Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2013, 19:09
Geality
Geality is offline
Beste mede scholieren,

Vanaf augustus 2013 ga ik aan mijn 3de jaar beginnen van mijn bachelor en in het kader van mijn studie ga ik een stage lopen van 4,5 maand (half schooljaar). Ik heb een stageplek gevonden bij het Erasmus MC in Rotterdam. Aangezien de reistijd van deur tot deur circa 2,5 uur bedraagt is het voor mij niet meer mogelijk om thuis te wonen. Ik zoek een kamer dus in Rotterdam, Breda (zit ik op school) of Tilburg. Ik heb circa 600 euro te besteden (272 euro stufi; 250 euro stagevergoeding; 80 om op te vullen) per maand in zijn geheel. Ik heb geen ervaringen met dit soort situaties en heb daarom wat vragen voor mensen die ervaring hier mee hebben.

1) Is het realistisch om een kamer te zoeken van circa 300 tot 350 euro? Ik heb het al aan wat mensen gevraagd en qua vraagprijs blijkt dit vrij normaal - werkt dit echter ook in de praktijk?

2) Via enkele personen heb ik twee verschillende sites aangeraden gekregen; https://housinganywhere.com/ en http://www.kamernet.nl - Heeft iemand ervaringen met deze sites en zoja wat?

3) Hoelang zijn huurcontracten met kamerwoningen vaak? Lees: zou het problemen op kunnen leveren dat ik (waarschijnlijk) slechts een kamer zoek voor een half jaar? (misschien zelfs een jaar indien ik in Breda of Tilburg zit)

4) Het Erasmus MC zit in Rotterdam-Zuid noordoever van Rotterdam. Ik hoor vaak dat het soms niet fijn is om hier (lees: Rotterdam-Zuid) te wonen - wat is er in de praktijk waar van dit beeld? En zoja, iets om aan te raden?

5) Hoeveel euro moet ik rekenen aan maandelijkse kosten excl mijn kamerverhuur? (boodschappen, etc)

6) Zijn er nog dingen die je me wil meegeven bij dit soort situaties?

Als je maar een deel van de vragen kunt beantwoorden, graag, want ik ben echt een beginner op dit gebied.

In ieder geval alvast bedankt voor alle genomen moeite!

Laatst gewijzigd op 07-04-2013 om 19:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2013, 19:34
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
4) Het Erasmus MC zit in Rotterdam-Zuid. Ik hoor vaak dat het soms niet fijn is om hier te wonen - wat is er in de praktijk waar van dit beeld? En zoja, iets om aan te raden?
Nee. Het ErasmusMC zit net als het centrum op de noordoever van Rotterdam. Zuid gaat best in sommige buurten, maar ik vind noord (dus aan de noordkant van de maas) beter. Zowel noord als Zuid heeft mindere buurten en zuid is relatief gezien iets slechter. De dure wijken van Rotterdam liggen ook met name noord.
Noord imo ook beter omdat daar het centrum en meeste studentenleven zit. Maar dat is persoonlijk, ik ken ook mensen die op zuid wonen en het er prima vinden.
Oud 07-04-2013, 19:39
Geality
Geality is offline
Citaat:
Nee. Het ErasmusMC zit net als het centrum op de noordoever van Rotterdam. Zuid gaat best in sommige buurten, maar ik vind noord (dus aan de noordkant van de maas) beter. Zowel noord als Zuid heeft mindere buurten en zuid is relatief gezien iets slechter. De dure wijken van Rotterdam liggen ook met name noord.
Noord imo ook beter omdat daar het centrum en meeste studentenleven zit. Maar dat is persoonlijk, ik ken ook mensen die op zuid wonen en het er prima vinden.
Excuses voor de verwarring dan, ben zelf he-le-maal niet bekend in Rotterdam en dacht dit dus (geloof dat ik toen ik de eerste keer hier kwam er vrij vaak 'Zuid..plein' aangegeven stond, vandaar). Maar een kamer rondom het Erasmus MC (halte Dijkzigt, in mijn geval) hoeft dus geen problemen op te leveren?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2013, 21:39
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Excuses voor de verwarring dan, ben zelf he-le-maal niet bekend in Rotterdam en dacht dit dus (geloof dat ik toen ik de eerste keer hier kwam er vrij vaak 'Zuid..plein' aangegeven stond, vandaar). Maar een kamer rondom het Erasmus MC (halte Dijkzigt, in mijn geval) hoeft dus geen problemen op te leveren?
Geeft niet hoor, ik kwam daar ook als vrijwel onbekende wonen.
Rond het erasmus is prima, maar zijn genoeg studenten dus het is de vraag wat waar vrij is. Coolhaven (volgende halte) is wisselend. Kan heel goed zijn, kan minder. De meeste studenten wonen in Kralingen, maar dat is ook dichter bij de rest van de universiteit (mc zit van de rest vandaan).
Als je iets op het oog hebt gewoon rond gaan kijken. Je merkt vaak genoeg wat wel goed voelt en wat niet. Nadeel van zuid is dat je de bruggen over moet of door de maastunnel. Kan best, maar ik vond dat niet altijd even fijn. Maar dat is meer persoonlijk.

Zuidplein is idd op zuid, bij ahoy.
Oud 08-04-2013, 15:11
Verwijderd
1) prijs ligt aan stad, grootte en staat van de kamer, ligging, etc. Je budget is genoeg voor een kamer, maar voor dé kamer moet je soms geluk of connecties of meer geld hebben. Maar geld wordt het probleem niet voor überhaupt onderdak.

2) kamernet wordt veel gebruikt, heb ik zelf ook gebruikt om een nieuwe huurder te vinden. De ander ken ik helemaal niet.

3) particulieren willen vaak een jaar. Kwestie van even opletten.

Heb je al veel meubels, uitzet? Je zou ook kunnen denken aan onderhuur, dat is juist handig voor beperkte periode, net een tikje goedkoper, je hoeft nog weinig spullen te bezitten en kan de omgeving testen voor je definitief neerstrijkt.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2013, 15:37
Geality
Geality is offline
Citaat:
Geeft niet hoor, ik kwam daar ook als vrijwel onbekende wonen.
Rond het erasmus is prima, maar zijn genoeg studenten dus het is de vraag wat waar vrij is. Coolhaven (volgende halte) is wisselend. Kan heel goed zijn, kan minder. De meeste studenten wonen in Kralingen, maar dat is ook dichter bij de rest van de universiteit (mc zit van de rest vandaan).
Als je iets op het oog hebt gewoon rond gaan kijken. Je merkt vaak genoeg wat wel goed voelt en wat niet. Nadeel van zuid is dat je de bruggen over moet of door de maastunnel. Kan best, maar ik vond dat niet altijd even fijn. Maar dat is meer persoonlijk.

Zuidplein is idd op zuid, bij ahoy.
Je hebt inderdaad gelijk! Een beetje reistijd schroom ik mezelf niet voor, als het eventueel zou moeten zou ik zelfs tevreden zijn met een kamer in Breda of Tilburg. Kralingen kreeg ik inderdaad ook al eerder aangeraden, nadeel is echter dat de kamers hier vrij prijzig zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2013, 15:38
Geality
Geality is offline
Citaat:
1) prijs ligt aan stad, grootte en staat van de kamer, ligging, etc. Je budget is genoeg voor een kamer, maar voor dé kamer moet je soms geluk of connecties of meer geld hebben. Maar geld wordt het probleem niet voor überhaupt onderdak.

2) kamernet wordt veel gebruikt, heb ik zelf ook gebruikt om een nieuwe huurder te vinden. De ander ken ik helemaal niet.

3) particulieren willen vaak een jaar. Kwestie van even opletten.

Heb je al veel meubels, uitzet? Je zou ook kunnen denken aan onderhuur, dat is juist handig voor beperkte periode, net een tikje goedkoper, je hoeft nog weinig spullen te bezitten en kan de omgeving testen voor je definitief neerstrijkt.
Qua uitzet heb ik ook vrijwel niks, maar ik denk -met wat hulp van anderen- dat dit voor mij niet zoveel hoeft te gaan kosten! Onderhuur heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Op het eerste gezicht lijkt het me wel interessant, maar dan mis ik toch een beetje het sociale vlak. Ook het studentenleven en het ontmoeten van nieuwe mensen wanneer ik op kamers ga lijkt me tof.

Zijn er sites en/of instanties die dit onderverhuren verzorgen? Of hoe moet ik daar tegen aan kijken?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2013, 17:19
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik woon zelf al acht jaar in Rotterdam noord en het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je gewend bent maar ik vind het hier prima wonen. Zelf woon ik liever in noord dan in west (omgeving Erasmus MC) maar dat is meer een gevoel denk ik. Kan niet zo wijken noemen waar ik absoluut niet zou willen wonen. Denk dat je het gewoon per geval moet bekijken en niet teveel moet uitsluiten, zeker niet als je niet teveel geld wil betalen.

Op kamernet worden regelmatig ook tijdelijke kamers aangeboden van mensen die bijvoorbeeld in het buitenland gaan studeren een tijdje, in een andere stad stage lopen, oid. Misschien is zoiets iets voor je? Vaak is dat wel goedkoper dan een kamer voor onbepaalde tijd, soms ook gemeubileerd en vaak toch in een huis met anderen. Ik heb mijn eerste kamer in Rotterdam gevonden via kamernet, de tweede viavia.

Wat je ongeveer moet begroten: je kamerhuur (en in Rotterdam moet je voor 300-350 euro zeker een fatsoenlijke kamer kunnen vinden tenzij de prijzen in de vier jaar dat ik nu afgestudeerd ben echt absurd gestegen zijn, ik heb het altijd onder de 300 euro kunnen houden), soms apart een bedrag voor gas/water/elektriciteit/internet/telefoon/tv/gemeentelijke belastingen/waterschap. Het is altijd goed om na te vragen wat er inbegrepen is in de huur want dit kan je anders veel geld kosten. Verder heb je natuurlijk je zorgverzekering, zo'n 120 euro per maand, als je op jezelf woont soms een inboedel- en WA-verzekering (vraag na of je nog met je ouders meeverzekerd kan zijn als je uitwonend ben, soms kan dat wel, soms niet), anders kost dat hooguit een tientje per maand oid, voor boodschappen zou ik rond de 100 euro per maand rekenen, als je niet te duur eet, zo af en toe bij je ouders eet, niet te vaak buiten de deur eet of afhaalt lukt dat wel, verder heb je wat geld nodig voor toiletartikelen, als je zelf een wasmachine hebt ook wasmiddel, etc. Reiskosten: reis je altijd met je Ov-studentenkaart of reis je soms ook buiten de geldigsheidsperiode en hoeveel kost dat je dan? Verder kleding, dat is geheel aan jezelf maar ik zou zeker 50 euro per maand rekenen, studiekosten (collegegeld, boeken, schoolspullen, etc), verder geld voor onvoorziene uitgaven, iets wat kapot gaat, een cadeau'tje voor een verjaardag, een bezoekje aan de kapper, de fietsenmaker, abonnement of beltegoed voor je mobiele telefoon, etc. Kan verder even niet zo goed meer bedenken, maar hier kom je een heel eind mee. Het kan handig zijn om op papier of in Excel een overzichtje te maken van je verwachten inkomsten en uitgaven.
Oud 08-04-2013, 17:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Nog één ding: let goed op dat als je een kamer onderhuurt dat het niet altijd mogelijk is om je op dat adres in te schrijven en dat je dan dus ook geen uitwonende beurs krijgt! Scheelt veel geld.
Oud 08-04-2013, 17:42
Geality
Geality is offline
Citaat:
Ik woon zelf al acht jaar in Rotterdam noord en het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je gewend bent maar ik vind het hier prima wonen. Zelf woon ik liever in noord dan in west (omgeving Erasmus MC) maar dat is meer een gevoel denk ik. Kan niet zo wijken noemen waar ik absoluut niet zou willen wonen. Denk dat je het gewoon per geval moet bekijken en niet teveel moet uitsluiten, zeker niet als je niet teveel geld wil betalen.

Op kamernet worden regelmatig ook tijdelijke kamers aangeboden van mensen die bijvoorbeeld in het buitenland gaan studeren een tijdje, in een andere stad stage lopen, oid. Misschien is zoiets iets voor je? Vaak is dat wel goedkoper dan een kamer voor onbepaalde tijd, soms ook gemeubileerd en vaak toch in een huis met anderen. Ik heb mijn eerste kamer in Rotterdam gevonden via kamernet, de tweede viavia.

Wat je ongeveer moet begroten: je kamerhuur (en in Rotterdam moet je voor 300-350 euro zeker een fatsoenlijke kamer kunnen vinden tenzij de prijzen in de vier jaar dat ik nu afgestudeerd ben echt absurd gestegen zijn, ik heb het altijd onder de 300 euro kunnen houden), soms apart een bedrag voor gas/water/elektriciteit/internet/telefoon/tv/gemeentelijke belastingen/waterschap. Het is altijd goed om na te vragen wat er inbegrepen is in de huur want dit kan je anders veel geld kosten. Verder heb je natuurlijk je zorgverzekering, zo'n 120 euro per maand, als je op jezelf woont soms een inboedel- en WA-verzekering (vraag na of je nog met je ouders meeverzekerd kan zijn als je uitwonend ben, soms kan dat wel, soms niet), anders kost dat hooguit een tientje per maand oid, voor boodschappen zou ik rond de 100 euro per maand rekenen, als je niet te duur eet, zo af en toe bij je ouders eet, niet te vaak buiten de deur eet of afhaalt lukt dat wel, verder heb je wat geld nodig voor toiletartikelen, als je zelf een wasmachine hebt ook wasmiddel, etc. Reiskosten: reis je altijd met je Ov-studentenkaart of reis je soms ook buiten de geldigsheidsperiode en hoeveel kost dat je dan? Verder kleding, dat is geheel aan jezelf maar ik zou zeker 50 euro per maand rekenen, studiekosten (collegegeld, boeken, schoolspullen, etc), verder geld voor onvoorziene uitgaven, iets wat kapot gaat, een cadeau'tje voor een verjaardag, een bezoekje aan de kapper, de fietsenmaker, abonnement of beltegoed voor je mobiele telefoon, etc. Kan verder even niet zo goed meer bedenken, maar hier kom je een heel eind mee. Het kan handig zijn om op papier of in Excel een overzichtje te maken van je verwachten inkomsten en uitgaven.
Thanks! Fijn om te horen dat je via Kamernet ook tijdelijke kamers kunt verkrijgen, dat is dan zeker een optie. Juist tijdelijke kamer kan inderdaad ook als voordeel hebben dat het al gemeubileerd is. Het in kaart brengen van alle kosten zal zeker nog gebeuren, aangezien mijn ouders het nog niet helemaal eens zijn met het idee van op kamers wonen en ik hier dus genoeg onderbouwing voor nodig zal hebben.

Wanneer is 't beste moment om me aan te melden voor Kamernet? Heb geen zin om veel geld te verspillen als 't niet echt handig is om dan te gaan zoeken. (lees: wanneer komen deze kamers vrij?)

@onderverhuur, mocht dit zo zijn dan is onderverhuren van dat pand waarschijnlijk niet meer aantrekkelijk; dat scheelt 160 euro in stufi en het lijkt me sterk dat de prijs bij onderverhuren groter is dan deze 160 euro
Met citaat reageren
Oud 08-04-2013, 17:46
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je kan sowieso een account aanmaken bij kamernet en rondkijken want je betaald pas als je op een kamer wil reageren. Vaak worden kamers daar wel per direct of per de eerste van de volgende maand aangeboden maar rondkijken kan altijd. Je kan je ook inschrijven bij Stadswonen, de studentenhuisvestingsorganisatie in Rotterdam maar die hebben lange wachtlijsten (en dure kamers vind ik).
Oud 09-04-2013, 14:32
Geality
Geality is offline
Citaat:
Je kan sowieso een account aanmaken bij kamernet en rondkijken want je betaald pas als je op een kamer wil reageren. Vaak worden kamers daar wel per direct of per de eerste van de volgende maand aangeboden maar rondkijken kan altijd. Je kan je ook inschrijven bij Stadswonen, de studentenhuisvestingsorganisatie in Rotterdam maar die hebben lange wachtlijsten (en dure kamers vind ik).
Oh, dat is een stuk beter. Ik zag inderdaad Vestia Stadswonen Rotterdam - maar de kamers zien er vrij prijzig uit, en je moet ook sowieso al registreren. Ik ga binnenkort maar eens kijken dan, thanks both
Met citaat reageren
Oud 10-04-2013, 00:37
Verwijderd
Ik ga per 31 juli m'n kamer uit, zal even vragen of m'n huisbaas al iemand anders heeft voor vanaf augustus voor je. Kamer midden in Rotterdam, veel meer in het centrum ga je ze niet vinden
Met citaat reageren
Oud 10-04-2013, 08:13
Geality
Geality is offline
Citaat:
Ik ga per 31 juli m'n kamer uit, zal even vragen of m'n huisbaas al iemand anders heeft voor vanaf augustus voor je. Kamer midden in Rotterdam, veel meer in het centrum ga je ze niet vinden
Nice! Keep me posted!
Met citaat reageren
Oud 14-04-2013, 21:44
Verwijderd
is weg
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten