Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2013, 22:43
NPH123
Hallo iedereen,

Ik zit in 5 Gym en moet deze periode met nog iemand een natuurkunde PO van 40 studielesuren voltooien. Deze PO telt voor 30% mee voor je SE en is dus best serieus... Mijn vraag was: Weet iemand een goed onderwerp? Zelf kan ik alleen maar onderwerpen bedenken die je in een paar uur gedaan hebt. Het liefst zit er veel rekenwerk in (vindt onze leraar fijn).

Alvast bedankt!

Sander
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2013, 22:49
Verwijderd
Welke onderwerpen had je zelf al die je te kort vond? Kun je die niet op de een of andere manier uitbereiden, waardoor óf het meten moeilijker wordt óf de theorie/berekeningen moeilijker worden? Heeft je docent tips gegeven? Welk gebied van de natuurkunde vind je interessant? Wat zou je graag willen weten?

Hoe ver kom je als je al deze vragen al eens voor jezelf beantwoordt?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 22:55
NPH123
Hi Uomi,

Zelf ben ik erg geïnteresseerd in mechanica: Hierbij had ik een proef bedacht waarbij je een bol met variabel gewicht van een variabele hoogte laat vallen in stoffen van variabele dichtheid, en dan de verticale afstand van de inslag te meten om zo gebruikmakend van evenredigheid tot een bewijs van de wet van behoud van energie te komen. Ik zie geen manier waarop je dit langer kunt maken?? Verder had ik nog geen echte proeven.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 23:06
Verwijderd
Dat plan klinkt als een prima uitgangsbasis. Je geeft zelf al aan dat je een aantal variabelen hebt, dat zou al aardig wat tijd nodig hebben, lijkt me. Misschien kun je nog op een andere manier bewijs proberen te vinden. Of misschien kun je de 'afwijking' uitrekenen. Met afwijking bedoel ik dan de energie die je verliest aan luchtwrijving. Waarschijnlijk is dit niet veel, en zul je je variabelen relatief groot moeten nemen, dit levert waarschijnlijk ook weer wat meetproblemen op. Die kun je weer proberen op te lossen. Misschien kom je gaandeweg nog iets anders interessants tegen en zo kun je best wel even doorgaan, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2013, 12:47
4beta
4beta is offline
30% en 40 SLU?
40SLU zou al betekenen dat je er een jaar lang 1 uur per schoolweek aan moet werken, of 1 week fulltime.
(Kan ook zijn 1 ochtend in de week voor een periode)

Het idee van "gaandeweg nog iets interessants tegenkomen" lijkt mij geen goed plan. Beter een onderzoek dat een duidelijk doel heeft, zodat je ook een hypothese kunt opstellen en een duidelijk antwoord op een onderzoeksvraag kunt gaan geven.

Ik ben wel benieuwd hoe je de wet van behoud van energie wilt gaan meten aan een volkomen inelastische botsing met een oneindig zwaar voorwerp.Of ik heb de opstelling van jouw proef misschien niet goed in mijn hoofd zitten.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2013, 15:05
NPH123
Hallo iedereen,

Inmiddels heb ik het er met mijn leraar over gehad en hij insinueerde op hetzelfde als Uomie, dat we iets met de afwijking in energie die lucht- en rolweerstand zouden teweegbrengen. Dit zouden we dan moeten doen met zowel een 'ramp' en een val van de bal. En ja, we hebben er de volgende 3 maanden voor!

Dankjewel!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2013, 17:11
PWSje
Je komt makkelijk aan die 40 studielesuren hoor. Je moet o.a. boeken naslaan, theorie uit je schoolboeken, achtergrondinformatie (grondleggers van mechanica-formules en hoe zij tot deze bevindingen zijn gekomen e.d.). Verder hou je natuurlijk een logboek bij, want je moet dingen ook uitwerken op de computer (in Excel en Word bijv). Kind kan de was doen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten