Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2013, 20:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Afgelopen vrijdag was ik bij de tandarts op controle en heeft hij ook tandsteen verwijderd. Ik heb de nota betaald en wil die opsturen aan mijn zorgverzekering nu ik ineens zie dat mijn tandarts twee keer 'gebitsreiniging 5 minuten tarief M03 heeft gedeclareerd. Voor mijn gevoel is hij ook niet langer bezig geweest dan normaal. Is het gebruikelijk dat een tandarts zo'n code twee keer declareert, had hij dan niet een andere code moeten gebruiken? Met google vind ik wel allerlei discussies hierover maar niet het antwoord op mijn vraag. Ik wil het wel graag weten want ik krijg maximaal twee keer per jaar die code vergoed dus als hij het nu al twee keer gedeclareerd heeft, krijg ik het over een half jaar niet meer vergoed.
Oud 10-02-2013, 20:53
Axel11
Axel11 is offline
Op 1 januari jl. is de berekeningswijze van gebitsreiniging/tandsteen verwijderen weer eens veranderd. Voorheen stond hiervoor in principe een vast bedrag (en dus 1x een code, vaak rond de 25 euro), nu wordt dit gedeclareerd per 5 minuten (dus elke 5 minuten een code, elke 5 minuten is vaak circa 12 euro).

Het is dus de bedoeling dat de nieuwe code meerdere keren wordt gedeclareerd (indien de tandarts langer dan 5 minuten bezig is).
Met citaat reageren
Oud 10-02-2013, 22:15
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Als hij 10 minuten bezig is geweest dan kan hij 2x5 minuten declareren. Of zoiets echt klopt, de codes en de tarieven juist zijn is helaas nagenoeg niet te controleren voor mensen. Vaak zijn het vage codes of medische dingen waar de patient zelf niets van begrijpt. Hell, ik zou niet eens weten of ze bij mij bij alle tanden en kiezen tandsteen verwijderen, of bij een paar. Ik weet niet of mijn fysiotherapeut een therapie heeft toegepast, of dat mijn eigenlijke therapie net wat anders heet en goedkoper is. Ga zo maar door.

Ook regels erover weten wij vaak niet. Betaal je niet gewoon voor een bezoek van 15 minuten waarin de standaard dingen zitten inbegrepen? Of betaal je een beetje voor het bezoek, en dan nog er wat boven op voor de dingen die hij/zij doet? Stel dat je per 10 minuten betaald, wat betaal je dan na 12 minuten? 2x10 of 1x10?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2013, 06:12
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik zou gewoon even je tandarts bellen en het navragen. Dan weet je in ieder geval hun redenering erachter.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2013, 18:19
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb de tandarts gebeld idd (wat ik ook al van plan voor ik dit topic opende). De assistente legde idd uit wat Axel ook schrijft, dat het afhankelijk is van de hoeveelheid tandsteen en de tijd die de tandarts daarmee bezig is. Ik heb niet op de klok gekeken toen ik in de stoel lag dus weet niet of het meer of minder dan vijf minuten was. Ik vind 10 minuten wel veel maar dat is een discussie met de tandarts die ik toch niet ga winnen. Ik zal het gewoon opsturen naar m'n verzekering maar baal er wel van dat ik hier nu pas achter kom omdat ik nu weer beter uitgeweest was met een verzekering die een x bedrag vergoed ipv allerlei codes een maximaal aantal keer wat m'n huidige verzekering doet.
Oud 12-02-2013, 14:24
bierkoning
bierkoning is offline
Ik zit bij FBTO met mijn eigen risico op zo hoog mogelijk, en betaal dan 95 per maand, inclusief tandartsvergoeding tot 200 per jaar. En dat werkt in principe prima. Als je dan eens tandsteen, of zelfs een gaatje hebt krijg ik dat 100% terug.

Laatst gewijzigd op 13-02-2013 om 11:13. Reden: is voor eens, sorry Hawahaai
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 18:31
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Als je dan is tandsteen of zelfs een gaatje hebt krijg ik dat 100% terug.
Offtopic: ik moest echt 3x lezen voor ik begreep dat 'is' weer eens foutief gebruikt wordt voor 'eens'...
En Daantje heeft daar nu weinig aan, pas volgend jaar weer, want toen ze van ziektekostenverzekering kon wisselen, wist ze niet dat de manier van factureren veranderd was.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 19:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Offtopic: ik moest echt 3x lezen voor ik begreep dat 'is' weer eens foutief gebruikt wordt voor 'eens'...
En Daantje heeft daar nu weinig aan, pas volgend jaar weer, want toen ze van ziektekostenverzekering kon wisselen, wist ze niet dat de manier van factureren veranderd was.
Precies dit idd plus dat volgend jaar alle polisvoorwaarden en tarieven weer anders zijn en een vrijwillig eigen risico voor mij nooit voordelig is omdat ik chronisch ziek ben. Risico van het vak zullen we maar denken. Voer het volgend jaar wel weer op bij m'n belastingaangifte
Reageren

Regels voor berichten