Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2013, 21:57
joey10076
joey10076 is offline
ik ben nu 13 en wil een webshop beginnen (misschien)
ik weet niet precies wat ik nodig heb ik neem aan een kvk enz.
ik wil geld er aan verdienen dus dacht aan kleren en gadgets enzo bij een groothandel.
wat ook een mogelijk heid was miss om paar keer per jaar een partij fabrieksfouten over te kopen.
maar waar kun je die goed halen of bestellen en wat heb je allemaal nodig.
ik wil als ik geld wil verdienen het op een legale manier dus graag alles vermelden wat je weet
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2013, 22:04
Elin3
Elin3 is offline
Ik vraag me sterk af of je als 13 jarige een bedrijf op je eigen naam kan laten zetten, ik gok van niet...

& Realiseer je je ook dat je webshop net zo goed een grote flop kan worden waar je alleen maar verlies mee draait?
Oud 12-02-2013, 22:41
joey10076
joey10076 is offline
ik realiseer dit ja en nee inderdaad volgensmij moet die dan op je ouders naam maar dat zal ook niet zo'n probleem zijn ga ik van uit
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 07:25
Axel11
Axel11 is offline
Dit past beter op Wonen & Werken.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2013, 14:50
bloodyb
bloodyb is offline
Leuk idee Joey maar denk er nog maar eens goed over na. Afgezien van de vraag of je op je 13e of 14e al een eigen bedrijf kan beginnen zijn er meer hobbels te nemen. Stel dat je een partij broeken kunt kopen voor 30 euro p. st. waar de mensen in de winkel 45 euro voor betalen. Die wil jij dan gaan verkopen voor 37,50. Verdien je daar dan 7,50 per broek mee? Nee want het opsturen kost je al 6,75 per pakje. Dan hou je 0,75 per broek over En als je de mensen zelf de verzendkosten laat betalen wordt het niet meer zo interessant voor ze. En de betaling? Als je mensen vooruit laat betalen schrik je al een hoop mensen (terecht) af en als je een rekening meestuurt moet je maar afwachten of er betaald wordt. Als er dan 1 is die niet betaalt verdien je niks meer aan de volgende 4 klanten. Kortom een leuk idee maar als je echt geld wil verdienen kan je denk ik beter autos gaan wassen of vakkenvullen.....
Oud 14-02-2013, 16:04
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Ik denk ook niet dat je er snel geld mee zult verdienen.
Ten eerste er zijn al zoveel webshops, waarom zouden mensen bij jouw webshop iets kopen en niet bij een webshop met een bekende naam?
Waar ga je geld vandaan halen om partijen in te kopen.
Ik zou dan eerst beginnen om partijen in te kopen (enkele producten) en deze verkopen op marktplaats ofzo, als dat goed loopt kan je altijd nog een webshop openen.
Oud 15-02-2013, 00:49
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Als ik je topics op Software & Multimedia zo zie, raad ik het je niet aan. Zoiets vereist op z'n minst enige kennis van zaken, daarnaast kun je op zo'n webshop ook flink verlies maken. Ik zou het niet doen als ik jou was, tot je op z'n minst wat ouder bent, beter snapt hoe websites e.d. werken en het allemaal iets minder riskant voor je is.

En verder wat de rest zegt.
Oud 16-02-2013, 20:32
Richkid
Richkid is offline
Wat goed dat je zo jong al als ondernemer aan de slag gaat. Probeer het en zie hoever je komt. Negeer al de nay-sayers die bereiken nooit wat! In het slechtste geval leer je ontzettend veel. Het nadeel van een webshop is dat het best wel veel investeringen vereist.

Waarom begin je niet met affiliate marketing? Dan hoef je geen enkele investering te doen. Je kan alle benodigheden gratis krijgen. Daarmee kan je ook testen welke producten jij succesvol kan "marketen" en dit kan het startkapitaal en de ervaring opleveren om een webshop te kickstarten in fase 2. Als je daar nog in geïnteresseerd bent nadat je de mogelijkheden van affiliate marketing ontdekt tenminste...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 15:01
.Daan
.Daan is offline
Allereerst wil ik even melden dat ik wel hou van mensen (kinderen) die op zo'n jonge leeftijd nadenken over een eigen bedrijfje. Houd ik van, kudos voor jou!

Punt 1, inschrijven bij de KvK kan pas vanaf 18 jaar. Dit mag niet je grootste probleem zijn want je kan het op naam van bv je vader laten zetten (Laat hem dan ook goed meekijken binnen jou webshop, want je vader is dan op zijn privébezit aansprakelijk als je schulden maakt)
Punt 2. Realiseer je dat een webshop flink wat geld kost. Allereerst het opzetten al, daarnaast het onderhouden en natuurlijk betalingssystemen zoals iDeal.
Punt 3. Bedenk goed wat je gaat verkopen. Een webwinkel die én gadgets voor bv telefoons verkopen én broeken vind ik een beetje raar. Of neem een zeer uitgebreid assortiment (zoals bv miniinthebox.com) of beperkt je tot telefoonaccessoires.
Punt 4. Er zijn aparte regels voor het verkopen van materialen met een merk erop (bv telefoonhoesjes met het logo van Apple erop) Zelf weet ik niet precies hoe dit zit dus zoek dit van te voren goed uit.

Verder wil ik je alleen maar aanmoedigen om dit te gaan doen, maar denk er niet te makkelijk over. Ondernemen is een vak apart. Mocht je meer willen weten moet je maar ff berichtje doen. Zelf ben ik op mijn 18e ook gestart met een bedrijfje, totaal andere branche maar toch. Succes!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 11:01
Businessguy
Businessguy is offline
Leuk hoor een webshop beginnen maar je moet écht een concept hebben. Je moet je onderscheiden van andere webshops d.m.v. betere kwaliteit leveren, betere services verlenen en lagere prijzen hanteren dan je concurrentie.

Jij weet nog niet eens wat je wilt en wilt er alleen maar geld uit halen. Nou ik zou je uit de droom halen, om geld uit een webshop te halen moet je eerst geld investeren en daarna maar zien of het goed loopt.

Als je 14 bent kan je volgensmij gewoon een eigen bedrijfje runnen maar je ouders zijn verantwoordelijk voor jou financiële gevolgen.

Tevens bouw je een goede webshop echt niet op voor een paar honderd euro.
Oud 16-03-2013, 11:09
Heer Wil
Heer Wil is offline
Als je ouders het op hun naam laten zetten doe het dan wel als BV of NV, want anders moeten je ouders voor alle schulden opdraaien uiteindelijk en bij een BV of NV is dat alleen bij strafbare feiten of echt roekeloos wanbeleid.

Verder moet je echt reclame maken voor je webshop, folders op school, maak facebook/twitter/hyves en linkedin.

Zorg voor goede inkoopprijzen, dat kan best lastig zijn aangezien jij natuurlijk niet zoals de meeste webshops even flink kan investeren en dus weinig gebruik kan maken van kortingen die vaak gegeven worden bij inkoop van grote aantallen... Daarnaast wil je natuurlijk ook weer snel van de voorraad af want gadgets en kleding dalen nou eenmaal rap in waarde aangezien men steeds het nieuwste wil.

Als je nog vragen hebt over specifieke dingen mag je ook een pm naar me sturen want ik vind het wel een leuk idee en zou je er graag verder mee op weg helpen
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 12:42
JoeriBoy123
JoeriBoy123 is offline
Nah te veel concurrentie tegenwoordig.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 18:19
Verwijderd
Citaat:
Je moet je onderscheiden van andere webshops d.m.v. betere kwaliteit leveren, betere services verlenen en lagere prijzen hanteren dan je concurrentie.
Ik stoor me aan het woordje "en". De meest basale strategische tip voor een nieuw bedrijf (of eigenlijk voor ieder bedrijf) is juist dat je moet kiezen uit één van deze drie zaken. Het is niet mogelijk om EN de beste service (ik vertaal customer intimacy maar even zo, al zit daar veel meer achter), EN de beste kwaliteit (product leadership), EN de laagste prijs (operational excellence) te hebben, en je verliest focus als je alledrie nastreeft. Kies welke je het belangrijkste vindt, en ga daar vol voor, met natuurlijk een bepaald minimumniveau voor de andere twee zaken.

Citaat:
Als je ouders het op hun naam laten zetten doe het dan wel als BV of NV *knip*

... aangezien jij natuurlijk niet zoals de meeste webshops even flink kan investeren
Die twee zijn nogal in tegenspraak met elkaar. Alleen al aan notariskosten ben je minimaal 400 euro kwijt bij oprichten BV, en dat is echt nog een lage inschatting, dan zit je bij een goedkope internetnotaris die je totaal geen uitleg of begeleiding zal geven. En daar komen nog wel wat kosten bovenop. Als je al weet dat hij niet veel kan investeren, waarom dan een dure constructie aanraden? Er zijn wel meer/goedkopere mogelijkheden om dit te doen zonder het risico te lopen in een oneindige berg schulden te belanden.

Natuurlijk is die 400 euro op de totale opstartkosten van een goede webshop peanuts, maar ja, ik heb niet de illusie dat de ts een degelijke webshop wil opstarten...
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 21:31
Businessguy
Businessguy is offline
Wordt hier nou serieus over het oprichten van een naamloze vennootschap gepraat?
Een N.V. is alleen van belang voor grootschalige aandeelhouders als bijvoorbeeld je bedrijf beursgenoteerd is. Daarnaast moet je een kapitaal van minimaal 61.500 euro storten voor een N.V.
Oud 17-03-2013, 12:36
Heer Wil
Heer Wil is offline
Hmm van die opstartkosten wist ik niets... Dan zou ik voor een eenmanszaak gaan maar dan mag je ervan uitgaan dat je ouders flink toezicht houden want jouw fouten gaaan hen geld kosten, ik denk niet dat veel ouders hun veertienjarige kindje zoveel toevertrouwen...
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 16:06
Businessguy
Businessguy is offline
''Dan zou ik maar voor een eenmanszaak gaan''. Tegenwoordig kan je zonder opstartkosten een B.V. oprichten maar ik meen wel dat je 4.000? euro netto/bruto maandelijks eruit moet halen. Om nou te gaan roepen om dan een N.V. te gaan oprichten dan kan je beter niet reageren want zoals ik eerder al zei is die rechtsvorm alleen van toepassing als er op grote schaal aandelen worden verkocht, dus als je bedrijf beursgenoteerd staat.

Je webshop wordt dan een eenmanszaak. Je dient je aan te melden bij de Kvk en dit kan pas vanaf 18 jaar. Het is dus van toepassing dat één van jou ouders het bedrijf op zijn of haar naam zou zetten. Dit betekent wel dat als jou ouders daarmee instemmen hun aansprakelijk worden gesteld voor de eventuele financiële gevolgen die jij maakt.

Aangezien ik nergens uit op kon maken wat voor een producten je wilt verkopen raad ik je sowieso al af om überhaupt een webshop te beginnen. Jij wilt graag geld verdienen en denkt: ''Een webshop is misschien iets''. Ja dat is leuk maar je hebt geen concept. Bedenkt dat eerst maar eens.

Hierboven wordt ook gezegd dat alle mensen die jou tegenspreken erop tegen zijn dat jonge mensen een bedrijf opstarten. Dit klopt in mijn geval niet. Ik wil, zodra ik mijn opleidingen heb afgerond, een eigen transportbedrijf beginnen. Maar ik heb een concept en heb al een bedrijfsplan uitgewerkt. Jij hebt (nog) niets.
Oud 17-03-2013, 20:13
Verwijderd
Citaat:
Tegenwoordig kan je zonder opstartkosten een B.V. oprichten
Niet waar. Notarisakte is nog altijd nodig, evenals inschrijving in het handelsregister. Beide zaken kosten geld. Zo lang de BV niet is ingeschreven ben je hoofdelijk aansprakelijk.

Overigens veel belangrijker voor iedereen die bliojft doorzaniken over BV vanwege aansprakelijkheid: het is niet zo simpel dat als je een BV opricht, je nooit meer persoonlijk aansprakelijk bent. Als je bijvoorbeeld een lening bij de bank wilt, gebeurt het vaak bij BV's waarbij de aandelen in handen van één persoon/familie zijn en deze persoon/familie tevens de leiding voert over de BV, dat de bank eist dat deze persoon/familie ook op persoonlijke titel meetekent. In dit geval ben je een 13jarig knulletje, de bank zal zeker willen dat je ouders ook op persoonlijke titel meetekenen.

Daarnaast zijn er diverse zaken die ik even onder de noemer slecht bestuur vang, die er voor kunnen zorgen dat je alsnog persoonlijk aansprakelijk bent in geval het misloopt bij een BV. Ik kan je nu al vertellen dat een rechter daar bij een BV waarbij de feitelijke leiding bij een 13-jarige ligt, niet lang over na hoeft te denken. Alleen al hierom ben ik er 100% zeker van dat ook bij het oprichten van een BV, je ouders volledig aansprakelijk zullen blijven. Het is een zinloze missie om op deze wijze aansprakelijkheid te ontlopen.

Citaat:
maar ik meen wel dat je 4.000? euro netto/bruto maandelijks eruit moet halen.
Wat? Wat bedoel je hier nu weer mee? Bedoel je omzet of winst of nog wat anders? En hoe kom je er bij dat er regels zijn, dat je een minimumomzet of -winst zou moeten maken? Wat een nonsens.

Citaat:
Dit klopt in mijn geval niet. Ik wil, zodra ik mijn opleidingen heb afgerond, een eigen transportbedrijf beginnen. Maar ik heb een concept en heb al een bedrijfsplan uitgewerkt. Jij hebt (nog) niets.
Inhoudelijke kritiek op je gebrekkige strategische kennis negeer je gewoon, ook jij hebt nog wel wat te leren.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 20:38
Businessguy
Businessguy is offline
Eerder moest je toch ook kapitaal storten in een B.V. en nu niet meer.
Oud 17-03-2013, 20:54
Verwijderd
Wat je zegt is inhoudelijk niet juist, al is de praktische implicatie van de nieuwe wet die in oktober 2012 in werking trad, wel op die manier samen te vatten. Maar los daarvan: het is in de verste verte geen onderbouwing voor de onzinstelling die je deed. Er zijn meer opstartkosten voor een BV dan enkel de - overigens nog immer verplichte en slechts fenomenaal verlaagde - kapitaalstorting.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 14:30
.Daan
.Daan is offline
Citaat:
Ik stoor me aan het woordje "en". De meest basale strategische tip voor een nieuw bedrijf (of eigenlijk voor ieder bedrijf) is juist dat je moet kiezen uit één van deze drie zaken. Het is niet mogelijk om EN de beste service (ik vertaal customer intimacy maar even zo, al zit daar veel meer achter), EN de beste kwaliteit (product leadership), EN de laagste prijs (operational excellence) te hebben, en je verliest focus als je alledrie nastreeft. Kies welke je het belangrijkste vindt, en ga daar vol voor, met natuurlijk een bepaald minimumniveau voor de andere twee zaken.
Oeh, Jij kent Tracey en Wiersema goed uit je hoofd . Je hebt wel gelijk!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 14:37
.Daan
.Daan is offline
Citaat:
Niet waar. Notarisakte is nog altijd nodig, evenals inschrijving in het handelsregister. Beide zaken kosten geld. Zo lang de BV niet is ingeschreven ben je hoofdelijk aansprakelijk..
Ik denk dat er gezegd probeerd te worden dat je geen startkapitaal van +/-€18.000,- meer nodig hebt om een BV op te richten.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 14:39
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat er gezegd probeerd te worden dat je geen startkapitaal van +/-€18.000,- meer nodig hebt om een BV op te richten.
Dat weet ik wel zeker, dat onze zogenaamde zakenjongen dat bedoelt. Maar dat wil niet zeggen dat het oprichten van een BV geen geld meer kost en dat is wel de indruk die hij wekt. Dat is gewoon fout.

Citaat:
Oeh, Jij kent Tracey en Wiersema goed uit je hoofd . Je hebt wel gelijk!

Ja, dat is een van de weinige modellen die later in de praktijk echt nuttig blijken te zijn en steeds weer terugkomen
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 20:06
Businessguy
Businessguy is offline
Oké wat ik zei wat betreft de opstartkosten klopt niet. Alleen of je nou een paar duizend euro betaalt voor het oprichten van een B.V. of over de 20.000 euro is wel een verschil.
Oud 22-03-2013, 14:22
Verwijderd
Ja, en nu? Wat wil je horen? Dat je opmerking kant noch wal raakte, maar dat als je iets compleet anders zegt, je toch gelijk hebt?

Voor zover de TS hier nog komt (meer dan een maand niet meer gereageerd) is het ook helemaal niet nuttig om te weten. Een BV is geen oplossing voor aansprakelijkheid omdat iedere rechter bij een BV die is opgezet voor een minderjarige zal oordelen dat de ouders alsnog persoonlijk aansprakelijk zijn. Ze hadden beter moeten weten dan een BV op te richten en het beheer aan hun zoontje over te laten. Daar hoef je geen rechten voor gestudeerd te hebben, dat is gezond verstand.

Laatst gewijzigd op 22-03-2013 om 14:27.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2013, 17:08
karinara
karinara is offline
Citaat:
ik ben nu 13 en wil een webshop beginnen (misschien)
ik weet niet precies wat ik nodig heb ik neem aan een kvk enz.
ik wil geld er aan verdienen dus dacht aan kleren en gadgets enzo bij een groothandel.
wat ook een mogelijk heid was miss om paar keer per jaar een partij fabrieksfouten over te kopen.
maar waar kun je die goed halen of bestellen en wat heb je allemaal nodig.
ik wil als ik geld wil verdienen het op een legale manier dus graag alles vermelden wat je weet
Hallo
en wat dan bedoel je onder fabriekfouten?Qua webshop je moet niet eigen goederen hebben ,jij kan verkopen goederen van andere ,dus geen centen uitgeven....
Oud 01-04-2013, 00:27
Skinbitten
Skinbitten is offline
Een webshop moet je niet beginnen als je snel geld wilt verdienen. Als je snel geld wilt verdienen ga je maar de drugsbusiness in.

Als je nou een niche had gevonden (broeken en telefoonaccessoires zijn typisch dingen die overal al te koop zijn) of als je nou echt een passie had (een passie voor mode bijvoorbeeld) dan had ik het aangemoedigd. Want motivatie is één van de belangrijkste dingen bij het beginnen van een eigen bedrijf.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2013, 09:07
Verwijderd
In tegenstelling tot het beginnen van andere dingen, waarbij je geen motivatie nodig hebt
Wat een dooddoener
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten