Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat val wel mee hoor, die keiharde commentaar. Het is eerlijke en vrij objectieve kritiek. (Keiharde commentaar kan ik ook, dan moet je maar eens in mijn verleden op DoP graven, forum.scholieren.com/showthread.php?t=1062323 bijvoorbeeld)
Waarom ik twijfelde over je moedertaal, ik heb zelf door in Vlaanderen te wonen wel eens de neiging om lidwoorden te gaan omwisselen. Het stad (al is dat een speciale titel voor Antwerpen) en de boek bijvoorbeeld. En ik weet niet of het in Nederland ook gebeurt of dat het een gevolg is van dat Vlaamse lidwoordengewissel, maar veel jongeren met buitenlandse roots gebruiken dan ook dingen als die meisje en constructies als 'ik weet waar je huis woont'. Het ging me overigens niet over een boodschap verduidelijken, die is in dit geval vrij helder, meer om het beeld, het uiterlijk van het gedicht. Een gedicht is een spel met taal, dat moet af zijn, kloppen, anders krijg je al snel het idee dat de schrijver geen idee heeft waar hij of zij mee bezig is. 'van hoe meer wind hoe groter hoe sterker je wortels, van hoe ouder de oorlog hoe harder je zingt, en van hoe mijn hoofd ooit het donker bedwingt.' Dit herschreven stukje vind ik het beste geschreven, het voelt zangerig aan, zoals het liedje van je zangvogel, het heeft ritme. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||||||
Verwijderd
|
Ik heb geen zin om al het commentaar door te lezen van de anderen, dus ik ga gewoon allebei je versies los commentaar geven.
![]() Citaat:
![]() O en ik bedenk net dat het 'als een kind' wel weer leuk is, omdat het ergens een beetje het idee geeft dat het het kind in jou is dat de oorlog heeft meegemaakt, of zo. Citaat:
Citaat:
Verder vind ik deze strofe mooooiii. ![]() Citaat:
![]() De laatste zin vind ik niet mooi, hij is te gekunsteld en te erg rijm-om-de-rijm. (is het de rijm of het rijm?) Citaat:
![]() Met aanpassingen: Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ik heb waarschijnlijk alleen de anderen herhaald, maar boeiend. |
![]() |
|
Volgens mij heb je dat niet gedaan! Ik lees dingen in je commentaar waarvan ik me niet kan herinneren ze gelezen/gezegd te hebben.
![]()
|
![]() |
Bedankt allemaal! Ik was even niet in Nederland waardoor ik jullie reacties pas een stuk later lees. Maar wat jullie allemaal benoemen is echt heel behulpzaam, het zijn van die dingen die je zelf wel een beetje aanvoelt maar niet kan (of wil) benoemen maar als iemand anders ze zegt denk je: O ja! Natuurlijk! Dus ik ga zeker nog even aan dit gedichtje klussen met jullie bijdragen
![]() |
![]() |
|
![]() |
Goed, ik heb hem aardig veranderd en ben benieuwd wat jullie van deze nieuwe versie vinden.. het is echt anders dan de vorige.
In al onze hoofden vind je liedjes, stil rustend in de bomen van ons brein. Soms zijn het kleine ongeboren kindjes, soms grote koningsmarsen, oorlogstijd. Oorlog: het mijmert traag tot één fataal schot wordt gelost als een slok van het donker - uit noodzaak gedronken. De rivier neemt je mee waar de wil om te zwemmen ontbreekt. En alles vertraagt: de plons een seizoen na de afzet. Wat je ooit was erodeert en afgestompt ben je het sediment van wat je ooit voelde, wie je beminde kwijt op de bodem: je zoekt niet, vergeet. Maar de oorlog wordt ouder en de marsen korter en zachter. Je hoort soms ineens weer de kleine muziek en ze fluistert: het geeft niet. Op een dag spoel je aan of naar zee. Laatst gewijzigd op 26-01-2013 om 01:40. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Welke oud forumer(s) mis jij op het forum? Forumster | 167 | 25-08-2020 14:59 | |
Flora & Fauna |
Kraaien pikken lammetjes dood kees17 | 31 | 25-05-2005 21:17 | |
Flora & Fauna |
Help! Jong vogeltje gevonden!! metalgirl | 49 | 25-05-2005 20:37 | |
Flora & Fauna |
kattenjacht elfje16 | 83 | 14-02-2004 15:24 | |
Flora & Fauna |
Musjes DarkCat | 4 | 04-11-2002 19:19 | |
Flora & Fauna |
50 eenden, kippen ganzen en ander gevogelte gedood Kupu | 87 | 13-10-2002 08:48 |