Hallo allen. Ik heb moeite met deze opgave van natuurkunde. Kan iemand mij uitleggen hoe je deze moet doen? Ik ben slecht met natuurkunde en ik moet deze vragen goed beantwoorden.
Kan iemand me helpen?
2. De achtbaan Goliath bestaat onder andere uit een aantal bulten. De tweede “bult” is weergegeven in figuur 2. Boven op een bult ervaart de passagier een moment van gewichtloosheid, hij/zij komt net een klein beetje los van zijn/haar stoeltje.
a. Geef een verklaring voor het gegeven dat een passagier een moment los komt van zijn/haar stoeltje op het hoogste punt van een bult.
In het vervolg van deze opgave wordt de afdaling beschouwd die omlijnd is in figuur 2. Als het treintje van Goliath de omlijning binnen rijdt (punt A in de figuur) bedraagt de snelheid slechts 24 km/uur. Vervolgens wordt het treintje sterk versneld. De lengte van het deel van de baan, dat omlijnd is (van punt A naar punt B in de figuur), bedraagt 20. De massa van het treintje van Goliath bedraagt 1,87x10^3 kg. Er wordt in deze opgave uitgegaan van een constante wrijvingskracht op het traject AB van 8,8x10^2 N.
b. Bepaal de snelheid waarmee het treintje punt B zal bereiken.
Anna zit in het treintje en vraagt zich af hoe groot de G-kracht is die op haar werkt gedurende de afdaling van punt A naar punt B. Anna heeft een massa van 55 kg.
c. Bepaal de, op Anna werkende, G-kracht op het traject AB.