Gewoon, iets wat jij een goede titel vindt. Dat moet natuurlijk wel iets met het boek te maken hebben, maar niet per se met het thema. Als het boek bijvoorbeeld gaat over ene Marie die verliefd is op een Jonathan, kun je boek 'Marietje is verliefd' noemen (dat is een beetje wat kinderboeken vooral zouden doen), maar stel dat er in het boek ook veel liefdesbrieven voorkomen, kun je het bijvoorbeeld ook 'Lieve Jonathan' noemen, of misschien kun je de titel wel een stukje van een (enigszins belangrijke) zin laten worden, als dat geschikt is als titel tenminste (bijvoorbeeld dingen als 'dromen om middernacht'). Of je kunt het 'een boek over de liefde' noemen.
Wat de titel precies is, zegt vaak wel wat over de toon en het soort boek. Een boek dat 'Marietje is verliefd' heet, is waarschijnlijk geschikt voor de basisschool en geen hoogstaande literatuur. Een boek dat 'gedachten van vergeten geluk' heet, is waarschijnlijk juist géén boek dat op de basisschool past, maar eerder vanaf minstens de latere klassen van de middelbare, de titel is wat vager en zegt minder over de inhoud.