Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2013, 20:24
leevalley
leevalley is offline
Hoihoi !

Ik ben begonnen met de HBO opleiding MWD op Hogeschool InHolland in Rotterdam.
Nu hebben we een aardige boekenlijst gekregen en helaas zijn deze boeken niet al te goedkoop. Door financiele omstandigheden ben ik niet in staat alle boeken te kunnen aanschaffen, zelfs niet tweedehands.

Nu vraag ik me af of er mensen zijn die deze opleiding ook hebben gevolgd of nog steeds volgen en weten welke boeken er echt noodzakelijk zijn om volledig te hebben in het eerste jaar. Zo weet ik welke boeken ik ook echt ga kopen en welke boeken/hoofdstukken ik gewoon kan kopieeren van een van mijn klasgenoten.

Ik ben echt ten einde raad dus als je nuttige informatie hierover hebt, laat me het alsjeblieft weten!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2013, 21:08
Verwijderd
Wel, je kunt ook gaan lenen. Als je zeker denkt dat je later een baan kunt scoren, waarom niet investeren?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2013, 15:17
leevalley
leevalley is offline
nee lenen is geen optie, vooral niet verstandig in mijn financiele situatie. bovendien leen ik al genoeg bij mn studiefinanciering. en garantie op een baan heb je nooit, vooral niet als je niet weet hoe de arbeidsmarkt er over 4 jaar voor staat. wie weet haal ik het niet en zit ik dan nog dieper in de problemen
Met citaat reageren
Oud 29-01-2013, 15:27
Verwijderd
Leg deze vraag eens voor aan docenten of een studieadviseur, zeker in zo'n situatie. Als je trouwens tweedehandsboeken koopt, bedenk dat je ze ook weer kunt verkopen, vaak ben je dan uiteindelijk helemaal niet zoveel geld kwijt.

Verder, ik verplaats je even naar het subforum Studiezaken, daar gaat het namelijk over studies en alles wat daarbij komt kijken, terwijl dit subforum over de middelbare school gaat.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2013, 16:34
Verwijderd
Dat klinkt erg vervelend leevalley. Bij mij op school hebben ze een soort fonds voor mensen in een dergelijke situatie, wellicht hebben ze dat ook bij jou?

Daarbij, zorg dat school een soort full-time baan wordt. Daarmee garandeer je dat je later een baan krijgt (nagenoeg gegarandeerd). Je bent dan een diamiant voor een werkgever.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2013, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Daarbij, zorg dat school een soort full-time baan wordt. Daarmee garandeer je dat je later een baan krijgt (nagenoeg gegarandeerd). Je bent dan een diamiant voor een werkgever.
WTF bedoel je hier in godsnaam mee? Wat een onzin of ik begrijp het verkeerd maar het lijkt me gigantische onzin. Bedrijven zitten niet op iemand te wachten die tijdens het sollicitatiegesprek weet te vertellen dat hij geen tijd voor hobbies heeft omdat hij 90 uur per week kwijt was aan een HBO-opleiding (of andere opleiding for that matter). Echt niet. Geloof me. Dat vergroot je kans op een baan absoluut niet.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2013, 16:54
Verwijderd
Citaat:
WTF bedoel je hier in godsnaam mee? Wat een onzin of ik begrijp het verkeerd maar het lijkt me gigantische onzin.
Allereerst, doe even rustig.

Citaat:
Bedrijven zitten niet op iemand te wachten die tijdens het sollicitatiegesprek weet te vertellen dat hij geen tijd voor hobbies heeft omdat hij 90 uur per week kwijt was aan een HBO-opleiding (of andere opleiding for that matter). Echt niet. Geloof me. Dat vergroot je kans op een baan absoluut niet.
a) Volgens mij werkt bijna niemand 90 uur per week
b) Het vergroot je kans wel degelijk

Met full-time baan bedoelde ik dus dat je school serieus moet nemen. Dat je gewoon huiswerk op tijd af krijgt en vroeg begint met leren zodat die toets een makkie wordt. Als je vroeg begint heb je later meer vrije tijd. Dus waar je 90 uur per week vandaan haalt weet ik niet.

Er zijn daarbij zat mensen die school serieus nemen - zoals ik het bedoelde - en daarnaast gewoon uitgaan, hobbies hebben e.d.

Het vergroot je kans wel omdat elk bedrijf wel staat te wachten op iemand die veel van zijn vak af weet. Als jij als manager een gesprek aangaat met 2 personen en de 1 is heel erg lui en heeft middelmatige cijfers en de ander is gemotiveerd en heeft goede cijfers, dan neem je uiteraard diegene aan die je geld waard is. natuurlijke spelen factoren als sociale omgang met mensen, uitstraling e.d. een belangrijke rol, maar als je gewoon serieus met school omgaat hoef je dat dus niet te laten wegzakken, helemaal niet zelfs.

Dat van 'school behandelen als full-time baan' had ik van een professor uit Amerika.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2013, 22:52
Verwijderd
Citaat:
Allereerst, doe even rustig.
Ah, dus als iemand je er op wijst dat je een dom bericht geplaatst hebt, moet die rustig doen? Bravo!

Citaat:
a) Volgens mij werkt bijna niemand 90 uur per week
Dus dat, wat bijna niemand doet, vergroot je kans wel? Wat is je punt met a en b nou?

Citaat:
Met full-time baan bedoelde ik dus dat je school serieus moet nemen.

Echt waar, is dit je tip? School serieus nemen en een baan is gegarandeerd? Kijk, ik lach je uit Je zegt daarmee dat alle werkelozen hun school niet serieus hebben genomen. Ik denk dat je aardig wat mensen op de kast jaagt daarmee.

Citaat:
Dat je gewoon huiswerk op tijd af krijgt en vroeg begint met leren zodat die toets een makkie wordt. Als je vroeg begint heb je later meer vrije tijd.
Ja, dus je huiswerk op tijd af hebben en vroeg beginnen met leren garandeert een baan? Echt waar, leef jij in een andere wereld of zo? Waar heb je het over?

Citaat:
Dus waar je 90 uur per week vandaan haalt weet ik niet.
Dat had je bij punt a staan! Lees maar even terug!

Citaat:
Er zijn daarbij zat mensen die school serieus nemen - zoals ik het bedoelde - en daarnaast gewoon uitgaan, hobbies hebben e.d.
Klopt! Dus al die mensen hebben gegarandeerd een baan en zijn een diamiant (sic!) voor een werkgever? Of zou dit gewoon het intrappen van een gigantische open deur zijn? Zou dit toevallig ongeveer de gemiddelde scholier zijn die je beschrijft? Ik weet niet of je al wat begint te dagen, maar je tip is van het niveau dat iemand klaagt over stekende hoofdpijn, al drie weken lang, met uitstraling de nek en en een rare knobbel bij de slaap, om dan te zeggen "ga maar eens lekker op tijd naar bed vanavond!". Je doet er geen kwaad mee, maar echt veel nut heeft het ook niet.

Citaat:
Het vergroot je kans wel omdat elk bedrijf wel staat te wachten op iemand die veel van zijn vak af weet.
Ah, de volgende open deur. Natuurlijk moeilijk te ontkennen wat je hier zegt. Maar veel van je vak afweten is heel iets anders dan je studie als een full-time baan zien. Daarnaast is het in 9 van de 10 vakgebieden zo dat je na je opleiding nog geen zak van dat vak afweet. Het echte leren doe je pas in de praktijk en bij de meeste opleidingen is het zo dat geen enkel bedrijf iemand die net de HBO af heeft ziet als iemand die veel van zijn vak afweet.

Citaat:
Als jij als manager een gesprek aangaat met 2 personen en de 1 is heel erg lui en heeft middelmatige cijfers en de ander is gemotiveerd en heeft goede cijfers, dan neem je uiteraard diegene aan die je geld waard is.
Dit klinkt heel logisch hè Het punt is alleen dat in heel veel gevallen je cijfers geen enkele rol spelen in een sollicitatieprocedure. Het zijn pure uitzonderingen waar er naar je cijfers gevraagd wordt. Ik heb een stuk of twintig sollicitatieprocedures gedaan in mijn leven, slechts één keer werd er naar mijn cijfers gevraagd, en daar werd verder totaal neit op teruggekomen. Ik betwijfel of ze ze überhaupt bekeken hebben.

Daarnaast koppel je middelmatige cijfers aan lui en goede cijfers aan gemotiveerd. Dat is natuurlijk pure onzin. Intelligentie is geen kwestie van inzet. Alle VMBO'ers zijn dus luie varkens? En alle gymnasiasten keiharde werkers?

Bovendien, als ik je mats en de vreemde koppeling aan cijfers loslaat, is een sollicitatieprocedure veel te kort om te beoordelen of iemand lui is of gemotiveerd. Het minste wat je mag verwachten van een sollicitant is dat deze gemotiveerd overkomt. Of hij daadwerkelijk gemotiveerd is, is weer de volgende vraag natuurlijk...Hoe stel jij je voor dat werkgevers checken of iemand lui is of juist gemotiveerd?

Citaat:
natuurlijke spelen factoren als sociale omgang met mensen, uitstraling e.d. een belangrijke rol, maar als je gewoon serieus met school omgaat hoef je dat dus niet te laten wegzakken, helemaal niet zelfs.
Ah, dit is wel een hele opluchting, dat als je gewoon serieus met school omgaat, je geen hork hoeft te worden en je je uitstraling niet hoeft uit te gummen. Ik snap nauwelijks wat je bedoelt. Overigens denk ik dat, zeker bij een startersfunctie, uitstraling en een 'klik' hebben met de mensen met wie je een gesprek voert, zo ongeveer de enige grond is waarop ze je wel of niet selecteren. Vakinhoudelijk weet je meestal namelijk gewoon nog geen zak. Als je een paar jaar ervaring hebt, is dat natuurlijk heel anders, en dan gaan sollicitatiegesprekken ook opeens daadwerkelijk over je werkervaring en dus je vakkennis.

Citaat:
Dat van 'school behandelen als full-time baan' had ik van een professor uit Amerika.
Oh, dan moet het wel waar zijn inderdaad een professor, dus iemand die zelf niet in het echte bedrijfsleven werkt maar veilig op een universiteit, die zijn geld krijgt van een OPLEIDING, die raadt aan dat je je OPLEIDING serieus moet nemen. Ja, en de coach van een Amerikaans sportteam zegt dat je je sport serieus moet nemen. Heel verrassend zegt een vermaard dirigent dan weer dat als musicus je muziek en de beoefening van je instrument serieus moet nemen En het is echt heel gek, maar ik heb wel eens gehoord van de wereldrecordhouder hot dog eten dat hij het hot dog eten uiterst serieus neemt.

Hunterlife, je schopt een hoop open deuren in en hebt duidelijk geen verstand van het onderwerp. Je helpt de TS niet met je geblaat, integendeel. Laat ik duidelijk zijn: je tip van het even checken bij zijn school of er een fonds is voor armlastige leerlingen, is natuurlijk een goede. Daar geef ik niet op af. Maar dat je daarna meent te weten hoe de wereld werkt is nogal jammer. Misschien handiger om dit soort zaken in het vervolg over te laten aan mensen met relevante ervaring.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2013, 08:33
Verwijderd
Citaat:
...
Citaat:
Welke professor? In welke publicatie staaft hij die bewering met cijfers?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2013, 08:46
Verwijderd
Citaat:
...

Welke professor? In welke publicatie staaft hij die bewering met cijfers?
Ooit een youtube filmpje bekeken van een universiteit waarin een scheikunde professor dat vertelde. Maar wat ik bedoelde (en de professor bedoelt) - zoals ik al eerder heb gezegd - is dat je succes boekt op school door het ook serieus te nemen. Iemand die full-time werkt krijgt geld voor de uren die hij maakt. Als je met die mentaliteit 'het winnen van kennis' naar school gaat, dan komt het helemaal goed.

Het is gewoon advies, niets meer.

Als je verder over mijn advies wilt discussiëren, kan dat zeker, maar we dwalen af van het helpen van TS met haar/zijn vraag. Dus graag via pm of een ander topic op studiezaken/AS waarin we discussieren waarom het serieus nemen van school goed resultaat boekt, of helemaal niet (zoals jij vermoedt?).

Laatst gewijzigd op 01-02-2013 om 09:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten