Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2013, 18:50
Rikje18
Rikje18 is offline
Ik dacht laat ik het nou toch maar een keer hier neerzetten en kijken wat andere mensen hier voor oplossing voor hebben.
Het is mij opgevallen dat het bij mij, maar ook bij andere, steeds moeilijker word uitgebreide gesprekken met elkaar tevoeren al ben je nog zo goed bevriend.

Ik ben niet zo heel sociaal, ik heb close vrienden die ik allemaal graag mag en waar ik graag mee praat maar verder dan die vrienden ga ik meestal niet. Ze zijn al een langere periode goeie vrienden en de onderwerpen zijn inmiddels op. Ben zelf best wel een praatjesmaker ik praat via social media graag met mensen en in het echt graag met vrienden wat ook goed lukt verder, alleen kan ik dan weer niet zo geweldig praten met onbekenden/vreemdelingen.

Ik ben 17 jaar oud en weet dat andere mensen hier ook wel last van hebben maar meestal maken die vaak wel wat gemakkelijker vrienden.

Dus weet iemand hier iets op? Een manier om wat nieuwe leven de gesprekken in te blazen? Het kan ook aan de vrienden liggen, dat ze het gewoon niet meer interessant genoeg vinden om met me te praten, ze reageren meestal maar kort af. Maar ik geloof dat er op alles een oplossing is dus misschien weet iemand hier ook iets op.

Het geeft in ieder geval deprimerende gedachte als je er een beetje over nadenkt :L.
Oud 24-03-2013, 21:16
Zoari
Zoari is offline
Ik probeer hier zo volwassen mogelijk op te reageren omdat ik 15 jaar ben.

Ik zelf ben heel sociaal, kan achter elkaar praten en mijn gesprekken gaan nooit op.
Vroeger was dit niet zo! Ben toen eigenlijk met mensen gaan praten die ik niet zo goed kende.
Dat was een grote stap, maar je moet niet bij jezelf denken van...shit weet niks...dodelijke stilte.
Je moet eenmaal iemand snel in vertrouwen nemen om niet die dode stilte te krijgen.
Iemand snel vertrouwen nemen heeft nadelen dus pas daarmee op!
Als je met onbekende of mensen die je niet goed kent begint te praten, begin je ook te merken dat je over meer dingen kan praten en de onderwerpen minder snel opraken.

Ik hoop dat je hier iets aan heb!
Greetz me
Met citaat reageren
Oud 24-03-2013, 22:55
Verwijderd
Hmm misschien minder via Social media gesprekken voeren, in plaats daarvan proberen met een creatieve insteek tot tijdverdrijf te komen. heb je gelijk iets om over te praten...
(ik moet toegeven ik ben zelf nooit goed geweest met creatief tijdverdrijf)

Je kan ook het nieuws gaan volgen,
dan weet je tenminste altijd een onderwerp om over te klagen.

hoop dat t helpt
Met citaat reageren
Oud 25-03-2013, 07:36
Verwijderd
Ik heb het precies andersom, in het echt kan ik wel onderwerpen vinden gaat automatisch allemaal, maar op social media zeg ik heel weinig
Met citaat reageren
Oud 25-03-2013, 11:40
Rikje18
Rikje18 is offline
Dat nieuws volgen is een redelijk goed idee moet ik zeggen. Ik praat zoveel mogelijk tegen vrienden in het echt, maar 1 van me goeie vriendinnen doet dan vaak nogsteeds kort af of reageerd gewoon niet.. Dat is wel jammer ze is knap en normaal wel aardig. Buiten haar en een paar andere hebik verder niemand dus als er iets niet leuks gebeurd tussen ons is dat vies klote en deprimerend
Oud 25-03-2013, 11:42
Rikje18
Rikje18 is offline
En dat met onbekende mensen praten vind ik ook wel een goed plan dus dat ga ik binnenkort doen denk ik
Oud 25-03-2013, 11:44
MeantShape
MeantShape is offline
Communiceren is het uitwisselen van betekenissen. Je kunt je leven gaan vullen met nieuwe betekenissen zoals bijvoorbeeld een stad ingaan en daar dingen van leren over de architectuur of de geschiedenis. Je kunt kijken naar mensen en hoe zij de dingen doen, en daar van leren. Dit kijken geeft je nieuwe onderwerpen om over te praten.

Het uitwisselen van betekenissen is tweerichtingsverkeer. Het is dus ook belangrijk om de ander te leren begrijpen. Waar is de ander mee bezig, welke onderwerpen of thema's spelen in het leven van jouw gesprekspartner.

Voor de rest kan het geen kwaad om eens een training in sociale vaardigheden te volgen. Elke stap die je zelf zet in de ontwikkeling van je eigen sociale vaardigheden leveren uiteindelijk resultaat op in het contact leggen met andere mensen. Vaak is het zo dat je eerst iets van jezelf moet geven voordat de ander jou iets geeft. En dan bedoel ik bijvoorbeeld: vertrouwen, openheid, oprechtheid, waardering.

Succes en ik hoop dat dit jouw vragen een beetje beantwoord.
Oud 25-03-2013, 13:25
Rikje18
Rikje18 is offline
Citaat:
Communiceren is het uitwisselen van betekenissen. Je kunt je leven gaan vullen met nieuwe betekenissen zoals bijvoorbeeld een stad ingaan en daar dingen van leren over de architectuur of de geschiedenis. Je kunt kijken naar mensen en hoe zij de dingen doen, en daar van leren. Dit kijken geeft je nieuwe onderwerpen om over te praten.

Het uitwisselen van betekenissen is tweerichtingsverkeer. Het is dus ook belangrijk om de ander te leren begrijpen. Waar is de ander mee bezig, welke onderwerpen of thema's spelen in het leven van jouw gesprekspartner.

Voor de rest kan het geen kwaad om eens een training in sociale vaardigheden te volgen. Elke stap die je zelf zet in de ontwikkeling van je eigen sociale vaardigheden leveren uiteindelijk resultaat op in het contact leggen met andere mensen. Vaak is het zo dat je eerst iets van jezelf moet geven voordat de ander jou iets geeft. En dan bedoel ik bijvoorbeeld: vertrouwen, openheid, oprechtheid, waardering.

Succes en ik hoop dat dit jouw vragen een beetje beantwoord.
Wat een professioneel antwoord zeg xD.
Ik heb wel eens in een groep gezeten met een paar andere mensen van mijn leeftijd om mijn gebrek aan sociale vaardigheden, maar deze groep was niet specifiek bedoelt om je sociale vaardigheden te trainen.
Hoe kun je een training in sociale vaardigheden volgen? Als iets niet goed verloopt, met name in mijn sociale leven, word ik depressief. Daarom zou ik zo iets best willen doen maar wel een soort van anoniem; ik heb liever niet dat bv. school of werk hier vanaf komt te weten.
Oud 03-04-2013, 03:13
Verwijderd
Ehmmm. Ik ben zegmaar, zoals de tweede reageerder, ook een heel sociaal persoon, ook al was dit vroeger niet zo. En heb wel eens een sociale vaardigheidstraining gevolgd, zoals een ander hier voorstelde, al moet ik persoonlijk zeggen dat ik denk dat ik daar weinig van opgestoken heb..

Wat belangrijk is in een contact, ook met close vrienden, is dat jullie beiden gesprekken beginnen en onderwerpen aansnijden. Niet dat jij een paar weken achter elkaar steeds maar het gesprek moet beginnen. Ik zou bijvoorbeeld dan een tijdje niet tegen die persoon praten totdat die zelf aankomt met iets. Zo is het ook makkelijker omdat diegene zelf meestal gespreksstof heeft. En verder, tja.. Ik denk dat je gewoon steeds nieuwe onderwerpen moet zoeken. Interesses die jullie delen, en kleine dingetjes daarin (even een stom voorbeeldje van mijzelf: als jullie allebei houden van Grand Theft Auto: de GTA 5-boxart is net uit, dat is al gespreksstof).

En dat kortaf reageren.. Ik herken wel dat je op sociale media beter praat dan in het echt, maar dat heb ik nu een soort van omgekeerd. Dus ik zou liever dan echt met mensen afspreken ofzo, een keertje wat gaan drinken, etc. En misschien ook gewoon nieuwe mensen leren kennen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten