat mij betreft dan weer iets moeilijker maken om door te komen.
Verder hebben wij ook taalcolleges, dat zijn soms ook hoorcolleges. Dat is echt niet te doen als online college, gewoon omdat het soms erg moeilijk kan zijn door bepaalde terminologie of door een bepaalde methode die anders in het boek staat of doordat het boek in bepaalde stukken erg vaag is en eigenlijk geen goede uitleg geeft waarbij de docent wel een respons nodig heeft van de studenten om te weten of er extra uitleg is over een specifiek onderdeel van bijvoorbeeld de grammatica. Dat alles mis je gewoon als je de hoorcolleges vervangt door online colleges. Ik ben wel heel erg voor het opnemen van colleges en die op Blackboard plaatsen. Als je een college mist dan kun je het in ieder geval alsnog kijken. Maar goed, dan kun je weer kijken naar of het wel nuttig is. Dat is bij een opleiding zoals de mijne waarschijnlijk niet zo. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Saai-plus #1013 Martiño | 500 | 19-06-2010 01:06 |