Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2013, 17:25
Martijnvds
Martijnvds is offline
Piet woont in Eindhoven en Jan woont in Breda. Piet werkt in Breda en Jan werkt in Eindhoven. Piet vertrekt om half acht richting zijn werk en hij rijdt met een snelheid van 100 km/h. Jan vertrekt tien minuten later en rijdt met een snelheid van 120 km/h. De afstand tussen Eindhoven en Breda is 64 kilometer.

A) Bereken hoelang het duurt voordat ze elkaar tegen komen.
B) Hoeveel kilometer vanaf Eindhoven is dit?

Dus mijn vraag is, hoe reken ik dit uit? Kunnen jullie mij helpen?
Alvast bedankt,
Martijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2013, 18:02
mathfreak
mathfreak is offline
Piet woont in Eindhoven en vertrekt om half acht richting zijn werk met een snelheid van 100 km/h. 10 minuten daarna vertrekt Jan vanuit Breda met een snelheid van 120 km/h. Bereken eens hoeveel km Piet al heeft afgelegd als Jan vertrekt. Gebruik verder het gegeven dat de snelheid van Jan 1,2 maal zo groot is als de snelheid van Piet.
Oud 16-02-2013, 00:03
4beta
4beta is offline
Of nog handiger: Gebruik de relatieve snelheid.

Doe gewoon alsof Jan de hele tijd stil blijft staan, en dat Piet naar Eindhoven gaat rijden.
Piet rijd dan wel een tijdje 220 km/h, maar dat is de standaard-aanpak bij dit soort opgaven.

(altijd rekenen met 1 stationair punt)

Als je dan de tijd weet, dan is de echte afstand die ze allebei gereden hebben ook makkelijk te berekenen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten