Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2013, 04:04
Verwijderd
Hi guys,

Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen, mede omdat t een beetje apart probleempje is. Niet eens een probleem, maar gewoon iets wat ik niet helemaal chill vind.

Het zit zo: op mijn school heb je vele clubs en groepen. Dan bedoel ik niet vriendenclubs (die zijn er ook), maar dingen als de toneelgroep, schoolkrant, etc. Ik zit sinds vorig jaar al een beetje, en sinds dit jaar al helemaal in vrij veel dingen: namelijk de schoolkrant, de toneelproductiegroep en de leerlingenraad. En daarbij heb ik een verkiezing gewonnen van de medezeggenschapsraad, dus daar zit ik nu ook in waardoor ik zo nu en dan 's avonds met personeel vergader over leerlingenbelangen enzo. Heel veel mensen kennen me en dat vind ik ook wel fijn. Nu denk je: succesverhaal. Nou nee, want naast veel positieve aandacht die ik weliswaar krijg, krijg ik ook wel negatieve aandacht, van bijvoorbeeld mensen die dan weer dingen van mij verwachten omdat ik een soort van leerlingvertegenwoordiger ben. Mensen komen met hun issues ("ik heb teveel tussenuren", "het eten in de kantine smaakt niet",...) bij mij en daar heb ik niet zo veel behoefte aan. Ik vind de functie enzo heel leuk, sowieso het "politieke" en sociale wat erin zit trekt me aan, maar het is soms iets teveel drukte.

Ik heb bijvoorbeeld soms dan een week met veel toetsen, en dan nog daarnaast een schoolkrant deadline, twee van die LR/MR-vergaderingen, een toneel bijeenkomst en weer een random issue in de klas die ik op moet lossen omdat ik als leerlingenraadpersoon ook klassenvertegenwoordiger ben, tja. En dus daarnaast nog een sociaal leven dat best oke is, maar ook ups en downs kent.

Soms moet ik ook mijn sociaal leven op een hold zetten omdat ik veel vergaderingen in een week heb of zo. Het begint voor mij een beetje moeilijk te worden om het steeds bij te houden. Ik ben al bijna uit de toneeldinges gekicked omdat ik er een paar bijeenkomsten niet kon zijn, maar gelukkig is er een overeenkomst dat ik de dingen omtrent toneel vanuit huis kan regelen. Maar door al deze bezigheden die toch min of meer steeds met school te maken hebben, heb ik, terwijl ik het wel leuk vind, soms dus weinig tijd meer over voor een sociaal leven en al amper tijd meer over voor een andere vereniging of een sport (wat ik vroeger wel deed).

Kortom: zou ik misschien afstand moeten nemen van een of meerdere dingetjes? Oh en sorry voor een lang verhaal wat t weer is geworden, ik hoop dat jullie t kunnen begrijpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2013, 04:55
Vowel
Vowel is offline
Nou, ik denk dat je je moet realiseren dat er maar zo veel uren in een dag zitten en je bent superman niet. Prioriteiten stellen.

Je vindt blijkbaar al deze dingen leuk, maar allemaal bij elkaar in een week gepropt wordt het iets te veel? Dat is niet erg, maar je moet dan wel kiezen. Wat vind je belangrijker? Wat vind je het leukst? Waar zou je eventueel zonder kunnen en wat wil je per se houden? Al die activiteiten klinken één op één wel erg leuk en interessant, maar ik zou ook gek worden als ik nooit een vrije minuut zou hebben, en zoals je aangeeft heb je niet alleen geen vrije tijd meer, maar ook je sociale leven lijdt eronder. Ik denk dat het dan wel duidelijk is dat je misschien iets te veel hooi op je vork hebt genomen?

Probeer eerst eens één van de dingen los te laten. Kijk hoeveel tijd je daarmee krijgt (en ga die extra tijd dan niet in je andere activiteiten stoppen, maar houd die tijd voor jezelf, anders schiet je er niets mee op!) en of je op die manier iets meer rust krijgt. Je zegt dat je niet meer sport; wil je dat per se wel weer, of was het meer een voorbeeldje van de gevolgen van je drukke leven? Bedenk wel dat wanneer je de vrijgemaakte uren meteen volstopt met sociale dingen, je waarschijnlijk nog steeds dat onrustige gevoel houdt.

Iedereen heeft nu eenmaal af en toe gewoon lekker rust nodig (de één iets meer dan de ander), tijd om even alleen te zijn en iets te doen puur voor jouzelf. Probeer daar te beginnen.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 10:44
Verwijderd
Thanks voor de vrij snelle reactie.

Ik snap je punt. Kijk, het is niet zo dat ik bijna geen minuut vrije tijd meer heb. Maar doordeweeks heb ik naast deze activiteiten en mijn sociaal leven ook nog huiswerk te doen, en in het weekend ben ik soms dan zo uitgeput dat ik dan in het weekend niks doe, of t nou op dit of sociaal gebied is.

Ik zou opzich wel weer willen sporten, alleen heb ik dan dat ik niet echt weet welke sport bij mij past, en dat soort dingen. Ik denk dat ik een beetje van nature een workaholic ben maar dat t me (nu al, haha..) een beetje opbreekt..

Over het dingen loslaten: de toneelproductiegroep wordt over een maandje ongeveer al ontbonden omdat tegen die tijd de voorstelling dan al geweest zal zijn.. Dus ik ga me deze weken denk ik daarop iets meer focussen en daarna de lege plek die het achterlaat eens een keertje niet opvullen.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 14:19
Vowel
Vowel is offline
Dus eigenlijk was de oplossing er al voordat je het topic opende?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 14:20
Schrödinger
Schrödinger is offline
Als je geen zin hebt in die leerlingenraad en zo doe je het niet hè. Het is niet alsof we in Amerika zitten en je extracurriculaire activiteiten nodig hebt voor op je c.v.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2013, 01:02
Verwijderd
^ True, weet ik ook wel. Het staat wel leuk op mijn CV, maar dat is niet de hoofdzakelijke reden.

Citaat:
Dus eigenlijk was de oplossing er al voordat je het topic opende?
Nou ja, misschien wel, maar ik was even benieuwd naar de meningen van "vreemden" over m'n issue.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten