Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2013, 13:57
joey10076
joey10076 is offline
hallo.

ik heb een probleem ik weet dat borstgroei bij jongens vaker voorkomt omdat het nou gewoon door de hormonen komt.

maar tog vind ik het genant jongen moeten geen kleine borsten hebben sterker nog geen
ik heb dus nu aan me rechter tepel er onder een knobbeltje
mij moeder zij zodra het groter word gaan we naar de dokter
nu is dit het probleem ik wil weten waneer ze weg gaan ben een jongen van 13 heb het knobbeltje sinds een half jaar bij mij rechter tepel
heb je nog meer informatie nodig over leeftijd enz vraag maar raak

alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 14:32
Verwijderd
Het is verstandig om naar je huisarts te gaan, en je vragen daar te stellen. Ze hebben hiervoor geleerd en kunnen je meer informatie geven.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 16:30
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
hallo.

ik heb een probleem. ik weet dat borstgroei bij jongens vaker voorkomt omdat het nou gewoon door de hormonen komt.

maar toch vind ik het genant, jongen moeten geen kleine borsten hebben. Sterker nog: geen
ik heb dus nu bij mijn rechter tepel een knobbeltje
mijn moeder zei: zodra het groter word gaan we naar de dokter.

nu is dit het probleem ik wil weten waneer het (de knobbel) weg gaat. Ik ben een jongen van 13 heb het knobbeltje sinds een half jaar bij mij rechter tepel.

heb je nog meer informatie nodig over leeftijd enz vraag maar raak

alvast bedankt
Heb je post even aangepast want het was echt amper leesbaar op sommige punten. Een knobbeltje is raar. Het feit dat je nu kleine borsten hebt niet. Het bobbeltje is waarschijnlijk niets, de kans op jou leeftijd op bijv. borstkanker is klein, en wordt nogmaals verkleind omdat je een jongen bent. Waarschijnlijk is het een kleine ophoping van vet (cyste). Die zie je niet qua kleur, jeukt niet, irriteerd niet, is niet gevoelig, alleen een klein bobbeltje.

Als je het niet vertrouwd gewoon naar de huisarts gaan.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 19:37
Pluis
Pluis is offline
Jongens hebben wel vaker een beetje borstgroei zo rond hun 12-15e. Dat heet gynaecomastie en het is helemaal normaal. zoek het maar eens op op wikipedia. Meestal gaat het na een jaar/2 jaar vanzelf weer weg. Onder je tepel kan je dan een soort van schijfje voelen zitten, dat is borstweefsel. Bij meiden is dat het begin van daadwerkelijke borstgroei, bij jongens blijft het bij zo'n schijfje en dat gaat daarna weer weg.
Oud 09-03-2013, 22:30
Ieke
Ieke is offline
Mannen hebben sowieso ook een klein beetje borstweefsel. Ze kunnen ook borstkanker krijgen, maar dat is helemaal zeldzaam. Verder wat Pluis zegt.
Oud 14-03-2013, 20:36
joey10076
joey10076 is offline
maar het word nu ook gevoelig
Met citaat reageren
Oud 14-03-2013, 22:19
Pluis
Pluis is offline
Dat kan best ja, onder invloed van je hormonen. Maar als je het niet vertrouwt kun je natuurlijk altijd even je huisarts vragen of het wel normaal is. En als het warm, dik en rood wordt is er ook wat aan de hand, want dat zijn tekenen van ontsteking.
Oud 15-03-2013, 17:54
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
maar het word nu ook gevoelig
Als je bang bent voor borstkanker hoef je dat nu niet meer te zijn, dergelijke bultjes voel je hooguit zitten als je er aan komt. Gevoelige bultjes zijn vaak irritaties of ontstekingen.

Probeer het niet open te drukken. Bij ontsteking wel aan te raden naar de huisarts te gaan. Zeker omdat je borst gewoon een plek is waar iemand nog wel eens een duwtje wil geven, je perongeluk een deur tegen aan krijgt, je op slaapt enz.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten