Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2013, 20:52
JenniferSlager
JenniferSlager is offline
Hallo allen. Ik heb moeite met deze opgave van natuurkunde. Kan iemand mij uitleggen hoe je deze moet doen? Ik ben slecht met natuurkunde en ik moet deze vragen goed beantwoorden.

Kan iemand me helpen?

2. De achtbaan Goliath bestaat onder andere uit een aantal bulten. De tweede “bult” is weergegeven in figuur 2. Boven op een bult ervaart de passagier een moment van gewichtloosheid, hij/zij komt net een klein beetje los van zijn/haar stoeltje.

a. Geef een verklaring voor het gegeven dat een passagier een moment los komt van zijn/haar stoeltje op het hoogste punt van een bult.

In het vervolg van deze opgave wordt de afdaling beschouwd die omlijnd is in figuur 2. Als het treintje van Goliath de omlijning binnen rijdt (punt A in de figuur) bedraagt de snelheid slechts 24 km/uur. Vervolgens wordt het treintje sterk versneld. De lengte van het deel van de baan, dat omlijnd is (van punt A naar punt B in de figuur), bedraagt 20. De massa van het treintje van Goliath bedraagt 1,87x10^3 kg. Er wordt in deze opgave uitgegaan van een constante wrijvingskracht op het traject AB van 8,8x10^2 N.

b. Bepaal de snelheid waarmee het treintje punt B zal bereiken.

Anna zit in het treintje en vraagt zich af hoe groot de G-kracht is die op haar werkt gedurende de afdaling van punt A naar punt B. Anna heeft een massa van 55 kg.

c. Bepaal de, op Anna werkende, G-kracht op het traject AB.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2013, 11:08
4beta
4beta is offline
2a. Kijk eens naar de richting waarin ze beweegt voordat ze bij de top is, en de richting waarin ze beweegt als ze over de top heen is.
Als het treintje aan de baan vast zit, dan kan deze met een grotere versnelling omlaag worden getrokken dan de zwaartekracht.

2b. Energie-vraagstuk.
Bereken de hoogte-energie en kinetsiche energie aan het begin van het traject.
Bereken de hoeveelheid energie die door wrijving verloren gaat.
Bereken de totale energie die het treintje in Punt B nog heeft.
Bereken de hoveelheid hoogte-energie in punt B
Bereken de hoeveelheid kinetische energie in punt B
Bereken de snelheid.

c. De richting is niet gegeven, dus een beetje een tricky vraag.
Ik neem aan dat de versnelling langs de helling moet worden genomen.
Teken een krachtendiagram op het karretje.
Bereken mbv tekening de grootte van de kracht langs de helling
Bereken de resultante kracht langs de helling (wrijving)
Bereken de versnelling met F = m a (denk aan totaalmassa, niet alleen massa van Anna)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten