Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2013, 10:28
koorbal123
koorbal123 is offline
Ik heb op school een aantal tentamens gemist omdat ik ziek ben geweest. (waarschijnlijk iets te heftig carnaval gevierd ) De examencommissie vroeg om een geneeskundige verklaring zodat ik de tentamens kan herkansen.

Ik kan daarvoor niet terecht bij mijn huisarts, want die schrijft zo'n verklaring
niet uit op grond van het medisch beroepsgeheim.

Weet iemand een andere dokter waar ik makkelijk zo'n medische verklaring kan krijgen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2013, 11:04
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Je dokter schrijft die wel, of z'n assistent, maar voor zulke dingen zul je toch echt bij je dokter moeten zijn. Als hij/zij het niet doet zal hij/zij je wel naar het juiste doorverwijzen. Hij zal alleen niet iets schrijven als hij van niks weet. Als je met griep thuis hebt gezeten en nooit bij hem langs bent geweest wordt het lastig.

Overigens is het vrij extreem dat je school daar om vraagt. Zulke dingen worden meestal gevraagd aan mensen die bijvoorbeeld met hele lading gips of rolstoelen het vliegtuig in moeten.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2013, 15:01
Martiño
Martiño is offline
Huisartsen geven sinds enkele jaren inderdaad geen doktersverklaringen meer af (ik moest het ook even opzoeken). Als je universiteit/hogeschool een doktersverklaring nodig heeft zullen ze een schriftelijk verzoek moeten indienen (waarin jij de huisarts machtigt om informatie uit jouw dossier vrij te geven), of een onafhankelijke arts inschakelen (bijv. een keuringsarts), die een oordeel velt (en eventueel informatie inwint bij je huisarts.

Hier is een weigeringsbriefje met informatie dat huisartsen gebruiken als er om een verklaring wordt gevraagd, dat kun je ook aan de excie laten zien.
Maar als jij niet bij je huisarts bent geweest toen je ziek thuis zat dan kan je huisarts ook helemaal niks verklaren, dus dan is het sowieso zinloos.

Verder vind ik het an sich niet zo'n vreemde vraag van de excie, waarschijnlijk doen ze dat om te voorkomen dat studenten die slecht of niet geleerd hebben (of door onverantwoordelijk te zijn en twee dagen voor een tentamen veel te feesten...) hun tentamen nog een paar weken/maanden willen uitstellen. De vraag of het daadwerkelijk mag is een andere... Als het in het examenreglement (of het equivalent daarvan staat) dat je een verklaring nodig hebt als je je ziek meldt voor een tentamen, dan staan ze denk ik wel in hun recht om het te vragen. Wel lastig voor hun om het in de praktijk te regelen dan.
Oud 14-02-2013, 16:06
Verwijderd
Ik misbruik dit topic dan even snel .

Ik moet volgens mijn decaan een "medisch attest" meebrengen naar een afspraak om zo aan te tonen dat ik ziek ben waardoor ik recht heb op extra studiefinanciering. Zij vertelden mij dat dit bij de huisarts gehaald kan worden, maar dit lijkt me dan hetzelfde als een doktersverklaring. Hoe zit dat dan? Want zij hebben mij duidelijk vermeld dat ik het zélf mee moet nemen, staat ook op de website op die manier.

Verder, zo'n schriftelijk verzoek zou dan moeten komen van DUO, ik vraag immers aan hen om extra stufi. Maar hoe kan ik ze dan machtigen om zo'n verzoek te doen?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2013, 17:04
Martiño
Martiño is offline
Nee, nee, jij moet de huisarts machtigen om een afschrift te geven. Hoe het exact moet weet ik ook niet, maar ik zou gewoon eens met die vraag naar de huisarts gaan én naar de decaan met de info uit dit topic. Het kan best zijn dat DUO dan een keuringsarts inschakelt, of een schriftelijk verzoek aan je huisarts richt om bepaalde info vrij te geven.
Oud 14-02-2013, 17:25
Verwijderd
Ah. Ik ga binnenkort wel even de huisarts en de decaan bellen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2013, 17:45
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Huisartsen geven sinds enkele jaren inderdaad geen doktersverklaringen meer af (ik moest het ook even opzoeken). Als je universiteit/hogeschool een doktersverklaring nodig heeft zullen ze een schriftelijk verzoek moeten indienen (waarin jij de huisarts machtigt om informatie uit jouw dossier vrij te geven), of een onafhankelijke arts inschakelen (bijv. een keuringsarts), die een oordeel velt (en eventueel informatie inwint bij je huisarts.
Een flink aantal huisartsen, onder wie mijn huisarts, vindt dat echter een onzinnig advies (!) van de KNMG en schrijft gewoon verklaringen uit.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2013, 18:31
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Een flink aantal huisartsen, onder wie mijn huisarts, vindt dat echter een onzinnig advies (!) van de KNMG en schrijft gewoon verklaringen uit.
Ik doe het bijna nooit. Weet je hoeveel van die onzinnige briefjes moet gaan zitten schrijven, bovendien hebben ze er vaak geen klap mee te maken en dienen scholen etc het maar te geloven. Ik sta wat dat betreft wel achter die verklaring.
Reageren

Regels voor berichten