Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2013, 12:31
ADO070
ADO070 is offline
Moet je dan kijken naar de motieven?
Thema?
Dus zeg maar 3 alternatieve titels voor een boek, hoe moet je die bedenken?
Het is een opdracht.

Dank u.
Oud 26-01-2013, 19:09
Em.
Em. is offline
Gewoon, iets wat jij een goede titel vindt. Dat moet natuurlijk wel iets met het boek te maken hebben, maar niet per se met het thema. Als het boek bijvoorbeeld gaat over ene Marie die verliefd is op een Jonathan, kun je boek 'Marietje is verliefd' noemen (dat is een beetje wat kinderboeken vooral zouden doen), maar stel dat er in het boek ook veel liefdesbrieven voorkomen, kun je het bijvoorbeeld ook 'Lieve Jonathan' noemen, of misschien kun je de titel wel een stukje van een (enigszins belangrijke) zin laten worden, als dat geschikt is als titel tenminste (bijvoorbeeld dingen als 'dromen om middernacht'). Of je kunt het 'een boek over de liefde' noemen.

Wat de titel precies is, zegt vaak wel wat over de toon en het soort boek. Een boek dat 'Marietje is verliefd' heet, is waarschijnlijk geschikt voor de basisschool en geen hoogstaande literatuur. Een boek dat 'gedachten van vergeten geluk' heet, is waarschijnlijk juist géén boek dat op de basisschool past, maar eerder vanaf minstens de latere klassen van de middelbare, de titel is wat vager en zegt minder over de inhoud.
Oud 27-01-2013, 13:51
ADO070
ADO070 is offline
Ik heb het boek De Passievrucht gelezen van Karel Glastra van Loon, maar ik weet niet wat voor titels ik nog meer kan bedenken.
De motieven zijn vooral dat hij opzoek is naar de echte vader, dus vaderschap. De passievrucht verwijst naar Bo, de jongen. En misschien wel bedrog.

Ik heb echt hulp nodig, dit komt vrijwel zeker in de toets.
Oud 27-01-2013, 21:07
Em.
Em. is offline
Ik weet niet hoe ik kan helpen zonder je huiswerk te maken (en ik heb het boek niet eens gelezen, dus het is nog lastiger ook!) Wat is er lastig aan een titel bedenken? Je kunt toch ook titels voor topics bedenken? Je kunt toch prima in een paar woorden een belangrijk thema aangeven? Een mooie zinsnede uit het boek halen? Zolang je maar niet besluit dat het eerste wat je bedenkt perfect moet zijn, kan er niet heel veel lastigs zijn aan een titel verzinnen.
Oud 27-01-2013, 21:39
Elin3
Elin3 is offline
Nou, niet moeilijk, noem het boek "Bo", "De zoektocht" of iets anders wat bij het thema past. No big deal, gewoon iets bedenken!
Oud 28-01-2013, 16:53
ADO070
ADO070 is offline
Ooh, kun je ook zulke simpele titels gebruiken.
Dank je, ik ga dit gewoon letterlijk gebruiken.
Reageren

Regels voor berichten